Gå til innhold
  • Bli medlem

Turisthytter - bannlyst?


Lisa

Anbefalte innlegg

Kjell-Erik, det har ikke slått deg at den som fortalte deg det, kanskje er en akademisk tørrpeis, totalt blottet for ironi/selvironi og glimt i øyet :D

Jo da. Tanken har vel vært innom hodet mitt.

Min erfaring er forresten at det ikke er slik at akademisk betyr tørrpeis. Jeg har truffet den kategorien i alle utdannelsesnivåer. Folk med lav utdannelse vet ofte ikke hva ordet ironi betyr, men er kjempeflinke til å bruke det. Folk som vet hva det betyr omvendt. osv osv.

Interessant anekdote: Jeg har jobbet ganske mye internasjonalt. Egen erfaring er at det er en ting man bør være veldig forsiktig med og det er å spøke. Sjansen for misforståelser er temmelig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 200
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har kun overnattet på ubetjente turisthytter ett par ganger utenom sesongen, og da ene og alene fordi jeg har vært kliss våt, sur, kald og sliten....

Har derimot kikka innom flere betjente hytter i jotun & trollheimen. Og betalt teltplass i nærheten for å kunne benytte vann og sanitæranlegg. Det er veldig fint.

Liker ikke tanken på å måtte komme til ei betjent hytte innen ett spesielt tidspunkt for å rekke middagen, og er man ikke medlem av turistforeningen får man ofte et surt og nedlatende svar hvis man spør om sengeplass(og blir plassert sist i køen)

Turisthyttene har sikkert sin misjon og sitt trofaste klientell, men foreløpig tilhører ikke jeg dem - selv om jeg er gammel hippie :D

Jeg går jo ikke i fjellet primært for å treffe folk!!?? da er det vel like greit med en søndagstur på karl johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker slik som om mange her inne misliker turisthytter sterkt!

Er det for pinglete og kjedelig? Du kan oppleve mange flotte toppturer fra ulike turisthytter.

Har lest noen innlegg om at fjellmannfolk ikke møter ordentlig fjelljenter. Selvfølgelig fins det noen cafejenter på turisthyttene, men mange spreke fjelljenter og.

Må innrømme at jeg jobber på Fondsbu selv.

Spre deres tanker og meninger!

Alle vet at ordentlige fjelljenter ikke overnatter på hyttene. De sover i telt.

Ordinære fjelljenter derimot overnatter gjerne på hyttene. Dette vet jeg fordi de av mine venninner som kun er ordinære fjelljenter foretrekker å overnatte på hyttene. I tillegg har jeg observert det ved selvsyn de gangene jeg har overnattet på hyttene (turfølget insisterte på hytte fremfor telt).

En annen sak er at vi gutta ikke trenger å overnatte på en hytte for å treffe ordinære fjelljenter. De er overalt ellers og aktuelle arenaer vil eksempelvis være: på afterski'n i Hemsedal, i drosjekø i bunn av Gummiskogen, på Klatreverket (klatresenter), i kassekøen på Oslo Sportslageret, mekker på sykkelen utenfor Kikut, sitter på toget til Finse, på nettsjekkesteder osv osv. Man trenger ikke ødelegge en ellers flott natt på fjellet ved å overnatte på en hytte fordi man i sin naivitet tror man treffer en annen type jenter enn det man gjør ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at ordentlige fjelljenter ikke overnatter på hyttene. De sover i telt.

Ordinære fjelljenter derimot overnatter gjerne på hyttene

Så det du sier da, er at de jentene som overnatter på hytter ikke er ORDENTLIGE fjelljenter ?

Definisjonen på ei ordentlig fjelljente er altså at hun må bo i telt ? Høres rart ut. Har møtt mange fjelljenter på hyttene, jeg, og ut fra min definisjon har ingen vært uordentlige ? De ser pene ut og lukter godt. Blide er de også. Er ikke det lov, da ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at alle typer folk kan få anledning til å nyte hytter i fjellet jeg! Så bra at det fins hytter langs veien for de som kun ønsker å SE fjellene! Det er mange som synes dette er topp!! Så bra at det fins hytter hvor "bogstadveien/pannebåndgjengen" finner hverandre og i tillegg kan treffe litt mer "hardbarka tinderanglere" (og kanskje oppdage at fjellet kan gi dem nye verdier???)!! Så bra at det fins ubetjente og selvbetjente hytter langt til fjells som bare de som gidder å gå dit kommers seg til!! Og så bra det fins hytter med overveldende service og hyggelig personale som gidder å jobbe 24 timer i døgnet for at nettopp vi skal ha det bra enten vi ligger i telt utenfor eller i seng inne!!

