Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørstabbreen-E18 3.mai 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Denne turen ble brått bestemt da værmeldingen bare var sånn passe for ekstreme turer i Hurrungane. Mayhassen og Håvard hadde tenkt å gå Styggedalsryggen, men utsatte dette. Dette ga meg mulighet til å få med meg Mayhassen på kosetur på Smørstabbreen. Kosetur ble det,-spesielt for han. :D Vi reiste fra Gjøvik kl. 0600 og fulgte fartsgrensene sånn nogenlunde..nordover. Ca 09.30 var vi klare til å gå oppover fra Krossbu....det var MANGE andre også. Vi kom akkurat 30-45 minutter for seint... Et myldrer av folk var på vei opp mot breen.

Vi droppet jakka og regnet med å gasse litt på oppover breen for å slippe å gå i kø. Svettet som griser oppover bakkene, men forserte i rekken av fjellfolk. Hadde tenkt å ta det rolig...det var iallefall planene i bilen, men pulsen steg og da vi nærmet oss de Sørvestre Smørstabbtindene var det mer ensomt på den enorme breen. Mayhassen hadde den Sørvestre og valgte å gå opp i skaret mellom Sørvestre og Søre for så å fortsette opp mot Gravdalstind og vente på meg der. Jeg kom meg opp på Sørvestre Smørstabbtind (Topp 146.0 2045 moh.) men flere kom etter meg. Det var nok mange som besøkte disse toppene denne dagen. Jeg klønet meg ned i skaret på jomfruelig snø denne formiddagen og fant sporene etter Mayhassen som jeg så var i ferd med å bestige Gravdalstinden.

Jeg ville ikke la han få for lang pause alene :( så jeg langet oppover i sporene etter han. :lol: Da jeg omsider kjempet meg oppover den bratte ryggen mot varden på Gravdalstind, satt Mayhassen og koste seg i sola ved varden. Jeg hadde nå brukt 2t30minutter over disse toppene. Vi fikk ca 30 minutter før det ble vel folksomt for Mayhassen....vi valgte å gå ned fra toppen og videre over mot den Søraustre Smørstabbtinden (Topp 157.1 2030moh). Det var gode snøforhold ned "hakket" og vi nærmest hoppet ned der. Været ble bare bedre og bedre. Veien videre var ganske luftig bortover med ski på beina. Planen var å ta en lengre pause på Topp 157.2 Øst for Søre Smørstabbtinden (2025moh.) Vi fikk noen minutter alene på de ytterste toppunktene og Mayhassen lekte seg litt på eggen. Vindstille og brennhett. Masse drikke, sjokolade og brødskiver skled ned. Etterhvert kom det flere og flere folk....noen riktig nærvøse! :) En dame ga klar beskjed at samboeren/mannen IKKE fikk lov å gå bort til det siste toppunktet. Litt utsatt var det. Det er sikkert. En skavl lå over eggen så man måtte sette foten riktig...20 cm feil og du raste sammen med den lille skavlen ned i avgrunnen. :D

Skydekket lå nå tett nede på breen og siden Mayhassen hadde de to toppene på Kalven ville han cruise ned breen og vente på meg på andre siden av Kalven. Jeg har netopp fått meg GPS og skulle ha jomfruturen nå over i skodda mot skaret mellom Kalven og Skeie. Så jo ingenting på ferden over breen og må nok lære meg mer om målestokken på gps´n. Kom for langt mot høyre rett under foten av Skeie. Hørte stemmer fra toppen av Skeie, men følte meg ikke veltilpass der jeg sto ved foten. Tåkete var det og jeg ville ikke tippe utfor på andre siden sammen med skavlen. Jeg gikk bratt i flanken videre mot Kalven...det var BRATT og hardt der, og jeg likte meg ikke. Sjekket GPS og jeg var da på rett vei :lol: Etterhvert så jeg noen steiner og kom meg greit opp på ryggen. Skyene lettet og det var en helt ny verden som åpenbarte seg.

Kjempefint å gå bortover eggen på Kalven. To nye topper og 8 totalt idag. Da var det bare å cruise ned på breen og møte Mayhassen der nede. Han synes jeg hadde brukt jævlig lang tid. :lol: Sånn er det når man er fersk med gps og er litt usikker......så jo absolutt ingenting....ydmyk nok til å innrømme at jeg var litt "shaky" da jeg måtte bruke isøksa i den bratte flanken. Så faktisk blåis under sørpesnøen og øksa satt ikke altfor godt...Må ta med det at Mayhassen hadde årets fall da "grunnen" ga etter han da han forsøkte seg utenfor løypa ned mot Krossbu. Et artig innslag. :lol: Etterhvert var vi vel nede ved bilen etter knappe 7 timer med god pauser. Nok en topp tur i dette fantastiske området for vårskiturer.

