Gå til innhold
  • Bli medlem

Fosse-quiz


Anbefalte innlegg

Siste bilde fra Rune: Syv søstre med Friaren i bakgrunnen (Geirangerfjorden).

Du spurte om jeg hadde vært ved Kjosfossen. Ja, det skyldes at jeg har tatt Flåmsbanen to-tre ganger.

Syv søstre er feil, men Friaren og Geirangerfjorden er riktig!

Apropos Flåmsdalen, så er opplevelsen adskillig større hvis du sykler fra Myrdal til Flåm, enn å ta toget. Fra toget, ser du egentlig svært lite i forhold til å sykle. Jeg har tatt turen 3 ganger på sykkel og videre med ekspressbåt ut Sognefjorden til Bergen. Båten gjør 35 knop, så det går unna utover fjorden med innlagte stopp ved flere fossefall underveis. Kan anbefales! :)

______________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Syv søstre er feil, men Friaren og Geirangerfjorden er riktig!

Apropos Flåmsdalen, så er opplevelsen adskillig større hvis du sykler fra Myrdal til Flåm, enn å ta toget. Fra toget, ser du egentlig svært lite i forhold til å sykle. Jeg har tatt turen 3 ganger på sykkel og videre med ekspressbåt ut Sognefjorden til Bergen. Båten gjør 35 knop, så det går unna utover fjorden med innlagte stopp ved flere fossefall underveis. Kan anbefales! :!:

______________________________

Rune.

Da må fossen være Brudesløret.

Ja, jeg har nok også syklet Myrdal - Flåm ( som etappe på Rallarveien) og jeg er så enig med deg i at ved å sykle opplever du mye mer av naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Kanskje ikke akkurat det trådstarter er ute etter, men jeg prøver med:

a Den første fossen er i seg selv kanskje litt for vanskelig i en quiz på forumet?, men bildet illustrerer navnet godt. Renner i Indre Sogn, tror kanskje Dronningen har gått forbi den, hun har ihvertfall vandret i nærheten. (Kameraet klarte seg bra)

b Den/de neste kvalifiserer kanskje ikke som særlig spektakulære fosser, men de ligger strategisk til og kan kanskje gjøre seg i quiz-sammenheng: Den vanligste? sommerruta til en 2000m går mellom de to småfossene. (Bildet er tatt for ett år siden, jeg var og us snøforholdene med tanke på skitur tre dager senere, dagen kom med knall-vær og tur til topps). Men altså:

Den fyrste er Drivandefossen i Mørkridsdalen (er fødd og oppvaksn berre 2 km unna) og den andre er vel Geisdalsfossen i Jostedalen (er iallefall i Jøstedalen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyrste er Drivandefossen i Mørkridsdalen (er fødd og oppvaksn berre 2 km unna) og den andre er vel Geisdalsfossen i Jostedalen (er iallefall i Jøstedalen)

... første rett, men det andre bildet viser Fessene i Bødalen, tenker på det som vanligste sommerute til Lodalskåpa, men du mener kanskje det er om Jostedalen?

Fant forresten et flott bilde av Geisdalsfossen, som visstnok også er en av flere fosse/isklatringsdestinasjoner i Jostedalen?

ps Fisker litt; er ditt kvissbilde fra Jostedalen?

post-4080-13347459029_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... første rett, men det andre bildet viser Fessene i Bødalen, tenker på det som vanligste sommerute til Lodalskåpa, men du mener kanskje det er om Jostedalen?

Fant forresten et flott bilde av Geisdalsfossen, som visstnok også er en av flere fosse/isklatringsdestinasjoner i Jostedalen?

ps Fisker litt; er ditt kvissbilde fra Jostedalen?

Der tar du nok feil :D. Har sjekket og det er Geisdalsfossen !

Joachim Frich: Myrhorn i Sogn, her etter Norge fremstillet i Tegninger (2. utg. 1853-55).

Her ei side fra jostedalen:

http://www.krundalen.no/blogg/?page_id=9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.