Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkevann i Øst-/Nordmarka i Oslo


Peder K.

Anbefalte innlegg

Noen få vann er merket som drikkevann med restriksjoner. Hva med alle de andre vannene som ikke er merket som drikkevann - kan jeg våge meg på å drikke det vannet også? Og hva med disse små bekkene som renner her og der som stammer fra diverse myrer, smeltevann etc.? Ser jo at det ligger elgbæsj og andre ulumskheter rundt omkring. Det havner vel i vannet det og, men mengdene er jo ganske små? I fjellet har jeg, til nå, drukket det jeg har kommet over, uten å ta skade av det. Og hvis vannet skulle vise seg å være dårlig, hvordan arter reaksjonene seg? Diare, oppkast, vondt i magen etc? Finnes det noen triks som f.eks å drikker en kopp og vente 2 timer. Hvis ingen reaksjon har kommet il da kan jeg bare hive innpå?

Gode råd mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg vil nå si at du kan drikke det meste av vann som kommer renner i bekker, så lenge det ikke renner igjennom bebygde områder, forbi jorder osv er drikkendes. om det ligger litt elgbæsj oppi der, så gjør det ingenting, kansje værre om det ligger en dau elg i bekken. men hvem gidder å gå langs bekken for å lete etter daue elger??

ED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et amerikansk blad gjenga en undersøkelse ang. drikkevann.

Undersøkelsen viste liten sammenheng mellom "magasjau" og drikkevann.

Men derimot viste undersøkelsen at det var sammenheng mellom renslighet (vask av hendene etter dobesøk) og "magasjau".

Konklusjonen var - vask hendene, da unngår du problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få vann er merket som drikkevann med restriksjoner. Hva med alle de andre vannene som ikke er merket som drikkevann - kan jeg våge meg på å drikke det vannet også? Og hva med disse små bekkene som renner her og der som stammer fra diverse myrer, smeltevann etc.? Ser jo at det ligger elgbæsj og andre ulumskheter rundt omkring. Det havner vel i vannet det og, men mengdene er jo ganske små? I fjellet har jeg, til nå, drukket det jeg har kommet over, uten å ta skade av det. Og hvis vannet skulle vise seg å være dårlig, hvordan arter reaksjonene seg? Diare, oppkast, vondt i magen etc? Finnes det noen triks som f.eks å drikker en kopp og vente 2 timer. Hvis ingen reaksjon har kommet il da kan jeg bare hive innpå?

Gode råd mottas med takk :D

Har drukket mye vann av ulik kvalitet i marka siden jeg var på størrelse med en halv pils - går alltid bra. Kan bli litt laus i baggen etter noen dager med mye varmt stille vann, men ikke noe krise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.