Gå til innhold
  • Bli medlem

utstyrsmani


Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Anbefalte innlegg

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hei,

en idealistisk vending, bare for tankevekkingens skyld:

Dra på tur med det du har, lån det du ikke har men må ha, klar deg uten resten.

Husk at de gikk på tur i gamledager og.

Da var det en heltebragd å krysse Grønland (svær i kjeften eg? Man trenger da vel ikke ha krysset Grønland for å... :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som har tatt helt av med utstyrsmani ja, men å stadig låne av andre det man ikke har selv blir vel upopulært i lengden tror jeg.

Selv er jeg opptatt av at det nye utstyret jeg kjøper inn skal vare så lenge som mulig. Jeg kaster eller selger aldri noe som fortsatt er brukbart. Synes det er moro å ta godt vare på ting og vedlikeholde utstyr slik at det varer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner gjerne bort utstyret mitt, men ikke til hvem som helst.

Da skal jeg kjenne personen, og vite at han har de samme holdningene som meg selv, hva angår å ta vare på tingene, og som kan bruke det.

Jeg er ikke noe petimeter, men jeg kjenner noen jeg ALDRI ville lånt bort fyrstikker til engang.

"Uten en hel menge utstry å leke med så er jo mye av poenget med tur borte ... " er vel en heller tåpelig uttalelse, men jeg regner med det var ironi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="Storli

"Uten en hel menge utstry å leke med så er jo mye av poenget med tur borte ... " er vel en heller tåpelig uttalelse, men jeg regner med det var ironi!

Delvis ironi !

Det høres vanvittig ut når man får det svart på hvitt, men blir man ikke litt interessert i selve gearet også ?

Hi-Fi mennesker er vel like så interessert i kabler som musikk ? Fluefiskere er vel mer enn gjennomsnittlig interessert i nymotens grafitt ?

Er vel flere enn meg her på forumet som har dratt på tur primært for å teste en ny sekk, brenner, et telt eller en fet dunpose... eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr er morro det!

Du sier at utstyret ikke bestemmer turen, det vil jeg si meg noe uenig i.

Eks:

Ski på skiturer

GPS i null sikt

Kamera på fototur

Telttur uten telt?

Du skjønner greia, skjønte kanskje hva du mente også, men poenget mitt er at utstyret har en vesentlig del av turen å gjøre.

Selv om man ikke forulykker seg, så kan turen bli temmelig kjip hvis noe du har kjært ødelegges på turen. Dette kan være alt fra en sekkreim til kamera. Opplevde en gang at hoftebeltet på sekken røyk, turen fortsatte den, men ikke faen om jeg nøyt noe så lenge jeg hadde sekken på ryggen :lol:

endre:

Glemte å si det jeg egentlig skulle si, nemlig at jeg har vært ganske flink i vinter med å lappe buksa med sølvtape istedenfor å kjøpe ny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

en idealistisk vending, bare for tankevekkingens skyld:

Dra på tur med det du har, lån det du ikke har men må ha, klar deg uten resten.

Husk at de gikk på tur i gamledager og.

Da var det en heltebragd å krysse Grønland (svær i kjeften eg? Man trenger da vel ikke ha krysset Grønland for å... :lol: )

Ja, godt poeng, men med det klimaet vi har her så trengs det mange sorter klær, sko, telt m.m., og det er som regel slik at når man skal på tur, er de ikke til stede de som man kunne lånt av, eller de bruker utstyret selv, eller de vil ikke låne bort som de forsåvidt kan ha gode grunner for.

Det blir fort mye utstyr, og noe av det dessverre lite brukt over tid. Men, det skal ikke mye utstyr til for å gå på korte turer, og når været er bra også på lange turer. Problemet for de fleste er å komme over dørstokken, ut. En hjelp for mange kan være:

http://www.starte.no

http://www.geocaching.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

hoho,

masse morsomme og interessante reaksjoner! Lurte først på om innlegget var for sytete el.l., men nå angrer jeg ikke en plass på at jeg la det ut. :-)

En annen ting;

når du er på tur, glor du mest i bakken for å plante foten trygt, eller løfter du blikket og nyter utsikten mens du går? Evt., tar du til takke med baken til turkameraten, eller løfter du blikket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du er på tur, glor du mest i bakken for å plante foten trygt, eller løfter du blikket og nyter utsikten mens du går? Evt., tar du til takke med baken til turkameraten, eller løfter du blikket?

Har nok en tendens til å trykke opp i rævva på kompisinnen min :-) . Sammen med kompiser festes blikket langt opp og langt fram .

Så har vi som regel noe å prate om når man oppdager noe spennende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig utstyr er en av tingene som kan ødelegge turen.

En annen sak er jo at man må beherske utstyret.

Mye utstyr kompanserer for dårlig kunnskap/manglende erfaring.

GPS, unødvendig, alle klarte seg jo uten for 10 år siden....Sovepose... da jeg var ung... sa fadern og fortalt hvordan de frøys med dobbelt ullteppe....

Alt etter hva man føler for.

Varm sovepose, telt og klær som sørger for at du er varm og tørr. Kokeutstyr til å lage god mat, sko du ikke får gnagsår av. Det er viktig det!

Så får spørsmålet heller bli, hva er godt nok for deg?