post-2015-133474535254_thumb.jpg

post-2015-13347453527_thumb.jpg

post-2015-133474535286_thumb.jpg

post-2015-133474535301_thumb.jpg

post-2015-133474535316_thumb.jpg

post-2015-133474535354_thumb.jpg

post-2015-133474535369_thumb.jpg

post-2015-133474535384_thumb.jpg

post-2015-133474535401_thumb.jpg

post-2015-133474535417_thumb.jpg

post-2015-133474535432_thumb.jpg

post-2015-133474535449_thumb.jpg

post-2015-133474535466_thumb.jpg

post-2015-133474535484_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det blir fint vær til helga. Da skal vi på tur med Gjøvik og Toten turlag til Krossbu. Flotte og fristende bilder og pr. idag en bra værmelding fram til neste helg. Bærre lækkert ! :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en fin rapport og fine bilder! Var en tur på Valdresflya før helga, men begynner å krible allerede når jeg ser disse bildene! :) Vi var dessverre litt for tidlig ute for å treffe på det fine været som dere fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur JHA :D

Og for et vær da! Nei, selv yr kan man ikke stole på lenger;)

.....En dame ga klar beskjed at samboeren/mannen IKKE fikk lov å gå bort til det siste toppunktet. .

Hehe, kongelig historie dette.

Du kan tro vi hadde det morro på deres bekostning på søndagsturen :D

Iblant er det greit å fortsatt være ungkar, så slipper man å ta hensyn til andre enn seg selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f..... så mye folk. Snakk om konsentrasjoner a gitt. Folk som gikk fra Leirvassbu på lørdag til Storebjørn kunne berette om noe sånt som 60-70 på toppen. Og enda var det galemattis borti Turtagrø med Tinderitt og tresifret med folk på Ringstindan. Var dette helga alle skulle opp, eller har det bare tatt helt av? Men det finnes jo andre steder. Det var ikke et spor å se siste bakkene opp mot Kyrkja, og da jeg og Robert gikk på Austre Rauddalstinden på søndagen var det heller ikke et fot- eller skispor å se. Men Høgvagltinden derimot: Den var perforert!!

Konge å være opp når det sprekker og tåka klabber nede i dalene. Blir en ekstra mektig dimensjon på skuet da. Mange fine bilder atomsild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jammen tøffe! Ha planer om Styggedalsryggen nå sier jo sitt! Ikke for det, jeg håper selv på en tur dit en flott maidag, eller gjerne natt og morgen, men da må snøforholda være optimale.

Ellers var den ikke skvetten denne turen heller akkurat... Jeg er ikke så kjempetøff i forhold til det skavlete og kvasse fjellets farer, men skjønner godt at dere lo av de smånervøse folka, er jo artig med litt underholdning og eventuelle sitater man kan dra fram internt senere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f..... så mye folk. Snakk om konsentrasjoner a gitt.

Kan du si ja! Husker da jeg gikk på disse toppene 1. juni 1996, en knalldag med nærmest skyfri himmel og altfor varmt, møtte jeg ikke en eneste sjel. Var riktignok ingen 1.-maihelg, men noe sier meg at interessen for vårskiturer på Smørstabbtindene har økt noe siden 1996.

Stilige bilder Atomsilda! :D Skyformasjonene gjorde susen. Toppene der oppe er jo kule i utg.punktet, men her var det mange bilder med en prikk over i'en. Artige egg-bilder, men ikke husker jeg at det var så smalt. Kjekt med disse oppfriskningene her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda var det galemattis borti Turtagrø med Tinderitt og tresifret med folk på Ringstindan. Var dette helga alle skulle opp, eller har det bare tatt helt av? Det var ikke et spor å se siste bakkene opp mot Kyrkja, og da jeg og Robert gikk på Austre Rauddalstinden på søndagen var det heller ikke et fot- eller skispor å se. Men Høgvagltinden derimot: Den var perforert!!

quote]

Ja, det har tatt helt av. Ikke toppsankere, men skikjørere. Det må ha vært over hundre pers på Store Ringstind lørdag. På Stølsmaradalstiden og Austre Ringstind var det bare noen få. Søndag møtte vi fire skikjørere på Skagadølsnebbet. De skulle kjøre ned fra V-skaret til Skagadalen. Friskt! Til helgen er det High Camp på Turtagrø og da ventes det 3-400 personer der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Til helgen er det High Camp på Turtagrø og da ventes det 3-400 personer der....

Fryktelig utvikling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er egentlig betenkt over at Turtagrø er med på en slik heisafestival i fjellet. Men det er vel meget gode penger å hente.

Det blir helt feil å dømme etter enkelthendelser, men jeg må likevel innrømme at følgende hendelse beseglet mitt inntrykk av High Camp:

Det var High Camp, flott vær. Visste ikke om denne FriFlyt festivalen og kom intetanende til området med planer om å gå på Store Ringstind. Mye folk var det. Oppe i bakkene mot toppen reiser en kar i følge på to seg for å gå videre. I snøen etter ham står en Ringnes ølboks og glinser i sola. Jeg roper etter ham, og spør om han ikke har glemt noe. Han kikker dumt på meg i telemarksrustningen sin. Eh? Ølboksen sier jeg. Å? Jeg tar'n med på vei ned att. (Mannen hadde gått 20 meter). Tosk, tenker jeg og visste han hadde satt den igjen med overlegg. Det så jeg. Ølboksen går i sekken min, og jeg tenker: Pakk! Lignende historier i forbindelse med High Camp har jeg hørt fra andre. Vet ikke hvor mange av deltakerne som havner i den kategorien, men hippe selvrealiserende og totalt naturignorante mennesker kan gjerne holde seg langt unna fjellet.