Selvsagt er det forskjell i service og standard overalt, men jeg blir litt trist av å høre mer negativ kritikk enn positiv!! Gi positiv kritikk til dem som fortjener det og legg således standarden for de andre på den måten! Ha fokus på det som er bra!!

Fjellet for alle! Barn, unge, gamle, syke, handicappede, klatrere, vandrere, tindesamlere og søte, stygge, sosiale, ensomme, glade, triste.....ALLE! Fjellet er jo kanskje naturgaven i vårt land som ALLE bør få oppleve! Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babysnupp: Jeg er så enig, så enig. Det handler om å ta kontakt med andre, om de sover ute eller inne er ikke veldig viktig. Saken er bare det at det som er viktig, er at folk kommer seg ut i naturen og opplever fjellet. For mange kan det både være fremmed og vanskelig å sove ute i telt. For andre er det helt naturlig. Her er det plass for alle. Opplevelsen av det elementet vi ferdes i må jo være det som er vesentlig, her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det fins ubetjente og selvbetjente hytter langt til fjells som bare de som gidder å gå dit kommers seg til!!

De siste 10 årene har jeg vært med på turer sammen med en mer eller mindre fast gjeng på selvbetjente og ubetjente hytter i oktober og desember. Det har blitt en tradisjon etterhvert og vi har det utrolig bra på disse turene. Vi har hatt hyttene for oss selv, kunnet legge oss når vi vil, spise og drikke hva vi vil og når vi vil (pinnekjøtt hver desember), og underveis har vi hatt fjellet så og si for oss selv. Det føles omtrent som om hyttene er våre på denne tiden. Burde kanskje ikke sette andre på ideen om å gjøre det samme :wink:. Studier av hyttebøkene viser at hyttene står rimelig tomme på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to møter med turisthytter:

Juli 07 på Olavsbu var koselig på dagtid, men et helvete på nattestid pga kombinasjon varme og snorking (utelukkende fra andre!)

Dette resulterte i to netter istedenfor de 4 planlagte.

Oktober på Leirvassbu:

Etter endt sesong kom jeg opp en mørk vinterkveld og jeg overnatter i bilen. Klokka 8 banker det på ruta, den ene eieren sier at kaffen er klar inne hvis jeg har lyst på(!)

Jeg takker og kommer inn, spiser frokost og drikker nydelig kaffe. Det hele ender med at jeg får et rom i 3 døgn! Jeg får også en vhf-radio for å ha med meg i tilfelle rottefelle.

Når jeg skulle dra fikk jeg også hjelp til å dra ut bilen min pga litt mye snø!

Makan til service og gjestfrihet fra eierne på Leirvassbu har ikke jeg noen gang opplevd, dette fortjener bare masse ros :wink:

En ting til er at Leirvassbu ikke har disse utrolig latterlige teltforbuda på 1km radius som Spiterstulen og Memurubu har, BRA nok en gang Leirvassbu.

Leirvassbu er altså min favoritthytte(hvertfall når den egentlig er stengt og jeg sitter der i kveldsmørket alene og tenker på Fritt vilt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje ikke sette andre på ideen om å gjøre det samme :wink:. Studier av hyttebøkene viser at hyttene står rimelig tomme på denne tiden.

Åh, det hørtes jo utrolig flott ut da!! Har lenge tenkt at vi burde brukt de ubetjente/selvbetjente hyttene mer. Har faktisk kun en tur til selvbetjent (i slutten av september), og det var som du sa helt supert. Men når kulden og vinteren sniker seg innpå blir det (selv for oss) litt tiltak å skulle dra av gårde, så jeg tror nok ikke vi klarer å oppmuntre mange selv om det er utrolig bra! Tiltaket blir for stort og hardt når dagene blir korte og mindre varme..... Håper dere får beholde tradisjonene deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det fins hytter hvor "bogstadveien/pannebåndgjengen" finner hverandre og i tillegg kan treffe litt mer "hardbarka tinderanglere" (og kanskje oppdage at fjellet kan gi dem nye verdier???)!! Så bra at det fins ubetjente og selvbetjente hytter langt til fjells som bare de som gidder å gå dit kommers seg til!!