Kjenner en som var å så på ei billig, stor hytte, fin beliggenhet, litt stokkmaur, intet kjøkken, og merkelige benker rundt hele stua.

De forrige eierne hadde fått tilkjørt is og mengder med catering-mat og drikke som ble oppbevart i benkene. Når de reiste kom noen og rydda, og gjorde rent. Det er også en måte å gjøre det på.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoho,

når du er på tur, glor du mest i bakken for å plante foten trygt, eller løfter du blikket og nyter utsikten mens du går? Evt., tar du til takke med baken til turkameraten, eller løfter du blikket?

Fin tråd og gode poenger.. Selv går jeg med blikket hevet og ser rundt meg, men jeg går sjeldent på toppene. Jeg holder meg lenger nede i terrenget. Der fiskevannene er. Der alle boplassene og sporene etter forfedrene fins.

Gå heller i dalen å få innsikt enn på toppen for å få utsikt... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd!

De gikk på tur i gamle dager også, før man hadde sovepose. Folk brukte to sammensydde ultepper, og ingen skal fortelle meg at de hadde dårligere turer av den grunn..........helt til den første dusten stilte opp med en sovepose :shock: Her ligger vel litt av poenget. Det er j... mye værre å gå seg bort og være våt og kald, når de andre er tørre og finner veien.

Turene mine blir stadig mer kjappe utstikkere i ei ledig tidsluke. Kan ikke vente til alle forhold ok - og så bestemme meg for å gå. Utstyret må greie vær og føreforhold der og da. Tror man tidligere mye mer så an vær og føreforhold, og holdt seg hjemme dersom dette ikke var bra. Man hadde rett og slett mer tid.

"A Man's Gotta Do...What A Man's Gotta Do". Ingen ting er så deilig å kjøpe som turutstyr, biler og elektriske dupeditter...... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig utstyr er en av tingene som kan ødelegge turen.

Mye utstyr kompanserer for dårlig kunnskap/manglende erfaring.

dsk

For mye utstyr kompanserer for dårlig...

Regner med at gutta (og jentene :lol: ) som drar til everest har med seg en del utstyr, men tviler på at noen av de verken har dårlig kunnskap eller manglende erfering :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turene mine blir stadig mer kjappe utstikkere i ei ledig tidsluke. Kan ikke vente til alle forhold ok - og så bestemme meg for å gå. Utstyret må greie vær og føreforhold der og da. Tror man tidligere mye mer så an vær og føreforhold, og holdt seg hjemme dersom dette ikke var bra. Man hadde rett og slett mer tid.

Jeg tror du har et poeng. Får gikk man ikke videre i tett tåke. Men nå med GPS har man gode forutsetninger for å finne veien og komme seg gjennom tåken. På samme måte at man på vinteren med spade, vindtett jakke, god lue og vindsekk kan ta litt flere sjanser enn hvis man ikke har det utstyret. Hvis vi nå planlegger en helgetur skal det mye til før vi avbryter det pga. dårlige værforhold. Men noen ganger må man bare gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har et poeng. Får gikk man ikke videre i tett tåke. Men nå med GPS har man gode forutsetninger for å finne veien og komme seg gjennom tåken.

Jeg går tvers gjennom tåka uten GPS. Bruker kompass. Anbefales!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tvers gjennom tåka uten GPS. Bruker kompass. Anbefales!

:D

Det kommer an på forholdene og kravet til presisjon. Å navigere med kompass og papirkart er moro. Jeg gikk en gang fra Visjövalen til Visjön sammen med unger og kona, og masse fiskestenger. Forsåvidt, vi tjuvfiska i Visjön, men det er lenge siden, visste ikke hvor vi skulle kjøpe fiskekort, sånn ca. Terrenget der er relativt flatt med mange små myrer, og man må derfor ta ut kompasskurs mot objekter så langt fram som mulig, som en treklynge på ruta. I tåke ville vi fått problemer med å holde rett kurs, måtte ha sett på kompasset veldig ofte og hadde nok bomma en del på målet, også når vi skulle tilbake til hytta. Med unger i følget og en i ryggstol, er det realt å finne fram så raskt som mulig.

På en sådan rute ser jeg klare fordeler med GPS mottaker, slipper å sikte inn på objekter og trenger ikke se på GPS mottakeren så ofte når det er tåke. Den gangen var GPS mottaker ukjent for meg, og vi ble derfor veldig glad i kartet og kompasset, noe jeg er enda, noe magisk med samlinga av kompass og papirkart. Vi fikk forresten mange fine store fisker i Visjön som ligger øst for Storlien.

GPS mottakerne henger på veggen mellom stua og kjøkkenet. Jeg ser ikke tekniske duppeditter når jeg ser dem, jeg ser blant annet flotte skoger og fjell.

Det er ganske så fantastisk at Statens kartverk og Belanor selger topografiske kart som passer i Garmin sine GPS mottakere. Det er kart av god kvalitet, til og med de minste tjønner, myrer og treklynger er inntegnet. Det er imidlertid et savn at enkelte fjellstuer ikke er med.

Jeg har alltid papirkart og kompass med, også på turer hvor jeg ikke trenger det, det har blitt en god vane. Det hender man treffer andre som har bruk for å se på kartet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.