Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka 2


Anbefalte innlegg

hei. da var konfimasjonen over og det har blitt litt penger til "overs". og planen min var og kjøpe eit billikt telt som hovedsakli vill bli brukt til fisketurerer og litt fjellvandring. vill helsport nordmarka 2 passe til det.

må bare unkylde mine skrivefeil, har problemer med rettskrivinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Kjøpte det for et par uker siden fordi det var så billig. Har bare rukket å bruke det på 1 tur.

Kvaliteten virker bra, god gammeldags Helsport.

Løsningen med stenger/oppsett er relativt enkel, og det kan slås opp med eller uten innertelt (enkle klips).

Proffe lufteventiler med bra myggnett som kan justeres fra innsiden.

Størrelsemessig var det som forventet i innerteltet, bredde 120cm og 95cm (fotende).

Går helt greit å sove to der, men da får man ikke plass til noe annet i innerteltet med mindre man vil ha det over/under/i soveposenene.

Høyden er oppgitt 90cm i innertelt og man kunne ønsket seg 5 eller 10cm mer, men er man ung og sprek og ikke alt for høy skal man kunne komme seg inn og ut uten store strabaser.

Det finnes en versjon som heter Nordmarka 3, det er 160cm i innertelt (135 fotende).

Tvilsomt om dette kan kalles 3-manns telt, da bør man være meget gode venner i så fall, men det er utvilsomt mer romslig enn Nordmarka 2, og det koster kun 1499,- (sist jeg var innom, man vet jo aldri - de justerer prisene annenhver dag på enkelte produkter).

Spør gjerne om de kan slå det opp i butikken, det gjorde jeg og de hadde ikke peiling på hvordan de skulle gjøre det, så det endte med at jeg gjorde det mens de så på :-)

Det er såpass enkelt at du fikser det selv om du aldri har satt opp et telt før. På denne måten får du sjekket hva du synes om høyden (som jeg mener er det eneste negative).

Kan anbefale begge modeller til vår/sommer/høst, og tviler på at du finner noen telt med bedre kvalitet i de lave prisklassene der.

Mvh lagfører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dersom du ikke plages av kun 90cm høyde.

Om du er glad i masse mygg kan du jo ligge uten innertelt 8)

Da har du 140cm i bredden og 100cm i høyden...

tak høyden gjer meg ingenting :P tusen takk for hjelpa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Slenger meg på her. Jeg går også med planer om å etter hvert kjøpe et tomannstelt. Det gamle tremanns Helsport-teltet til pappa begynner å bli vel stort og tungt...

Noen som har erfaring med vindstabiliteten til dette teltet? Teltet jeg skal ha vil hovedsakelig bli brukt på fjellet (presenning i skogen), og da har vel dette litt å si.

Er det en grunn til at XXL skriver "ypperlig for turer i skog og mark"?

Nordmarka 2: http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke forsøkt det i nevneverdig vind.

Jeg antar at det skulle fungere greit i litt ruskevind, jeg bygger antagelsen på følgende:

- Det har relativt lite overflateareal som fanger lite vind.

- 6 ok barduner, 3 på hver stang.

- 19 plugger (på mitt fulgte kun 15 med haha).

Pluggene kunne vært kraftigere. Dette er ikke noe som irriterer meg, da jeg aldri kommer til å velge dette teltet på vintertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Nordmarka 2. Er jo ikke verdens mest fantastiske med tanke på vekt og sånn med et godt alternativ når økonomiske hensyn må tas. Jeg vil heller ikke anbefale det som tomannstelt med mindre man er veldig gode venner. Har ikke testet det i mye vind(hadde en frisk bris eller så på Hardangervidda i fjor) men vurderer det som et helt brukandes sommertelt. Så ja, vil anbefale det.

