Gå til innhold
  • Bli medlem

Sognefjellet 3.-4. mai


Lars Tore

Anbefalte innlegg

Her kommer nok en turrapport fra Sognefjellet i helga, for øvrig den første rapporten min her på forumet.
Etter å ha planlagt denne turen lenge, og med yr.no’s velsigning, dro fader’n og jeg fra Trøndelag på fredag. Vi hadde ordet med fri fra jobb og skole på mandag, og fikk dermed to hele dager i fjellheimen.

Dag 1: Bjørnene
Dagen etter var det tidlig start fra campinghytta ved Lom, og ca. kl. 8 forlot vi Krossbu og begynte å traske innover mot breen. Vi hadde ikke noen klare planer for dagen, men vi var enige om å prøve oss på Storebjørn først.
Det første stykket var det, som andre har skrevet, tåkete, og vi var skeptiske til om været ville klarne. Derimot, når vi kom opp på Leirbreen begynte det å lette, og vi kunne skue utover den store breflata.
Planen var nå å gå opp til Bjørnskardet, men så enkelt skulle det ikke være. Ingen av oss var kjent i området, og opp mot skaret lå fortsatt tåka. Dermed besluttet vi å returnere tilbake til kvisteløypa og toget av fjellavndrere (som vi etterpå skulle se hadde kurs for Gravdalstind), for heller å gå opp via Smørstabbreen.
Halvannen time senere begynte vi stigninga opp renna til skaret Storebjørn/Veslebjørn. Bratt var det, men ikke verre enn at vi kom oss opp med ski på beina. Videre fra skaret gikk vi på beina opp til toppen. Her hadde vi selskap av flere vandrere både fra Sognefjellet og Leirdalen. Vel oppe på Sognefjellets høyeste punkt kunne vi nyte utsikten over resten av Jotunheimen.
På tur ned igjen tok vi en avstikker opp på den vesle kollen som regnes som fortoppen til Storebjørn. Her oppdaget jeg (etter mine GPS-målinger) at denne faktisk har primærfaktor 15 meter, og dermed er en sekundærtopp til Storebjørn! Det kan selvsagt være feil i mine amatørmessige målinger, men jeg vil gjerne høre hva de som har greie på slikt her på forumet har å si til det.
Neste mål ble Veslebjørn. På vei hit begynte sola virkelig å varme, og fjellheimen åpenbarte seg mer og mer. Fader’n kommenterte ivrig at ”dette er sånne dager man bare kan drømme om resten av året!”
Også her måtte vi sette igjen skiene et godt stykke under toppen, før vi kunne gå på beina det siste stykket og nyte utsikten. Her møtte vi for øvrig også jpn og tingeling her på forumet, og de to omtalte fra tinderangling.no (se https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12090).
Så satte vi kursen for Bjørnskaret, med håp om å kunne ta flere topper derfra, men der lå selvsagt skodda, så vi ble nødt til å returnere (for mitt vedkommende solbrent, men fornøyd) tilbake til Krossbu.

Dag 2: Gravdalstind ++
Søndag morgen våknet vi til sol og skyfritt over Krossbu. Denne dagen var planen å gå på Gravdalstind og så mange som mulig av de omkringliggende toppene. Vi startet i 8-tida, og fulgte kvisteløypa opp på breen til vi kom under Kalven. Her tok vi av til høyre, og satte kursen mot skaret mellom Søre og Sørvestre Smørstabbtind. Heldigvis for meg skyet det over litt utpå dagen, og engstelsen min for å komme hjem med ei kjøttkake som tryne, avtok litt.
Vel framme i skaret, gikk vi forbi Søre Smørstabbtind, før vi gikk opp på dagens første topp: Vesle Gravdalstind (sekundærtoppen mellom Gravdalstind og Søre Smørstabbtind). Nedenfor den tok vi av skia, og begynte å rakle opp mot Gravdalstind. Fra toppen hadde vi upåklagelig utsikt, og spesielt Hurrungane så flott ut herfra.
Etter ei herlig stund på toppen returnerte vi til skia, og startet ”plukkinga” av de andre toppene. Først gikk vi opp på Søre Smørstabbtind, og deretter ned i skaret igjen og opp på Sørvestre. Derfra dro vi ned på breen igjen, hvor vi satte kursen for Søraustre Smørstabbtind. Her besluttet vi imidlertid snu før den siste eggen, siden vi ikke var like dristige som disse karene: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12072
Deretter var vi i grunn fornøyde, og dro tilbake til Krossbu.

Epilog
Søndag ettermiddag kjørte vi ned til Lom, og dagen etter (i skrivende stund: i dag) ble brukt til å kjøre hjem til Trøndelag.
De to dagene vi hadde i fjellet var to absolutt fabelaktige dager med praktfulle topper og nydelig vær. For meg som toppsamler ble det seks nye topper, og for både fader’n og meg var dette nytt terreng som vi har blitt enige om at vi skal komme tilbake til.
Kort sagt: en vellykket vårskitur 1. mai-helga 2008.

post-2674-133474536254_thumb.jpg

post-2674-13347453626_thumb.jpg

post-2674-133474536266_thumb.jpg

post-2674-133474536273_thumb.jpg

post-2674-133474536282_thumb.jpg

post-2674-133474536289_thumb.jpg

post-2674-133474536295_thumb.jpg

post-2674-133474536302_thumb.jpg

post-2674-133474536308_thumb.jpg

post-2674-133474536314_thumb.jpg

post-2674-133474536318_thumb.jpg

post-2674-133474536324_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På tur ned igjen tok vi en avstikker opp på den vesle kollen som regnes som fortoppen til Storebjørn. Her oppdaget jeg (etter mine GPS-målinger) at denne faktisk har primærfaktor 15 meter, og dermed er en sekundærtopp til Storebjørn! Det kan selvsagt være feil i mine amatørmessige målinger, men jeg vil gjerne høre hva de som har greie på slikt her på forumet har å si til det.

Tror ikke du er så veldig på jordet nei. Er flere andre målinger som i alle fall viser mer enn 10m. Målte du høyden (og kalibrerte på Storebjørn)? Er litt usikker på høyden.

For øvrig gratulerer med din første turrapport. Ingen dårlig debut detta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du er så veldig på jordet nei. Er flere andre målinger som i alle fall viser mer enn 10m. Målte du høyden (og kalibrerte på Storebjørn)? Er litt usikker på høyden.

For øvrig gratulerer med din første turrapport. Ingen dårlig debut detta!

Takk for det, Morten!

På Storebjørn viste GPS'en korrekt høyde (2222 m), så jeg trengte ikke å kalibrere. Deretter målte jeg høyden like under fortoppen og på toppen av den (husker ikke høyden nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Morten!

På Storebjørn viste GPS'en korrekt høyde (2222 m), så jeg trengte ikke å kalibrere. Deretter målte jeg høyden like under fortoppen og på toppen av den (husker ikke høyden nå).

Jeg kan heller ikke forstå at det skulle være tvil om denne. I går målte jeg denne til PF 14 meter med GPS`en. Visuellt virker den da også veldig "sikker" sammenlignet med mye annet.

En annen interessant kandidat er den kulen i skaret mellom Storebjørn og Veslebjørn (litt nærmere sistnevnte). Den målte jeg til minimum PF 12 i skardet mot Vesle.

Noen andre som har gjort målinger på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.