Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongs-telt for to personer - hvilket bør vi velge?


Trond Erik

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter noen år med hytte-til-hytte-vandring skal vi nå kjøpe vårt første telt. Jeg har ingen erfaring med telt fra før og håper på gode råd fra dere. Det som er viktig for oss er:

- Lav vekt

- Lett å sette opp

- Lav kondens

- God plass til to

- Gjerne vindu

Pris er mindre viktig.

Etter å ha lest litt i gamle tråder ser det ut til at Hilleberg Nallo er bra for vårt vedkommende. Men finnes det noe som er like bra, eller enda bedre?

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hubba hubba hp er et godt alternativ:-)

Jepp, har lest litt om den. Men de to valgene jeg har strandet på er Hilleberg Nallo 3 GT og Helsport Rondane 3. Kan noen gi meg noen gode grunner til å velge det ene framfor det andre? Rondane er betraktelig billigere.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Nallo 3 GT og ikke 2 GT? Skal du ha mye utstyr inne i innerteltet?

Personlig opplever jeg 130 bredden i Hillebergs 2-pers modeller som mer enn tilstrekkelig i sommerhalvåret for 2 pers. 2 stk i Nammatj 2 GT ga god plass i midten uten at vi lå tett inntil duken. Du får 15% på Hilleberg hos Sportsnett dersom du er DNT-medlem.

Rondane har jeg ingen erfaring med, sikkert et bra og solid telt, men jeg opplever HelSport som noe mindre enkelt å slå opp. Ikke noe big deal, bare at Hilleberg er enda enklere/raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer alternativ 3

eurepic281020.jpg

Du finner det på Ebay, og i diverse teltbutikker i USA.

http://cgi.ebay.com/EUREKA-Pinnacle-Pass-3XTA-Perf-Bckpk-Tent-FREE-Flr-NEW_W0QQitemZ160234190447QQihZ006QQcategoryZ36119QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jeg har teltet.

Vekt ca 2,5Kg.

Lett å sette opp.

Lufting nok, og muligheten for bare å bruke innertelt.

Teltet er 3manns, og da menes tre ordentlige voksne, og ikke Fantomets Bandarer, som jeg tror står modell hos Helsport mfl.

Prisen er ikke avskjrekkende.

Det jeg har bytta ut, er teltpluggene. De er ikke bra i det hele tatt.

Resten har fungert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ebay er et bra sted for telt.

Den lenka du fikk, er fra en seriøs selger.

OBS, i bruksanvisninga står det at du skal impregnere ytterteltet før bruk.

Gjør det, jeg var så teit at jeg ikke leste bruksanvisninga.

Ut over min forglemmelse, som jeg selvsagt har retta på, er jeg og fuen storfornøyd.

Dette setter jeg stor pris på:

Sovelengden er mer enn lang nok, slik at man kan ligge helt "utflekt" uten å berøre duken.

Nok lufting.

Kjekke lommer i teltet for briller og sånt.

Plass i bøtter og spann, både soveplass og sitteplass.

Muligheten for å åpne utterteltet i to ender, og dermed få "vindtunnel"

Nok bardunfester

Mindre fornøyd med:

Plugger

For få barduner hvis man venter storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.