Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerutstyr til tur på fjellet (Sovepose/liggeunderlag)


Anbefalte innlegg

Har blitt bitt av turgleden og nå vil jeg på tur.

Lurer litt på hva slag sovepose det lønner seg å kjøpe for sommerbruk?

Hvilke underlag trenger man for å få en god natt søvn?

Håper på tips fra kyndige personer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For tiden angrer jeg meg for at jeg ikke invisterte i en skikkelig dun-sommerpose. Jo mer jeg går på tur, jo mer blir jeg sikker på at lett utstyr øker tur-gleden. Ta en titt på en annen tråd her der de har funnet utstyr som gjør at man kan gå på solotur med telt og mat med en sekk som ikke veier mer enn 6 kilo.

Når det gjelder liggeunderlag er jeg usikker. Et vanlig liggeunderlag er bedre til alt annet enn å ligge på, sammenlignet med de oppbåsbare.... Sove godt vs fint camp-liv er ikke helt lett.

Med lett sekk kan man klare seg med lettere sko, som gir mindre slitasje på knær.

MEN, alt avgjøres egentlig av hva slags tur du skal på. For korte turer med overnatting nær kano eller bil trenger man ikke tenke så mye på vekt. ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen,

Jeg kan gi noen tips ut i fra erfaringer fra min bedre halvdel :wink:

Ad sovepose, blir det utelukkende sommer, eller er det snakk om vår og høst også. Og skal du holde deg nedenfor tregrensa, eller skal du opp på høyfjellet også? Tipsene jeg gir vil dekke det meste jeg har nevnt. Om du ikke rager så høyt i terrenget kan du utnytte det til å få kortere og derav lettere utstyr.

Ad sovepose fungerer HelSport Alta fint, kona er ikke så lang, 161 cm, så hun bruker Short-versjonen. Ellers seg jeg at Ajungilak har kommet med en serie for kvinner; Kira, som jeg ville ha vurdert i dag, enten 3-season eller Spring. Begge forslagene er syntetiske poser som burde være overkommelige i pris, om lag 1 200 kroner tipper jeg. Dunposer vil være lettere og i følge andre her inne holde lengre. Men de koster gjerne langt mer, så det spørs om det er det du skal begynne med. Men i så fall har Mountain Equipment en rekke damemodeller å velge imellom.

Når det gjelder liggeunderlag bruker vi gjerne to stykker. Ett sånn klassisk 10mm liggeunderlag til slitebruk over alt i terrenget og ved bålet. I teltet brukes i tillegg det oppblåsbare Thermarest Prolite 3 Women's for økt komfort. I dag anger vi på at vi ikke kjøpte Prolite 4 versjonen, marginalt tyngre, men bedre komfort igjennom tykkelse. For den maksimal komfort kan du vurdere Exped Downmat 7 eller 9 i stedet for et Thermarest. Alternativt kan du erstatte alt med ett liggeunderlag, Ajungilak Bamse er en gjenganger, et annet er Ajungilak EVA Lux Mat, billigere, alt i ett, men ikke samme som komfort som oppblåsbart.

Lykke til og god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ajungilak Kompakt Summer til den varmere delen av året.

Lett og liten pose av god kvalitet, som tørker fort om den skulle bli våt.

Har som oftest med ullundertøy, ull-hals, tykke sokker og ett lite yttertrekk til posen.

Fin kombinasjon som fungerer fint vår sommer og høst både nettene som er altfor varme og de som er altfor kalde.

Om du har lett for å fryse finnes det også varmere utgaver av posen.

Liggeunderlaget jeg bruker er Ajungilak bamse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare skal bruke utstyret på fjellet på sommeren vil jeg anbefale en lett dunpose eller tilsvarende syntet. Dun er dyrere, men mer behagelig, lettere i forhold til isoleringsevnen og tar mindre plass. Det isolerer dårligere om det blir vått, men bor du i telt på sommeren og passer på å pakke vanntett burde ikke det bli noe problem. Kjøp gjerne en pose som holder til litt kaldere enn du har tenkt, helst til noen minusgrader, slik at du etterhvert kan bruke den som en tresesongpose om du ikke bare skal være ute på sommeren.

Når det gjelder liggeunderlag er de oppblåsbare mer behagelige, men isolerer ikke like bra som vanlige i celleplast. Skal du bare bo i telt vil jeg anbefale et slikt, kombinert med et i celleplast om det er kaldt. Skal du også sove på bakken og i nærheten av bål går det lett hull på et oppblåsbart liggeunderlag.

Du kan lese mer om både sovepose og liggeunderlag på hjemmesiden vår: www.friluftsnett.net under Utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teltet brukes i tillegg det oppblåsbare Thermarest Prolite 3 Women's for økt komfort.

Hva i alle dager er forskjellen på et "dameunderlag" og et "manneunderlag"? Er det forskjell på det også nå.... Fargen kanskje? Blå/rosa? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale å kjøpe en dunpose.

Med dagens dollarkurs kan du spare mye penger på å bestile fra USA.

Spesielt hvis du skal over eller kjenner noen som bor der så man kan snike litt på momsen.

Men selv om du får det sent fra butikken til Norge og toller det inn sparer du antagelig litt.

I tillegg lager de store amerikanske produsentene etter min erfaring bedre og lettere soveposer enn norske produsenter og ved kjøp i USA er de billigere også. (Må inrømme at det er mulig jeg ikke er helt up to date her da jeg gav opp norske soveprodusenter da jeg oppdaget de utenlandske for en del år siden)

Når det gjelder underlag vil jeg anbefale et selvoppblåsende feks thermarest.

