Gå til innhold
  • Bli medlem

Priser på våpen fra USA


Roamer

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fulgt med om prisene på Amerikanskproduserte våpen har endret seg i takt med synkende dollarkurs?

Har vurdert å kjøpe en rifle, og lurte derfor på om kursnedgangen på US $ kommer norske kunder til gode. På en aktuell rifle fra Remington sjekket jeg prisen i en tilfeldig valgt våpenbutikk i Texas.

Prisen over disk der var over det dobbelte enn hva prisen er i Norge.

Har også lekt med tanken om å importere en rifle selv. Er det noen som har erfaringer om dette? Det er vel kompliserte regler, vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville slått det fra meg først som sist, særlig pga terror har det blitt veldig sære regler for å få eksportere våpen utfra USA. Til privatpersoner tror jeg (uten å være 100%sikker) at det ikke er lovlig å sende/selge våpen utenlands

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen over disk der var over det dobbelte enn hva prisen er i Norge.

Du mener vel motsatt av det du skriver? At prisen over disk i Norge er dobbelt så mye som i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem hele greia. Du vil ikke få kjøpt våpen i USA uten å bo her (noe jeg gjør). Hvis du som utlending etter 3 måneder i landet oppfyller kravene til å kjøpe våpen så trenger du eksporttillatelse for å ta med våpnet ut av landet. Jeg begynte å sette meg inn i regelverket for dette men kom etter noen timer frem til at besparelsen ikke var verdt innsatsen.

Import til Norge er forøvrig uproblematisk. Gjorde dette før 9/11 (da eksportrestriksjonene ikke var så strenge). Skrev rett og slett import fra USA i våpensøknaden og det var det. Mulig at ting har endret seg siden 1994...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem hele greia. Du vil ikke få kjøpt våpen i USA uten å bo her (noe jeg gjør). Hvis du som utlending etter 3 måneder i landet oppfyller kravene til å kjøpe våpen så trenger du eksporttillatelse for å ta med våpnet ut av landet. Jeg begynte å sette meg inn i regelverket for dette men kom etter noen timer frem til at besparelsen ikke var verdt innsatsen.

Import til Norge er forøvrig uproblematisk. Gjorde dette før 9/11 (da eksportrestriksjonene ikke var så strenge). Skrev rett og slett import fra USA i våpensøknaden og det var det. Mulig at ting har endret seg siden 1994...

______________________________

Takk for svar!

Jeg hadde også mistanke om at det kunne være problematisk.

Men når du skriver at import til Norge er uproblematisk, så går det greit å importere, men ikke selve kjøpet av våpen i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men når du skriver at import til Norge er uproblematisk, så går det greit å importere, men ikke selve kjøpet av våpen i USA?"

Du får ikke kjøpt i USA, og ikke eksportert det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men når du skriver at import til Norge er uproblematisk, så går det greit å importere, men ikke selve kjøpet av våpen i USA?"

Du får ikke kjøpt i USA, og ikke eksportert det ut.

Okai, takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Hei

Jeg lurte på det samme men bare med en Hagle. Det du trenger er Våpen tilatelse fra Politiet i Norge skriver USA import på den. Så trenger du toll klarering fra det landet du mellomlander i feks Nederland om du flyr om Amsterdam dette fixer du men en telefon mail brev til nederlanske tollmyndingeter på schipol.

Jeg snakket med NortWest/KLM om det ville være noe problem på flyet det var det ikke så lenge jeg hadde alle papirer ok og våpenet lå i en låsbar koffert. Snakket også med US Costoms der var det heller ingen problemer med utførsel.

Men problemet er å kjøpe våpen i USA utrolig nok, men har du en kompis kollega som bor i USA er det ingen problemer at han kjøper våpenet og gir det til deg. Har du først gunnern i håna så skal det ikke være noe problemer.

Tips kan være å få en bekreftelse på at du har kjøpt det brukt og ikke betalt mere en 6000 kroner for det da slipper du moms når du kommer til Norge for du MÅ gå på RØDT når du kommer til OSL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.