Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til stang, snelle, sluker/spinnere og fiskeplasser rundt Ålesund


SkyFly

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor for tiden i Akershus ved Østmarka, og er så å si en daglig fisker. Men nå har mitt fiskeutstyr begynt å tære litt på seg, og jeg har innsett at det er på tide med en liten erstatning.

Det første er stang og snelle. Har sett på diverse pakketilbud på Villmarksbutikken.net, og der har de blant annet et sett som ser ut slikt:

Stang: Shimano Beastmaster 10` 3 - 15 gram inkl tube

Snelle: Shimano Super GT 2500 RB

Hvordan er dette for ørretfiske i marka og på fjellet? Jeg er ofte på besøk i Ålesund, og ønsker å fiske i fjella. Vil en 10' stang være greit, eller bør jeg gå for f.eks. en 11'? Setter stor pris på tips her, da jeg er usikker på hva forskjellene egentlig er!

Det andre er selve agnet. Jeg har fisket med sluker i lang tid, men har egentlig begynt med spinnere. Så spørsmålet blir derfor: Hvor mange spinnere burde jeg kjøpe? Med en pris på 40kr stykket, så er det egentlig mye synes jeg. Panther Martin er de jeg har holdt meg til nå. Men hvor mange varianter burde jeg kjøpe, og hvor mange totalt? Snakker vi om 20-30stk, eller 10-15?

Og helt til sist - fiskesteder. Jeg har kun fisket i sjøen ved Ålesund, men ikke i fjellene. Som en ivrig fjellvandrer, ønsker jeg å fiske mer på i fjellene. Har dere her noen tips, eller er mange av vannene tomme for fisk?

Ha en riktig god helg! :lol:

EDIT: I selve fiskeutstyret, hva bør man legge mest vekt på? Er en god snelle viktigere enn en god stang, eller er en god stang viktere enn en god snelle? Hva er deres synspunkter her? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange mener at snella er det viktigste.

Det settet der er utmerket, har selv stanga i 11 fot. Dersom du får mest ørret på 0,5-1kg kan du nok oppleve at dette utstyret føles litt grovt, men det er samtidig allsidig.

En lenger stang kaster lenger, men er samtidig vanskeligere å transportere, og kan by på en utfordring om det er mye buskas langs vannet.

Alt i alt er dette et meget allsidig sett til det bruket du beskriver.

Spinnere: Personlig klarer jeg meg fint med 2-3 blanke spinnere på 5-10g, om variasjonen er det eneste av betydning. Problemet mitt er heller at jeg trenger en del ekstra i reserve, ettersom jeg mister en del. Altså er antallet avhengi av hvor lenge turen varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.