Jeg prøvde meg gjennom en del underlag som ikke varte lenge før jeg kjøpte en thermarest som jeg har hatt i ti år.

Den er riktignok lappet to ganger, men dette var veldig enkelt og raskt Så hvis du kjøper thermarest får du i alle fall noe som holder.

Det er mulig helsport eller ajungilak her har klart å lage noe fornuftig, men det vet jeg ikke, og det skal mye til at jeg gidder å prøve.

I min erfaring isolerer ikke oppblåsbare underlag noe dåligere enn celleplast, så jeg har aldri følt behovet for å ha med begge deler, men det er et vektig poeng som Erin nevner at de oppblåsbare underlagene ikke er særlig glade i bål.

I tillegg er det rimelig kjipt hvis det skulle gå hull og du ikke har lappesaker, da får du ikke en veldig trivelig natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er forskjellen på et "dameunderlag" og et "manneunderlag"? Er det forskjell på det også nå.... Fargen kanskje? Blå/rosa? :D

Farge: Rosa :lol:

Hvorfor en dameversjon av liggeunderlaget?

Forskjellen på dette underlaget og det vanlige Prolite 3 er at fabrikanten her har lagt inn ekstra isolasjon i områder der kvinner er mer utsatt for kulde, bla. hoftepartiet. Lengden, og dermed vekten, er redusert til 168 cm, som er er tilstrekkelig for de fleste jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt bitt av turgleden og nå vil jeg på tur.

Lurer litt på hva slag sovepose det lønner seg å kjøpe for sommerbruk?

Hvilke underlag trenger man for å få en god natt søvn?

Håper på tips fra kyndige personer :D

Jeg er blant dem som liker å ligge godt. Har dårlig rygg og blir stiv og støl av hardt underlag. Har prøvd meg gjennom en rekke av de "selvoppblåsbare" 2-3 cm tykke (eller heller tynne) underlagene. Til slutt kom jeg over et vanvittig bra underlag hos Magasinet! Det er egentlig en slags luftmadrass, og har dårligere varmeisolasjon sammenlignet med andre, men til gjengjeld blir den veldig myk og god å ligge på. Om sommeren er ikke isolasjon så viktig heller...! Den blir utrolig liten når den er rullet sammen, og veier bare 600 g. (måtte sjekke på kjøkkenvekta..) Vidunderet heter Insul-Mat, og det aller beste er prisen: Under 400 kroner!!!

Etter at jeg fikk denne har jeg aldri våknet midt på natten med vondt i ribbeina etter den lille ujevnheten i bakken...

Jeg har en ganske tynn og billig sommersovepose. Av og til ligger jeg under åpen himmel, bare med et trekk utenpå, og dette trekket øker komforttemperaturen med sikkert 2-3 (veldig lite vitenskapelige) grader. Slike trekk veier nesten ingenting, men det blir litt kondens i dem, så de funker derfor dårlig med dunposer. Luft posen om morgenen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sommersovepose bruker jeg en Helsport Breheimen. Den veiledende prisen Helsport oppgir er 1099 kr, men du får den billigere så er en overkommelig pris. Breheimen er i grunnen en litt mindre og lettere utgave av Alta-posen, som er nevnt over. Komforttemperaturen for kvinner er +4 grader C, 0 for menn ifølge EN-13537. Ifølge Thelma er komforttemperatur -4 grader generelt. Om du lurer på forskjellene på målingene anbefaler jeg å se på nettsidene til Bergans, der er det godt forklart. Vekten på posen er ca 1,5 kg.

Som liggeunderlag bruker jeg nå et Thermarest Ridgerest standard underlag. Hadde lyst til å prøve et ettersom jeg har hørt mye bra om dem, men må si at jeg ikke ble fryktelig imponert. Det er ikke noe dårlig underlag, men det er ikke noe spesielt ved det bortsett fra at det er noen gram lettere. Jeg hadde ikke noen dårligere netter på mitt gamle uslitelige underlag(Tradex Comfort blå) til halve prisen. Det jeg ikke vil anbefale er de tynneste, billigste liggeunderlagene slik som Ajungilak Jerven og tilsvarende. Fine rasteunderlag men blir for tynne for min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid holder det meste.

Jeg har prøvd diverse selvoppblåsende underlag, men de holder ikke over tid.

Bruker Bamse celleskum.

Sovepose? Få den ihvertfall stor nok. Sommerstid er det behagelig å ikke sove i tvangstrøye.

Vekt og merke bør du se hva du liker, og hva lommeboka tillater.

Telt:

Jeg kjøpte et Eureka Pinnacle Pass 3mannstelt i fjor sommer.

Supert sommertelt. Kun to bøyler, og vips er teltet der.

Separat inngang for meg og kona er også topp, så slipper hun å våkne når jeg må ut et lite nattlig ærend.

Det viktigste til slutt:

Stekepanne og kaffekjel + en eller anna primus.

Gass går greit på sommeren, selv om jeg bruker flytende hele året.

Mat nok. Alltid ha med formye, og gjerne noe "snavvel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge: Rosa :shock:

Hvorfor en dameversjon av liggeunderlaget?

Forskjellen på dette underlaget og det vanlige Prolite 3 er at fabrikanten her har lagt inn ekstra isolasjon i områder der kvinner er mer utsatt for kulde, bla. hoftepartiet. Lengden, og dermed vekten, er redusert til 168 cm, som er er tilstrekkelig for de fleste jenter.

haha såpass ja:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.