Gå til innhold
  • Bli medlem

Mobildekning i Femundsmarka


Rakkeren

Anbefalte innlegg

Annonse

Har vært i området mellom femunden og rogen/kjærringsjøen de to siste somrene. Det er dårlig dekning! Bare noen steder er det mulig å ringe. Går an å sende sms med en strek på signalstyrke. Dette var netcom tror jeg (har bytta nå).

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de respektive nettsider er det Netcom som er mest reell når det gjelder dekning er min erfaring. Bruker til daglig abonnement med Netcom sitt nett, men kjøpte (ble lurt av dekningskartet) et abonnement fra Telenor til bruk i Femundsmarka. Dette kunne jeg like gjerne ha spart meg er min erfaring. Mobildekningen er høyst sporadisk jo lengre du kommer inn i marka, men visse steder får man bra signaler fra svensk side. I det store og hele tror jeg det blir hipp som happ hva man har av operatør. Den ene kan ha dekning i ett område, mens den andre kan ha dekning der konkurenten ikke har dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netcoms og Telenor Mobils dekningskart er satt opp med forskjellige parameter. Telenors "dekning i bil" tilsvarer omtrent Netcoms nivå på "dekning utendørs". Mange stadar viser altså dekningskartet forskjell, sjølv om det i prakis er identiske signalnivå. Særleg i grisgrente strøk nyttes gjerne den samme stasjonen av begge operatørar. Netcoms kart vil då vera meir å stola på, spesielt om det då er "dekning i bil", vil det i dei fleste tilfellene også stemme overens.

Eit godt døme på dette er faktisk nordre del av Femunden (sjølve innsjøen), her ser det då ut til å vera identiske stasjonar, men svært ulike presentasjon...

I fjellet bør ein ikkje stola særleg på dekningskartet til Telenor og eventuelt kun forholda seg til "dekning i bil". Dette gjeld spesielt i område der ein har ein høgtliggande basestasjon som skal gje dekning over lang avstand og det samtidig er småkuppert landskap eller skog. Generelt gjeld det å søka mot opne stadar der ein har sikt ut over terrenget.

Telenor Mobil har nokre fleire basestasjonar i fjellområda, men skilnaden er blitt mindre dei siste åra. Netcom har t.d. det siste året investert betydelege beløp der det tidlegare var forskjell, slik som i Nord-Trøndelag og Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det forekjem til ein viss grad "falsk dekning" i fjellet til tider. Med dette meinar eg at telefonen viser eit godt eller dårleg signal, men uavhengig av dette vil ein ikkje kunne ringe/bruke nettet. Det er difor viktig å sjekke at det faktisk er mogleg å ringe, når ein skal sjå om det er dekning. Du kan også teste med GPRS/Dataoverføring. Det er verdt å merka seg at dette også gjeld om telefonen visar "kun nødnett" - det er ikkje nødvendigvis slik at du kan ringe.

Dette har eg sjølv opplevd ganske så mange gonger. Etter det eg veit, skyldes det følgande:

-Det er for langt til nærmaste basestasjon, dvs at "signalvegen" er over 35-37km, i visse tillfelle over 60Km om det er satt opp extended range på stasjonen.

-Basestasjonen har ingen kontakt med mobiltelefonen, dvs at signalet frå telefonen aldri når fram til basen. Dette skyldes at det er lettare for mobilen å motta eit signal enn motsatt, sidan både effekt og antennefølsomheit er større på basesida (vanlegvis). Det kan også skyldes topografien, slik som at basestasjonen står langt nede i ein dal, medan du er høgt oppe.

-Refleksjonar fører til støy (t.d. at maksimal guard tid ikkje er nok til å forhindre multipath), evt andre støykjelder

-Fleire basestasjonar som støyer kvarandre ut, t.d. der ein har utsikt til ein storby (typisk om ein er på eit høgdedrag med utsikt til Oslo, Bergen, osv). Då hjelp det ofte å gå litt ned frå toppen, gjerne med skygge mot byen.

Felles for alle desse feila, er at du får noko som liknar på opptattsignal (3 korte tonar) eller ein litt lengre feilmeldingstone (avhengig av telefon).

Som eit eksempel har eg opplevd dette her:

Folgefonna (Både Midtre og Søndre Folgefonna har slike "falske" område) med "god" dekning

Jostedalsbreen (her er det eksempel på stasjonar som gir godt signal, men som er over 37km vekke (t.d. Loen)

Litt nord for sognefjellet (Breheimen): Sansynlegvis pga sendar som stod i Bøverdalen, for langt vekke.

Delar av toppar, slik som ved breen på Trolltind i Romsdal (men lengre oppe var det brukbar dekning)

Typiske "langt innpå fjellet" turar, der det oppstår sporadisk dekning i høgdedrag

Topper med sikt til byer (slik som Stavanger)

Tips for å komme rundt slike problem er først og fremst å flytte på seg, nokre meter frå eller til kan gjera eit stort utslag. Det kan hende at det hjelp å søke opp i høgden (på fjellet). Ved slike problem på ein topp, vil det i visse tilfeller vera essensielt å få sikt ned i dalen der sendaren er plassert. Å prøve ein annan operatør kan også hjelpe om ein har tilgang til begge (typisk har nokon Telenor, andre Netcom om ein er fleire på tur).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 år senere...

Sikkert 4-6 år siden jeg var der, men sør for Røavassdraget var det i alle fall ikke rare høydedraget du måtte opp på for å få dekning til sms/ringe/værmelding. Vil anta det har som et minimun blitt marginalt bedre siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (23 minutter siden):

Sikkert 4-6 år siden jeg var der, men sør for Røavassdraget var det i alle fall ikke rare høydedraget du måtte opp på for å få dekning til sms/ringe/værmelding. Vil anta det har som et minimun blitt marginalt bedre siden den gang.

ok, tenkte meg nord for røavassdraget men sikkert det samme der også. Kjipt om det skulle skje no om man er alene, regner med folk flest ikke bruker satelitttlf eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer litt an på hvilke leverandør du har og.
Det er dekning en del steder. Et par år siden sist jeg var der men tror ikke det er bygget ut noe siden da.
Røvollfjellet er bra. Langs Røa oppover er det ikke så bra. Noen steder i nedre Røa og langs Roasten. Så er det noe dekning nordover fra Røa når man kommer et styke opp i høyere områder. Nordre del av Revsjøen og et område rundt er det dårlig. Mye av styggsjøene har dekning
Det er dog ikke sagt at dekning da er 4G og youtube til kvelds :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

KOmmer litt an på hvilke leverandør du har og.
Det er dekning en del steder. Et par år siden sist jeg var der men tror ikke det er bygget ut noe siden da.
Røvollfjellet er bra. Langs Røa oppover er det ikke så bra. Noen steder i nedre Røa og langs Roasten. Så er det noe dekning nordover fra Røa når man kommer et styke opp i høyere områder. Nordre del av Revsjøen og et område rundt er det dårlig. Mye av styggsjøene har dekning
Det er dog ikke sagt at dekning da er 4G og youtube til kvelds :-)

 

Nei trenger ikke å se youtube i femundsmarka men kjekt til nødstilfeller siden jeg ikke har noe form for satelitt-telefon osv. Har fjordkraft usikker på hvilket nett de bruker men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.