Jeg forstår at du er en idealist, og det er helt i orden. Likevel synes jeg du virker en smule naiv her - litt "å så glade vi er sammen i vårt fargerike felleskap, halleluja!"-aktig. Det er i utgangspunktet et godt trekk å tolerere mangfold og individualisme, men det er ikke dermed sagt at det er smart å blande sammen ytterpunktene i dette mangfoldet og plassere dem helt innpå hverandre.

For det første stiller jeg meg sterkt tvilende til om disse "bogstadveien/pannebånd"-typene du snakker om frekventerer DNT-hytter i noen særlig grad, selv om disse skulle ligge langs en vei. Kjenner jeg denne gjengen rett er de som regel på vei til et partysted ala Hemsedal eller Stryn (eller Tjøme eller Ibiza). Kanskje du kan finne noen av dem på Turtagrø, som fremstår som et ekstremsport- og showoffsted som gir sterke kvalmetokter hos konservative og rolige folk som meg selv. Jeg tror iallefall ikke at disse er interessert i å blande seg med skikkelige fjellfolk for å få nye verdier...

For det andre er for så vidt fint at alle mulige grupper får anledning til å se fjellene, men personlig har jeg ikke noe behov for at gud og hvermann skal dra oppover. Det blir bare bråk og mas, som er det jeg ønsker å unngå når jeg er på fjellet.

For det tredje er det slett ikke bra hvis ulike grupper bor sammen på en DNT-hytte dersom disse irriterer hverandre. Jeg synes det er svært negativt hvis folk som har vært på lang tur i fjellet, kanskje en familie med barn, skal miste nattesøvnen pga. full fest i peisestua og tilhørende høylydthet, slamring med dører osv.

Det er liksom så politisk korrekt å bable om at alle er velkommen og at man skal tolerere alle typer mennesker og blablabla. Men det er bullshit! Ikke alle hører hjemme på DNT-hytter eller andre hytter i fjellet. De kan ha seg ned til byen igjen, eller andre steder som uansett er ødelagt av støy for lenge siden. Eller helst kan de dra til helvete, for hvis man lager bråk og kvalme i fjellet er man en respektløs og grusom person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså uenig med deg. Tror nemlig du går glipp av noen hyggelige bekjentskaper med skikkelige fjellbærter hvis du skjærer alle innendørs over en kam!

Jeg synes dette med å sjekke damer på DNT-hytter høres ganske oppskrytt ut. For det første har jo mange av jentene som går i fjellet mann som venter hjemme, og mange av dem kommer naturlig nok fra en annen kant av landet enn man selv kommer fra. Og selv om man skulle slå av en hyggelig prat rundt middagsbordet er det vel ikke dermed naturlig å utvide dette til noe særlig mer? Og å sjekke opp folk i køen i en butikk? Give me a break. Hvor mange gjør egentlig sånt? 0,001 % av befolkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet et godt trekk å tolerere mangfold og individualisme, men det er ikke dermed sagt at det er smart å blande sammen ytterpunktene i dette mangfoldet og plassere dem helt innpå hverandre. Det er liksom så politisk korrekt å bable om at alle er velkommen og at man skal tolerere alle typer mennesker og blablabla. Men det er bullshit! Ikke alle hører hjemme på DNT-hytter eller andre hytter i fjellet. De kan ha seg ned til byen igjen, eller andre steder som uansett er ødelagt av støy for lenge siden. Eller helst kan de dra til helvete, for hvis man lager bråk og kvalme i fjellet er man en respektløs og grusom person.

Mulig jeg er idealist og politisk korrekt kjære Julius. Og jeg er enig i at det kan bli trøbbel og bråk hvis vi blander ytterpunktene og plasser de på fanget til hverandre på en og samme hytte. Men det har jeg heller ikke ment at man skal. Jeg tror imidlertid ikke det vil bli slik heller. Har egentlig aldri opplevd store kulturkræsjer på DNT-hytternoen gang som ikke er til å leve med, og selv om jeg mener at man bør være åpne for at alle skal være velkomne på hyttene skal disse stedene være preget av normal respekt, oppførsel og toleranse. Og slik jeg opplever det er det faktisk slik det er. Det betyr vel at det er normalt hyggleige folk som tiltrekkes slike steder??!!! Men for all del, enig med deg i at folk som lager bråk og kvalme ikke har noe på slike hytter å gjøre! Men de bør få romme normalt hyggelige og folk av alle slag som interesserer seg for fjellet i ulik grad!

