Gå til innhold
  • Bli medlem

I helga tar stor-røya


frodelv

Anbefalte innlegg

Annonse

sikkert hele tromsø! Hører rykter om tilstander som minner om roskildefestivalen på anja og voma! Etter at scooterløypa er kommet så nær som den er, er disse vannene som tidligere var kun forbeholdt de som orket og ville legge ivei på ski nå tilgjengelige for alle. Det går jo til og med scootertaxi som tar deg dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det var ikke så ille, og storrøya var i godlune :lol: Flere fisker på isen mellom 2 og 5 kg, jeg lurte et par .

Jammen, "frodelv". Hvor er så beviset. Godtar aldri slike fiskeskrøner hvis ikke bildene foreligger? :wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oj,.........det var litt av en rugg. Jeg er en iverig røyefisker, og syntes faktisk at røya er fult på høyde med ørreten. Men noe i nærheten av det der kan jeg nok ikke skilte med.........GRATULERER!

post-4307-133474543172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røye på bildet er abnormal for vatnet den er tatt i. Den hadde krum rygg som følge av skade på veksten av ryggradd på yngelstadium. Dette forårsakes visst av en parasitt. Skaden gjør at den svømmer dårligere. Har fått et par sånne fisker før i disse vannene og de blir av en eller annen grunn ofte ekstremt runde. Vekta på denne stoppa på 5,2. Bruket i halen henger der siden den ikke ville opp av hullet og jeg og fiskekompisen måtte fortøye den med noen ekstra bruk før vi drilla et ekstra hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var jeg på tur på Porsangerhalvøya i Finnmark. Etter å ha prøvd flere vann på dagen, kom vi sent på kvelden i tåke og regn ned til et vann hvor vi skulle gjøre noen kast. Det ble storfisk på første kastet, likeledels på de fem neste. Om morgenen dagen etter skinte sola, det var varmt og vindstille, riktig en drømmedag for en fjellfant. Jeg gikk tilbake til samme stedet, ei lita bukt ved utosen, og på første kast satt den. Jeg dro vel ca. 20 røyer i solsteken før jeg tok til vettet og ga meg. Ingen av fiskene var under kiloen, de største var rundt 3 kg. Alle ble tatt på sluk, en 12 grams sølvkroken spesial, kobber og rød.

Jeg er ingen troféfisker, men jaggu var det moro å få sitt livs fiskeopplevelse.

Legger ved et bilde av heller tvilsom kvalitet, siden det er skannet.

Men affeksjonsverdien er stor.

post-4167-133474544267_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper stressfaktoren var på topp da dere innså at dere måtte ordne nytt hull. faren er stor for å kutte sena med et glipptak. skummelt. Ser nesten syk ut den fisken. har vel spist ost i hele vinter etter at alle scooterfolka har vært og mata hullene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost i hullene er ei myte, i alle fall i disse vannene. Røya her beiter nesten utelukkende på marflo i vinterhalvåret, fisken på bildet hadde antakeligvis ca 2 hg av dem i magesekken. Spiser røya ost er det et tegn på at den ellers ikke finner føde. Den evner heller ikke å fordøye osten og vil kunne krepere som følge av forstoppelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ost i hullene er ei myte, i alle fall i disse vannene. Røya her beiter nesten utelukkende på marflo i vinterhalvåret, fisken på bildet hadde antakeligvis ca 2 hg av dem i magesekken. Spiser røya ost er det et tegn på at den ellers ikke finner føde. Den evner heller ikke å fordøye osten og vil kunne krepere som følge av forstoppelse.

Jeg har fått fisk som var proppa av ost. Da jeg rensa'n, og trykte på tarmen, virket det som jeg trykte på ei primulatube. At det ikke var nok annet føde i vannet, var ikke tilfelle i det vannet. En slik konklusjon tilsier at det i næringsrike vann, ikke er mulig å få fisk på annet agn enn det som forefinnes i vatnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
For noen år siden var jeg på tur på Porsangerhalvøya i Finnmark. Etter å ha prøvd flere vann på dagen, kom vi sent på kvelden i tåke og regn ned til et vann hvor vi skulle gjøre noen kast. Det ble storfisk på første kastet, likeledels på de fem neste. Om morgenen dagen etter skinte sola, det var varmt og vindstille, riktig en drømmedag for en fjellfant. Jeg gikk tilbake til samme stedet, ei lita bukt ved utosen, og på første kast satt den. Jeg dro vel ca. 20 røyer i solsteken før jeg tok til vettet og ga meg. Ingen av fiskene var under kiloen, de største var rundt 3 kg. Alle ble tatt på sluk, en 12 grams sølvkroken spesial, kobber og rød.

Jeg er ingen troféfisker, men jaggu var det moro å få sitt livs fiskeopplevelse.

Legger ved et bilde av heller tvilsom kvalitet, siden det er skannet.

Men affeksjonsverdien er stor.

Jeg kan ikke unngå å komentere dette innlegget. Jeg har også opplevd utrolig røyebet,..............men du verden....maken til dette. Hadde du ikke hatt et så flott biledbevis, ville jeg nok hat problemer med å tro på dette..,-ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.