Gå til innhold
  • Bli medlem

helsport fjellheimen x-trem 3


rakafisk

Anbefalte innlegg

Annonse

Helsport Extreme serien holder høy kvalitet. Teltene er solide og med god ventilasjon. Fjellheimen serien er små i forhold til oppgitt personantall, og Helsport oppgir konsekvent for lav vekt.

Hva med å se på Spitsbergen ? Dette er stort nok for oppgitt personantall, og det er 2 innganger.

Du kunne jo tatt en titt på Hillebergs Keron og Nammatj også. Kvaliteten er nok relativt lik Helsport, men synes Hilleberg har bedre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei,

Er det noen med erfaringer på godt og vondt om overstående telt?

Er dette et bra helårstelt?

Jeg kjenner ikke dette teltet ut i fra egen bruk, men kan komme med noen punkter som kan være verdt å ta med seg.

Skal du kun ha ett telt, er det et godt kompromiss. Det vil fungere fint for to personer vinterstid, tre bør trives veldig godt i lag utenom vintersesongen. Er man man lengre enn 190 bør man se på telt med rette vegger da det er fare for at teltet tar ned i soveposen ved fotenden. Noen løser dette med å legge skalljakka eller ryggsekk i mellom. Det veier nok rundt 4,2kg totalt kjenner jeg HelSport rett, så 1,2 kilo ekstra for stommatter, ventiler, nettingloft, kraftigere stenger og ytterduk sammenlignet med Fjellheimen Pro, er ikke så ille, og du får den ned i sekken med sine 19x42cm pakkstørrelse. Det kan bli varmere og mer kondens i et telt med stormmatter, det vil hjelpe litt å brette dem innover når de ikke brukes.

Om du vil gi avakll på et stort fortelt åpner det seg noen alternativer fra Hilleberg, for eksempel Kaitum, Jannu eller Keron. Om du vil ha stormmatter på noen av disse må det sys på i ettertid til en merkostnad. Om man trenger stormmatter er diskutert til døde tildligere uten konklusjon, det må man velge ut i fra den informasjon som man kommer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har Fjellheimen camp 3 (altså ikke extreme) som jeg har brukt en del. Jeg synes det er alt for lavt under taket. I tillegg skrår taket ned mot fotenden, noe som ytterligere reduserer bruksarealet inne i teltet. . Jeg har ligget alene i det om vinteren og med alt pikk og pakk som man har med seg tror jeg ikke det hadde vært plass til en til. Tre personer ville vært direkte håpløst. Jeg ville ikke ha kjøpt dette teltet i extremutgave.

Derfor kjøpte jeg meg et Svalbard 3 high i vinter. Det er jeg meget godt fornøyd med hittil, men jeg har bare brukt det 4 overnattinger. Dette teltet har alt - god plass både i innertelt og yttertelt, god høyde, stormmatter, mange barduner, lett å sette opp, vindstabilt. Det eneste negative er vekten som er på 4,8 kg. Men litt må man jo ofre for å ha kanskje verdens beste telt...?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette nærmere?

Veldig kjapt, sånn for å ta noen punkter:

- Utenpåliggende stangkanaler som ikke er trange. Raskere og enkler oppsett.

- Døråpning som kan åpnes ovenfra og ned. dvs. du slipper å ha en våt pløse i ryggen om du skal en rask tur ut.

- Bardunene festes 2 og 2 med en plugg, og kan tilpasses eksplisitt.

Husk også at Helsport har oppfunnet sin egen vektenhet. Den heter Helsport kilo, og tilsvarer omlag 1,3 vanlige ( dvs. metriske) kilo.

Det konkrete valg av modell skal jeg ikke gå inn på. Trådstarter har vel analysert sitt behov å kommet frem til at Fjellheimen Extreme har en konfigurasjon han ønsker. Selv foretrekker jeg ikke denne konfigurasjonen, men det betyr ikke at teltet er dårlig av den grunn.