Det er en tendens til et stadig økende antall hippe, hyper konsentrerte arrangementer i fjellet hvor alkohol, festing, store sammenstimlinger av folk kombineres med fjellnaturen. For arrangørene er det helt klart penga.

Æsj! Jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja, jeg er egentlig betenkt over at Turtagrø er med på en slik heisafestival i fjellet. Men det er vel meget gode penger å hente.

Det blir helt feil å dømme etter enkelthendelser, men jeg må likevel innrømme at følgende hendelse beseglet mitt inntrykk av High Camp:

Det var High Camp, flott vær. Visste ikke om denne FriFlyt festivalen og kom intetanende til området med planer om å gå på Store Ringstind. Mye folk var det. Oppe i bakkene mot toppen reiser en kar i følge på to seg for å gå videre. I snøen etter ham står en Ringnes ølboks og glinser i sola. Jeg roper etter ham, og spør om han ikke har glemt noe. Han kikker dumt på meg i telemarksrustningen sin. Eh? Ølboksen sier jeg. Å? Jeg tar'n med på vei ned att. (Mannen hadde gått 20 meter). Tosk, tenker jeg og visste han hadde satt den igjen med overlegg. Det så jeg. Ølboksen går i sekken min, og jeg tenker: Pakk! Lignende historier i forbindelse med High Camp har jeg hørt fra andre. Vet ikke hvor mange av deltakerne som havner i den kategorien, men hippe selvrealiserende og totalt naturignorante mennesker kan gjerne holde seg langt unna fjellet.

Det er en tendens til et stadig økende antall hippe, hyper konsentrerte arrangementer i fjellet hvor alkohol, festing, store sammenstimlinger av folk kombineres med fjellnaturen. For arrangørene er det helt klart penga.

Æsj! Jeg liker det ikke.

Nattbestigninger á la Morten kan forsvares av flere grunner enn flotte solnedganger/-oppganger tydeligvis :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering: Det gikk veldig fint å ta med seg skia og kjøre/gå ned fra toppen øst for Søre Smørstabbtind. Men ja, litt luftig mellom de to toppene.

Hilsen en som kom litt etter dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er egentlig betenkt over at Turtagrø er med på en slik heisafestival i fjellet. Men det er vel meget gode penger å hente.

Det blir helt feil å dømme etter enkelthendelser, men jeg må likevel innrømme at følgende hendelse beseglet mitt inntrykk av High Camp:

Det var High Camp, flott vær. Visste ikke om denne FriFlyt festivalen og kom intetanende til området med planer om å gå på Store Ringstind. Mye folk var det. Oppe i bakkene mot toppen reiser en kar i følge på to seg for å gå videre. I snøen etter ham står en Ringnes ølboks og glinser i sola. Jeg roper etter ham, og spør om han ikke har glemt noe. Han kikker dumt på meg i telemarksrustningen sin. Eh? Ølboksen sier jeg. Å? Jeg tar'n med på vei ned att. (Mannen hadde gått 20 meter). Tosk, tenker jeg og visste han hadde satt den igjen med overlegg. Det så jeg. Ølboksen går i sekken min, og jeg tenker: Pakk! Lignende historier i forbindelse med High Camp har jeg hørt fra andre. Vet ikke hvor mange av deltakerne som havner i den kategorien, men hippe selvrealiserende og totalt naturignorante mennesker kan gjerne holde seg langt unna fjellet.

Det er en tendens til et stadig økende antall hippe, hyper konsentrerte arrangementer i fjellet hvor alkohol, festing, store sammenstimlinger av folk kombineres med fjellnaturen. For arrangørene er det helt klart penga.

Æsj! Jeg liker det ikke.

Jeg synes du er helt og fullstendig urettferdig mot Turtagrø. Det er for øvrig Fri Flyt som arrangerer festivalen. Det at Turtagrø tjener noen penger på at arrangementet legges dit 1 - EN - helg er dem vel unt, de har en kort sesong og med været som variabel kan inntektene variere mye. Jeg er imponert over at et sted som Turtgrø år etter år kan oppvise den samme høye standard og gode atmosfære. Ønsker du å bu rimelig bor du på flersengs rom i Sveitservillan, eller du kan bo med hotellstandard i hovedbygget. All ære til de som driver stedet.

Det er jo bare kjempefint at det rekrutteres mange og nye mennesker til fjellet, til ski og uteaktiviteter. Jo flere som bruker fjellet desto bedre. Det at du møtte en som satt igjen en øl boks er det naturligvis ingen som forsvarer, men det blir latterlig å skulle skjære alle over en kam. Du har dine egne kommersielle interesser i å skrive bøker fra fjellheimen, og du har ganske sikkert interesse av at mange kjøper boken din. Ditt problem er kanskje at mange folk i fjellet = mindre av den gammel gubbe stillheten som du ønsker deg i fjellet? Spilte de musikken sin også? Fy f.... altså :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.