Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva definerer Friluftsfolk?


Anbefalte innlegg

Jeg ser at under logoen til Fjellforum så står det "møtested for fjell- og friluftsfolk.

Dette er ikke ment som kritikk eller for å være et dumt spørsmål. Men friluftsfolk kan vel defineres over kategorien fjellfolk?

Jeg håper og tror at fjellfolk er en type friluftsfolk, forstår dere spørsmålet?

Takker for alle svar som måtte komme, Tony.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle friluftsfolk er fjellfolk. Et eksempel er Lars Monsen. Artig skrue likevel. :)

Ikke alle som er mye på fjellet er friluftsfolk. Et eksempel er Lasse Kjus. Tror egentlig ikke han sorterer under kategorien fjellfolk heller. Artig skrue likevel :)

Har ofte hørt frasen at "det beste med turen er pilsen og middagen inne på hytta etterpå." Fjellfolk?? Friluftsfolk?? Ikke godt å si. Noen av disse er også artige skruer. :)

Veldig mange er begge deler og gjør både fjellaktiviteter og lavlandsaktiviteter i friluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve skrivemåten "fjell- og friluftsfolk" er bare en forenkling av å skrive "fjellfolk og friluftsfolk." Jeg velger å forstå dette som folk som er glad i ferdes i fjellet eller bedrive annen aktivitet i friluft.

Selv er jeg en litt rar skrue som er en slags blanding av disse to. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg har lov til å kalle meg for en friluftsperson selv om jeg bare bestiger fjell? :) Hvis ja så er dagen reddet. Skal nemmelig på fjelltur i dag til søndag, og vet ikke om det blir like godt å gå hvis jeg ikke får graden "friluft" på CV'n min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-og friluftsfolk er noen som som er glad i fjellet. Skikkelige fjellfolk ferdes i pakt med natura, uten forurensning,

det være seg støy eller søppel.

Fjellfolk er ikke avhengig av å ha med seg allehånde urbane ting, så som båndspille og mobiltelefon, men liker freden på fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne, du forstår ikke spørsmålet.

Spørsmålet lyder (noe oppdatert): Hvis fjellfolk jevnlig/ofte klatrer/bestiger fjell og nyter naturens omgivelser rundt seg på ferden kan de da ikke også kalle seg for friluftsfolk. Fordi fjellet,naturen og resten av moder jords skapelser befinner seg nemmelig i friluft. Jeg prøver bare å få frem at kategorien friluft dekker kategoriene fjell,vann,mark,is osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Skikkelige fjellfolk ferdes i pakt med natura, uten forurensning,

det være seg støy eller søppel.

Går nokk ganske mye på fjellet, jakt, fiske osv. Hytte til hytte og tindebestigning ligger ikke for meg. Har akkurat vært på skitur i dag jeg og jentungen. I går var vi på skuter. Utrolig flott.

Hvilken kategori andre velger å putte meg i, er knekkende likegyldig.

Selv så definerer jeg meg som en fjell og friluftsmann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne, du forstår ikke spørsmålet.

Spørsmålet lyder (noe oppdatert): Hvis fjellfolk jevnlig/ofte klatrer/bestiger fjell og nyter naturens omgivelser rundt seg på ferden kan de da ikke også kalle seg for friluftsfolk. Fordi fjellet,naturen og resten av moder jords skapelser befinner seg nemmelig i friluft. Jeg prøver bare å få frem at kategorien friluft dekker kategoriene fjell,vann,mark,is osv osv osv.

Joda, men spørsmålet er jo ganske bredt!

Det er vel ganske synonymt: Fjellfolk er også friluftsfolk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nokk ganske mye på fjellet, jakt, fiske osv. Hytte til hytte og tindebestigning ligger ikke for meg. Har akkurat vært på skitur i dag jeg og jentungen. I går var vi på skuter. Utrolig flott.

Hvilken kategori andre velger å putte meg i, er knekkende likegyldig.

Selv så definerer jeg meg som en fjell og friluftsmann!

Folk der driver med motorisert ferdsel på fjellet, er verken fjellfolk eller friluftsfolk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er opp til folk å velge selv om de vil kalle seg fjellfolk eller ikke selv om de bare ferder rundt omkring i fjellet. Forstår at endel egenrådige vil reagere, men det er nok nettopp derfor det er krig i verden. Liker du fjellet, ferder rundt omkring og koser deg der kan du kalle deg fjellrev om du vil.

Men reagerer mest på at folk kaller seg fjell OG friluftspersoner. Virker som om De legger på friluft så folk ikke skal tro Dem bare liker fjellet. Jeg står fortsatt på mitt; fjellfolk under friluftkategorien; sammen med blåbærplukkere, kanopadlere, skifolk og fiskere m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Seriøst?

Synes det vitner om en helt utrolig sneversynthet blant enkelte hær.

Men på den annen side.... jeg tror faktisk at toppjegere, DNT og hytte til hyttefolk og andre som ikke bor innpå naturen har ett noe urasjonelt romantisk syn på fjellet.

De fleste av dere kjører milsvis for å komme innpå fjellet og presser lengst inn til områder på traktorveier og skogsstier som som ikke er definert som vei, for å spare noen kilometer. Men forbanner skuter det gjør dere! For meg så er det kunn snakk om dobbelmoral.

Det er som om at en hiver søppel med ene handa og plukker opp annet søppel med den andre.

Det dere påstår nå er at i Finnmark og Nord-troms hvor det er mest tetthet med sneskutere så er det ikke fjell og friluftsfolk?

Når dere drar nordover da? Dere sjekker ikke forholdene med lokalbefolkningen kansje? Eller en guide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Folk der driver med motorisert ferdsel på fjellet, er verken fjellfolk eller friluftsfolk :)

Det var saklig melding. :wink:

Dere får inderlig håpe at det aldri skjer dere noe når det er på tur..... gud forby.. at dere skulle få behov for motorisert transportmiddel.

Kansje bedre å ligge der og krepere hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forutsetter du at man bare ønsker å bli reddet såkalte "fjell- og friluftsfolk".

For meg så er motorisert ferdsel i naturen noe jeg ikke har problemer med å akseptere i næring, reddningssituasjoner og diverse. Men på helg- og ferietur er stillheten noe av det viktigste. Det får man ikke på scooter, eller om andre folk på tur bruker scooter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Men på helg- og ferietur er stillheten noe av det viktigste. Det får man ikke på scooter, eller om andre folk på tur bruker scooter.

Så da må de som bor innpå landet og innpå fjellet være stille slik at byfantene kan få litt ettertrengt stillhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.