Mulig jeg er litt naiv, men jeg er ihverfall positiv! Gleder meg til neste fjelltur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt overbevist om at snittet av dem som overnatter på DNT-hytter er skyhøyt greiere enn snittet i befolkningen som helhet. Det er mange gode mennesker som går i fjellet. Men likevel er det et ganske vanlig fenomen at en del blir høylydte og ikke tar tilstrekkelig hensyn til dem som sover. Og det kan hende at det er slik at dette er mest vanlig på de typiske stedene der "skikkelige fjellfolk" blir vannet ut, som for eksempel på Spiter og Juvass pga. Galdhøpiggen, eller Gjendesheim pga. Besseggen.

Det er et paradoks at de som antakelig aller mest hadde trengt å komme seg til fjells, er de siste som kunne tenke seg å dra dit. Men tross alt er jeg sjeleglad for at man ikke finner all mulig berme der oppe. Jeg har nettopp gått gjennom Oslo sentrum, og det er et forfall å se som er helt ubeskrivelig. Det er veldig viktig at de deler av befolkningen som er deprimert over samfunnsutviklingen har enkelte fristeder der de kan være i fred og slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leirvassbu er topp. Det gamle vertskapet der var kunnskapsrikt, vennlig og imøtekommende - det stikk motsatte av hva man kan forvente blant drittsekkene på stedet gud glemte, Spiterstulen.

Dette ryktet har jeg også hørt, men ble svært positivt overraket i påsken! De var både hjelpsomme, hyggelige og blide mot oss telterne (hadde hørt negative rykter om at de ikke likte "telterne" så godt....! Var postivt overrasket! Kanskje det har skjedd en positiv forandring? Ikke vært så mye på Spiterstulen tidligere så har ikke sammenligningsgrunnlaget, men nå var det bra ihverfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gått gjennom Oslo sentrum, og det er et forfall å se som er helt ubeskrivelig. Det er veldig viktig at de deler av befolkningen som er deprimert over samfunnsutviklingen har enkelte fristeder der de kan være i fred og slippe unna.

Kunne ikke vært mer enig faktisk. Tror jeg har ganske lignende tanker når jeg en sjelden gang trasker i sentrum. Forfallet er stort. Da er lengselen til fjellet, stillheten og friheten stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at ordentlige fjelljenter ikke overnatter på hyttene. De sover i telt.

Ordinære fjelljenter derimot overnatter gjerne på hyttene. Dette vet jeg fordi de av mine venninner som kun er ordinære fjelljenter foretrekker å overnatte på hyttene. I tillegg har jeg observert det ved selvsyn de gangene jeg har overnattet på hyttene (turfølget insisterte på hytte fremfor telt).

En annen sak er at vi gutta ikke trenger å overnatte på en hytte for å treffe ordinære fjelljenter. De er overalt ellers og aktuelle arenaer vil eksempelvis være: på afterski'n i Hemsedal, i drosjekø i bunn av Gummiskogen, på Klatreverket (klatresenter), i kassekøen på Oslo Sportslageret, mekker på sykkelen utenfor Kikut, sitter på toget til Finse, på nettsjekkesteder osv osv. Man trenger ikke ødelegge en ellers flott natt på fjellet ved å overnatte på en hytte fordi man i sin naivitet tror man treffer en annen type jenter enn det man gjør ellers.

Det handler også om hva man definerer som en fjelljente, noe som babyshnupp har påpekt under.

Men det virker som om det er et nederlag for gutta hvis de overnatter på turisthytter. Selvfølgelig er det deilig å være alene i fjellet og sove i telt, men turisthytter er jo ikke så ille slik som alle skal ha det til. Det er selvfølgelig verst i høysesongen, men i lavsesongen der det ikke er gjester en gang, er det utrolig deilig å være der. Men man har jo økonomiske begrensinger og det kan være litt for livatt der hvis du virkelig er i høysesongen (kom deg langt vekk fra Fondsbu under Vinjerock hvis du vil ha ro og fred.)

