Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lang sovepose trenger jeg?


NJB

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger noen råd,skal kjøpe ny sovepose av merket Helsport Alta og så lurte jeg på om jeg skulle gå for short eller standard lengde.

Jeg er 171cm høy.

Vil det være upraktisk med min høyde å kjøpe standard lengde,eller er det godt å ha den ekstra lengden?

Mvh.

Nils-jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv en 190cm Helsport Raudfjorden. Jeg er 175cm høy, og kunne vel klart meg med 175cm posen. Tenkte ikke på dette da jeg skaffet posen, men det funker greit uansett. Får jo litt bedre plass i posen, for evt oppvarming av ulike klær, gass osv. I tillegg vil jeg tro at man får bedre plass rundt skuldrene og nedover ved å velge en lengere pose. de ulike posene har jo oppgitt hvilken personlengde de er beregnet på, og du kan jo sjekke dette og evt prøve på en butikk. Har man en "for stor" pose, er det jo mere tomrom som skal varmes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen og gutta sier: At posen skal være den lengste lengden, mao 210/215/220. Husker ikke helt grunnen, men skal sjekke det opp...

Selv bruker jeg 190 på sommerposen og 195 på vinterposen, funker fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå opererer jeg i en annen lengdeklasse, men problemstillingen er den samme.. Jeg er 199, og har tidligere kjøpt poser beregnet opp til 195 (større utvalg, bedre pris). Da jeg kjøpte meg ny vinterpose i vinter valgte jeg lengste modell, og jeg opplevde en komfort jeg ALDRI har hatt i en sovepose. Aldri mer kort sovepose!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 178, og har sovepose som er 195. Den er såvidt lang nok! Nå skal det sies at jeg liker å ha noen av klærne i soveposen, for å holde de varm til neste morgen, men har jeg f.eks kun en ullgenser oppi, så står hele posen i spenn når jeg strekker ut beina. Neste gang jeg skal ha meg ny pose kjøper jeg gjerne en lengre.

Kanskje Monsen & Co foretrekker de lengste posene siden han alltid tørker klær oppi? Syns det ble nevnt mange ganger i bøkene hans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

eneste løsninger er at du prøver forskjellige lengder i butikk, med sko og alt annet du skulle ønske nedi. Så ligger du der noen minutter, prøver forskjellige liggestillinger du vet du liker, går hjem, kjenner litt på hvordan det føltes, og gjør et valg.

Du bør ikke være flau for å prøve soveposen på gulvet i butikken. Hvis de ikke tillater det, så bare gå til en annen butikk, eller nekt å kjøpe den. Å gjemme seg på prøverommet gir ikke mye igjen, da du neppe kommer til å sove på et så trangt sted noen gang siden. Merk at du ikke trenger kle av deg i posen for å finne ut om den der for lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tenke litt vekt også.

Feks. veier en Marmot Hydrogen Reg Dun for person 183 cm 595 gram.

mens en for 198 cm veier 794 gram.

Nisso skrev:

Lars Monsen og gutta sier: At posen skal være den lengste lengden, mao 210/215/220. Husker ikke helt grunnen, men skal sjekke det opp...

Lars Monsen ligger ikke i sovepose. Han greier seg med trekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tenke litt vekt også.

Feks. veier en Marmot Hydrogen Reg Dun for person 183 cm 595 gram.

mens en for 198 cm veier 794 gram.

Marmot Hydrogen reg veier 709 gram. De gamle posene (det har nettopp kommet nye) veier henholdsvis 595 gram og 680 gram. Jeg er 184 lang, og har long versjonen. Føler at den passer bra. Tror ikke at jeg kunne ha hatt Reg versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.