Lagfører:

Hvillken XXL-butikk kjøpte du teltet i? Hørtes ikke ut som de ansatte der hadde så mye peiling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Er det noen som vet hvorfor dette teltet er så billig? Er det ikke skikkelig Helsportkvalitet? De andre små teltene de produserer (Ringstind/Stetind) koster jo en god del mere..

I den grad Helsport er synonymt med skikkelig kvalitet faller dette teltet et lite hakk under deres andre telt. Litt billigere materialer som veier litt mer for å oppnå samme rivestyrke/vannsøyle som de dyrere.

En annen grunn til at Ringstind/Stetind (husker ikke hvilken som er nyest) koster mer er at det befinner seg i PRO-segmentet til Helsport, mens Nordmarka 2 ikke hadde kommet lengre opp enn til TREK-segmentet om det hadde vært en del av Helsports vanlige sortiment. Igjen skyldes dette billigere og tyngre duker og noe rimeligere stenger. Nordmarka er laget for xxl, og du finner derfor ikke noe om materialvalg etc. på Helsport sine web-sider. Informasjonen på xxl sine sider er heller ikke altofr utfyllende. Noen mente dette teltet var laget i duk som ikke var av ripstop-kvalitet, uten at jeg kan bekrefte aller avkrefte det.

Profilen ser fint ut til å klare litt ruskevære, så jeg hadde ikke vært veldig begkymret for å ta det med meg til fjells. Som solo-telt er det ikke så aller værst ille i størrelse, men som tomannstelt er vel både innertelt og plass i yttertelt litt i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken er ikke ripstop, nei. Stengene er de samme som Helsport brukte i fjor (2008-modellene har nye stenger) men er en del tynnere enn de fleste andre teltene deres. har ikke brukt det sjøl, men snakka med folk som har brukt det på fjellet med stor suksess. Det viktige vil være å finne en teltplass litt i le, og bardunere opp skikkelig. Gjør du ikke det kan hva som helst ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å kjøpe Nordmarka 2 på XXL til 999,-. Men nå ser jeg at de har tilbud på telt på sportsnett.no. De selger blant annet Eureka Moonshadow Duo til 1500,-. Er dette teltet verdt 500 kroner mer (det er satt ned fra 2500,-).

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er mer romslig, men jeg tror ikke du kan slå opp ytter- og innertelt i en fei. Det kan du jo spørre om dersom det er vesentlig. Ser ut som et allright telt til 1500. I tillegg er det 250g. lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka 2 er en helt standard tunnelkonstruksjon så det er ikke noe problem å sette det opp alene. Har når alt kommer til alt aldri satt det opp sammen med noen andre. (Årsaken til det er at skal man på tur med flere velger man ikke akkurat det teltet. Lite plass...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Har selv dette teltet. Jeg er godt fornøyd. God lufting. Kvaliteten er upåklagelig i forrhold til prisen.

Mye telt for pengene.

Er som det sies flere steder her, det er et telt for 1 pesron/ 1 person og en middels hund.

Meget enkelt å sette opp.

Tror det kan tåle vind godt og. Lurt å kansje legge noen steiner på pluggene til bardunene om du er i tvil og pluggen sliter seg litt i vind kastene.

Det er med ekstra teltstenger og skjøter/overtreks moffer , bommuldstår( tråden utvider seg ved fuktighet slik at sømmen ikke lekker inn vann) og noen biter med duk til innertelt, ytter telt og telt bunn + en tube med tetnings middel om noen av sømmene motformodning ikke er tette/ duken lekker.

I regn vær er det lurt å få bardunert og strammet opp teltet skikkelig slik at vannet preller best mulig av da duken kan "svette litt" der det samles vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal bruke samme telt i 15 dager på Hardangervidda i sommer. Etter den turen kan jeg sikkert svare deg på det meste om teltet.

Har testet det et par netter, og konklusjonen min er hittil det samme som de andre her skriver. Lite til to, men holder i massevis til en. Vekten derimot synes jeg er lav. Å pakkevolumet er supert om du slenger det i et kompressjonstrekk og pakker stengene for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.