Men så:

Ka farsken ??

Man trenger ikke gi avkall på stort fortelt for å kunne velge et tilsvarende telt fra Hilleberg !!

Hva ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke gi avkall på stort fortelt for å kunne velge et tilsvarende telt fra Hilleberg !!

Det stemmer, men jeg mener forskjellene mellom Fjellheimen Xtrem og Nammatj er marginale, den viktigste forskjellen er liggelengden. Brukerne synes sjeldent å være misfornøyd med sine telt fra de to leverandørene. Det med døra visste jeg ikke, men ser at det er et godt poeng. Alternativene jeg plukket ut fra Hilleberg er reelle alternativer, ikke "same shit, different wrapping", men telt med vekt og bruksområde som skiller Hilleberg litt ut fra Helpsort. Jeg utelukket Keron GT (og Svalbard/Spitsbergen Camp for den slags skyld) på grunn av vekt og pakkpose, mannen skal tross alt få det med seg i en ryggsekk. Spitsbergen 3 er "overkill" med mindre det er tre på tur vinter også, Keron 3 antageligvis mer egnet alternativ, igjen med tanke på at det skal bæres på rygg.

Ad stangkanaler er det riktig at Helsports er trange, men det går seg til etter en del bruk, det er i hvert fall min erfaring med de tre HS teltene jeg disponerer. Hillebergs fordel er at man kan tre doble par stenger, men hvor mange som benytter dette i norsk friluftsliv vet jeg ikke. Ut i fra at Rakafisk ser på Fjellheimen Xtrem må vi anta at det ikke er snakk om noen ekspedisjon... Noe jeg har fanget opp i farten er at Hillebergs utenpåliggende stangkanaler fanger mer vind, og dermed mer vindstøy enn Helsports glatte overflate, men der er du nok bedre egnet til å uttale deg.

Ad bardunering kan det settet opp likt på begge telt, forskjellen ligger i fabrikkleveransen.

Det vi mangler fra Rakafisk er hvor mange som skal bruke teltet, og hvor stor og tungt lastet sekk som er akseptabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg trodde først at rakfisk hadde analysert sitt behov, og kommet frem til at Fjellheimen Extreme var det riktige alternative for seg. Hvis publikum (dvs. oss) får lov å være med i utvelgelsessprosessen så takker vi gjerne ja til det. (som du sikkert har skjønt allerede)

Okke som åssen du vrir og vender på det vil 3 personer med utstyr få det trangt i Fjellheimen Extreme - også på sommeren. Teltet smaler inn i endene og også forteltet blir trangt. Noe bedre vil det være på vinteren ettersom det kan graves ut.

Helsport oppgir 3-mannsutgaven av teltet veier 3,5 kilo. Jeg tror ikke på dette. Med tommelfingerregelen om at en Helsport kilo er 1,3 kilo, så er vi raskt over 4 kilo for teltet. Med plugger antar jeg at du havner på 4,2 til 4,3 kilo…

Holder vi oss rundt 4 kilo kan du også få Nammatj GT 3 som brutto veier 3,8 kilo, eller sågar også Keron GT 3 på 4,6 kilo totalt..

Både Nammatj og Fjellheimen er 2 (til nød 3) mannstelt. Keron GT 3 er et 3 mannstelt, også på vinteren !

For meg er dette valget enkelt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kan ta en titt på Keron 3 og Kaitum 3 i "levende live". Det kan hende du ender opp med å vudere plassen i innerteltet høyere enn ett stort fortelt.

For all del ! Dette er også gode alternativer som glatt vil gjøre jobben..

Disse teltene har doble innganger, og det vil nok raskt veie opp for Fjellheimens ene store (lille) fortelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakafisk

Mitt Fjellheimen camp 3 er også oppgitt med 110cm høyde, men jeg målte det til ca 104... Og kombinert med at taket skrår nedover så er det tungvint å oppholde seg i over lengre tid.

