Gå til innhold
  • Bli medlem

speilrefleks i telt på vintern


Anbefalte innlegg

Annonse

Her et Canon 350D, som har vært med litt overalt. Senest på torsdag da jeg lå i telt ved Snøheim på Dovre, og gikk opp på Snøhettta på fredag. Det var vel 10-12minus på natta, men kameraet tok ingen skade av det. Har ikke opplevd at kameraet har svikta ennå, og det har opplevd litt av vært. Når det er kaldt, bruker jeg som regel å ha batteriet i ei lomme inn mot kroppen, slik at det holder seg lengst mulig, og har med ekstra batteri. Har riktig nok aldri fått bruk for ekstrabateriet, men det er nå som regel med.

Når det gjelder kondens, så blir det jo litt på linsa hvis jeg evt tar det ut av kamerabagen spesielt tidlig på morgenen, men da putter jeg det ned i soveposen, eller "varmer" det litt rundt primusen, så forsvinner kondensen. Den størset utfordringen, er vel å holde linsa ren, og det er fort gjort å bli lit ivrig, og tørke bort kondensen på linsa, men det lønner seg ikke. La heller kameraet få "tatt seg igjen" selv.

Har vel hatt snart 20 netter i telt løpet av vinteren, og har et Helsport Trollspiret II. Vær og forhold har variert i fra 10-15 minus, til 8-10 plussgrader, og bildene er alltid like "gode". Det er i allefall ikke kameraet det er no feil med. Tror nok de fleste speilreflekskameraene tåler en støyt , og at det skal mye til før det streiker. Men jeg passer selvfølgelig på det, og det ligger ikke å slenger rundt i teltet, men som regel i fotobagen, og kanskje også inni en sekk, bag eller klær etc, når det blir skikkelig kaldt.

Så det jeg egentlig bare skulle si var at speilrefleks i telt om vinteren går bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kondens er bare et problem så lenge kameraet er kaldere enn lufta. da kan fuktighet i lufta kondensere og bli dråper i og utenpå kameraet. når det er temperert for teltet bør det gå bra! har vanligvis mitt liggende i fotobagen (den er vanntett!), og batterier ligger i lomma inni soveposen når eg er i den. det ser ut til å fungere bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt kamera ligger som regel i ytterteltet på vinteren, det har vært rimelig nediset og ganske så hvitt av rim til tider uten at det har blitt noen skader så langt. Problemet er vel når det kommer inn i varmen, prøver å tørke det skikkelig før jeg skrur det på igjen da!

Batteriene kan du ta med deg ned i soveposen på natta, eller gi dem en liten oppvarming på morgenen før du bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel hatt snart 20 netter i telt løpet av vinteren, og har et Helsport Trollspiret II.

Dette spørsmålet har ingenting med emnet her å gjøre, men jeg har i flere tråder etterlyst om noen kan legge ut en utstyrserfaring om dette teltet? Hvis noen kunne gjøre det hadde jeg vært ytterst takknemlig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Da virker det ikke som om dette skal bli noe problem;)

Problem og problem, luften i teltet vil trekke inn i kameraet ditt litt etter litt. I situasjoner med kondens og høy luftfuktighet er det ikke engangshendelser som dreper kameraet, men summen av all slitasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.