Det fins mange for- og motargumenter, men alt i alt er det jo opp til hver enkelt hva de vil gjøre. Men det er dumt at man setter folk i bås fordi de overnatter på turisthytter som om det bare er en type mennesker som gjør det i følge noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell-Erik, man trenger ikke nødvendigvis ha jobbet internasjonalt for å vite å begrense spøk i jobbsammenheng, men så var det dette med å ikke ta med seg jobben hjem da.

Spøk på et ganske uskyldig diskusjonsforum som dette, skaper nok ikke de helt store konsekvenser :)

......For det tredje er det slett ikke bra hvis ulike grupper bor sammen på en DNT-hytte dersom disse irriterer hverandre. Jeg synes det er svært negativt hvis folk som har vært på lang tur i fjellet, kanskje en familie med barn, skal miste nattesøvnen pga. full fest i peisestua og tilhørende høylydthet, slamring med dører osv..

Veldig enig Babysnupp!

Er ganske sikker på at hytter kan være en stor bidragsyter til at flere skal oppdage fjellets gleder.

Kliss våt i ei uke i telt er neimen ikke mye motiverende! Heller ikke særlig tøft.

Egentlig er det bare ubehagelig.....

Nå trenger jo ikke en fam på 5, med 3 Gnagere være blant de stilleste heller da Julius.

Det skal liksom være så fordømt korrekt at denne gruppen skal settes som mal for korrekt adferd. Da kan liksom alt tollereres...

Eller han 50åringen som må på toalettet 2 ganger pr natt, selv om det ble inntatt kun en bayer :wink:

Eller de som freser avgårde kl 0400 på morran for dagens langtur....

Og ikke for å snakke om de som snorker som et sagbruk

Ikke alltid like stille disse gruppene heller, men la oss skylde på ungdommen som tar seg noen øl på kvelden. Det er så enkelt det :P

NB, er ikke noen forkjemper for disse panserfestene natta gjennom på hyttene, men litt morro og latter fra 21-23 må tåles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg reiser aleine og med buss, er jeg avhengig av å bo på hyttene. Derved kan sekken min presses ned på 8kg.

Orker ikke å drasse på telt og mat :)

Er stort sett fornøyd med hyttene, treffer hyggelige folk på kvellen, med det koste kassa å bo på hyttene.

Det kompenserer for ensomheten på fjellet, for oppe på tindene og luftige egger, er det ikke mange å prate med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytter er greit iblandt. Til og med Lars Monsen ligger på hytter iblandt.

Så han hadde ligget og tvinnet tommeltotter på ei hytte jeg var innom.

Trur det var Dærtahytta.

Lars Monsen ligger ikke på hytter. Hyttene ligger på Lars.

Lars Monsen fyrer aldri i hytteovnen. Han åpner alle vinduene.

Lars Monsen sover aldri i hyttesenger. Han bruker vedkassen.

Lars Monsen rydder aldri matrester etter seg. Han slipper inn hundespannet.

Lars Monsen skriver aldri i hyttebøkene. Lars Monsen skriver bøker.

Lars Monsen er medlem i DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom deg langt vekk fra Fondsbu under Vinjerock hvis du vil ha ro og fred

Vinjerock er en tragedie. Ikke fordi det er noe galt med kulturarrangementer. Ikke fordi det er negativt at man trekker enkelte ungdommer til fjells. Men fordi det er nok et inngrep fra det urbane og støyende inn i en stille og paradisisk frisone som blir mer og mer viktig, og mer og mer skjør. Vinjerock er rett og slett et overgrep, og viser manglende respekt og forståelse for både naturen og ikke minst alle de mennesker som trenger naturen til rekreasjon og avbrekk fra en støyende og ofte slitsom hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør deg enda dummere enn du er, Håvard. Det kler deg ikke. Selv du skjønner nok at det er forskjell på dem som kan komme i skade for å vekke noen når de lister seg tidlig opp for å gå på tur, og dem som rett og slett gir blaffen i om de vekker andre i fylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når en voksen edru egoistisk person slenger ryggsekken veggimellom, da kommer vedkommende kun i skade for å vekke noen?

Ordkløyveri Julius!

Rettferdiggjør slettes ikke de som er på grisefylla, men har en mistanke om at bla snorkende sagbruk har holdt flere våkne på hytter enn festfolk gjennom tidene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.