Dersom extremutgaven er like lav som mitt telt vil jeg ikke anbefale deg det. Uansett bør du se teltet oppslått før du bestemmer deg, da ser du hvordan det er. Jeg fikk mitt i gave og hadde derfor ikke den muligheten.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at det ikke er alfor mange som kan "matche" fjellheimen med takhøyde (110cm),

Om høyden du oppgir her er korrekt må du uansett ta i betrakning at dette da er i den ene enden av innterteltet, og at det skrår ganske kraftig.

Et telt med rett tak vil gi det en helt annen høydeopplevelse og romfølse... ( ref. Spitsbergen / Keron etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fjellheimen xtrem har kommet veldig godt ut i tester og det stakk også av med seieren i "jakt og fiske" :D Har stort sett bare fått trekk for knapp pakkpose i de testene jeg har lest, så dette må vel være veldig bra...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fjellheimen 3 camp extrem, og har bare to ting å utsette på det. Det er som nevnt av flere andre litt tyngre enn oppgitt, dessuten skråner det litt mye nedover i fotenden, slik at soveposen blir våt hvis det er kondens i teltet. Ellers er det helt supert. I hvert fall til to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fjellheimen xtrem har kommet veldig godt ut i tester og det stakk også av med seieren i "jakt og fiske" :lol: Har stort sett bare fått trekk for knapp pakkpose i de testene jeg har lest, så dette må vel være veldig bra...........

Ja, vi skjønner du har bestemt deg, og leter etter gode argumenter for dette teltet.

Igjen: Teltet er bra det, men gitt de alternativene som foreligger, så er det nok alikevel ikke så mange på forumet som bifaller ditt valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at jeg har muligheter for å få Helsport teltet en del billigere enn ordinær utsalgspris. Og derfor er jeg særlig interessert i om dette er et ok telt eller ikke.

Som nevnt vil vi primært være to personer, med sekk ca 15 kg pr person.

Det som skremmer meg mest er takhøyden. Mener alle her at takhøyden er mye bedre ved de foreslåtte teltene fra Hilleberg?

Og er den reelle forskjellen totalt mellom de Helsport og Hillberg teltene egentlig SÅ stor? Eller snakker vi små marginer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke begripe at takhøyden i Hilleberg telt skal være noe bedre. Den er 1,10m i 3 manns utgaven av Helsport teltet, mens f.eks Keron 3 fra Hilleberg har 1,05. I tillegg kommer det at Hilleberg teltene jeg har prøvd har netting under taket, noe som jo kan være praktisk, men det reduserer den effektive takhøyden.

Hvis det ikke er takhøyden ved fotenden du snakker om da, for den er som sagt et minus i fjellheimen teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at jeg har muligheter for å få Helsport teltet en del billigere enn ordinær utsalgspris. Og derfor er jeg særlig interessert i om dette er et ok telt eller ikke.

Som nevnt vil vi primært være to personer, med sekk ca 15 kg pr person.

1. Det som skremmer meg mest er takhøyden. Mener alle her at takhøyden er mye bedre ved de foreslåtte teltene fra Hilleberg?

2. Og er den reelle forskjellen totalt mellom de Helsport og Hillberg teltene egentlig SÅ stor? Eller snakker vi små marginer her?

1: Takhøyde: Her er det vel egentilg ikke snakk om å mene, det er snakk om fakta. Taket i Fjellheimen er kanskje høyt ved inngangen, men det skrår kraftig. Hos Spitsbergen, Keron gjør det det ikke det. På Nammatj skrår det også, men vil være rett til midten av forteltet.

Jeg ville også vært skremt av takhøyden i Fjellheimen.

2: JA. Middels interessert bruker bør kanskje ikke henge seg for mye opp i de praktiske forskjellene.

Hvis du får Helsport billig, kan du ikke velge Spitsbergen Camp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.