Gå til innhold
  • Bli medlem

Grunnleggende innføring i isfisking?


chitzi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal være med min kjæreste på isfisking nå i løpet av de neste par dagene, kunne noen av dere vært så snill og gitt meg en grunnleggende innføring i temaet isfisking, sånn kort og generelt slik at jeg har hvertfall LITT peiling? Evt henvist til en link der det står om det. Tips om sløying av fisk ønskes også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ei isbor, isause, pilkestikke, røyeblink med liten krok under, maggot (får du kjøpt hos sportsforretninger, evt. mark om du skal fiske ørret. Fest tre magotter på kroken, senk ned på bunnen og løft kroken 20-50 cm over bunnen, slipp ned på bunnen igjen. SLipp gjerne røyeblinken ned på bunnen slik at du tiltrekker deg oppmerksomhet. Hev så forsiktig blinken sakte oppover, hvis du merker at fisken " er etter" kroken, gi tilslag og hal opp. Ved ørretfiske kan fiske med fritthengende krok agnet med to eller tre marker henge fritt, gjerne over natta. Linken som nevnt over sier litt om dette. Skitt fiske !

Sløying: Skjær opp buken, fjern innvoller og blodrand. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det fiskes etter ørret, ser det ståsnøre som gjelder. Et snøre med et lite søkke og så 20 cm under søkket henger en krok med mark. fest så snøret til en kvist som står godt festet i snøen på isen, og så er det bare å sette seg å drikke kaffe og vente til kvisten begynner å danse. Dette funker også greit på røye, men da ikke like effektivt som å pilke med blink. Du kan gjerne sette ut flere slike snører for å forbedre odsene, og la dem gjerne stå over natta. Utrolig spennende å trekke snørene ("snikene") dagen etter. En utmerket måte å fiske på sammen med kjærester!

Se

for illustrasjon av hvordan jeg gjør det:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.