Gå til innhold
  • Bli medlem

Innerdalstårnet


Magnuss

Anbefalte innlegg

Hei og hå.

Har tenkt litt på å ta en tur til Innerdalstårnet i det siste da det kun er en grei biltur herfra. Så enkel googling ga meg følgende flotte artikkel på NRK,http://www.nrk.no/magasin/natur/1.3684048. Personlig har jeg fint lite klatreerfaring, er vel en slags "glad vandrer" som artikkelforfatteren. Turen virker grei, men har hørt at man på et stykke anbefales å bruke tau? Hva sier dere med litt mer erfaring? Er det grei skuring å gå rett opp? Har hørt man kan få en flott tur til det litt mer utfordrende terrenget, men når jeg først skal dit er jeg rimelig innstilt på topptur. Muligens litt vagt formulert dette, men er interessert i erfaringer fra andre som har klyvet opp (ikke klatret de loddrette sidene).

Og apropos, hvor lenge er det snø på toppen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg var der midt i juni i fjor sammen med en kammerat. Jeg har ikke så mye med erfaring med bratte toppturer på egenhånd, men driver litt med innendørsklatring har vært på noen guidede klatreturer i Hurrungane med tau og sikring. For meg er Innerdalstårnet på tørt føre akkurat på grensa til hva jeg synes er forsvarlig uten tau og sikring, dersom det hadde vært vått så ville jeg nok snudd. Opp til skaret er det bratt, men relativt enkelt. Etter skaret blir det brattere men artig og klyving. Etter skaret er det vel 2-3 steder jeg syntes det var litt ekkelt og måtte ta meg ekstra tid. Det ene er et sva-parti uten spesielt gode tak for hendene og den andre en 3-4 meter høy nesten vertikal vegg som måtte småklatres. Denne veggen var værst på vei ned, da man måtte klatre nedover med magen vendt innover mot fjellet og så var det ikke helt enkelt å snu seg på toppen.

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for svar.

Skal prøve å finne ut hvordan forholdene er der borte nå. I følge yr.no skal det blir godt vær fremover med unntak av fredag, ikke dumt. Får se hva det blir til, har i hvert fall veldig lyst på en tur dit til helgen.

I fra NRK-artikkelen kom det jo en "jogger" og hjalp dem opp. Kanskje det var en lettere rute dere overså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg så alt for mye erfaring med klatring/klyving på innerdalstårnet, men har hørt en historie om en skoleklasse som skulle opp en gang. Var vel en 25-30 elever som gikk samlet opp til skaret (?) med instruktør/guide, der ble klassen delt i 2 og første gruppe begynte oppstigningen, med hjelm, tau og sele. Etterhvert møtte gruppe 2 som satt igjen i skaret en svenske som var på vei opp, Svensken tuslet i vei i eget tempo i kortbukser og liten ryggsekk. Han gikk forbi gruppe 2 som satt igjen, tok igjen gruppe 1 som var på vei opp, og var nede lenge før gruppe 2 fikk begynt med oppstigningen. Det skal også sies at klassen bestod av godt trente 18-19åringer.

Har som sakt lite erfaring derifra selv, men kan si såppas at velger du en dag med flott vær, og tørr bakke skulle turen å "knirkefritt". Tror jeg ville ventet litt enda, da det er mye snø i trollheimen enda.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det er litt vel tidlig å gå til Innerdalstårnet til fots nå. For det første vil det være nokså tungt å komme frem til foten av fjellet uten å bruke ski (mye snø fortsatt), og så vil nok fjellet i seg selv være vått pg glatt som følge av snøsmelting.

Her ser du et bilde som ble på vei opp til Dronningkrona for to dager siden. Innerdalstårnet kan sees i bakgrunnen.

http://picasaweb.google.no/tkjoerlaug/Dronningkrona/photo#5194359444470339634

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jo som du sier er dette en greit fottur ingen klatring. Det er sti hele veien å greit å følge veien. Men det er klyving mot toppen slik at du må bruke hender og være konsentrert. Også da noen luftig. Ville ventet hvertfall ventet ca en måned til med å gå kan nok møtte snøflekker da og. Da er det noe være, jeg gikk turen i oktober i fjor brukte da isøks som sikring på de vanskelige punkter. Om sommeren er dette noe helt annent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg ville ventet til litt utpå sommeren. Så lenge det ligger snø kan det gå små ras i rennene oppover mot skaret. Videre opp til toppen er det fast fjell, og om det er vått, eller minusgrader og snø/is, ville jeg ikke gått uten klatreerfaring og nødvendig utstyr.

Selv gikk jeg på toppen i August, og selv om det stort sett var tørt og fint, var det noen steder glatt etter en regnskur tidligere på dagen. For min del ble det nesten i overkant spennende å klyve oppover. Nå skal det nevnes at jeg aldri har tatt i et klatretau og gikk alene uten noe som helst utstyr..

post-4416-133474543583_thumb.jpg

post-4416-13347454359_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.