Gå til innhold
  • Bli medlem

Turisthytter - bannlyst?


Lisa

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 200
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Merkelig at det bare var tre her som går inn for å verne om fjellets stilhet.

Man fristes til å spørre: Hva gjør alle de som er imot å verne om fjellets stillhet her på dette forum?

Jeg vil ikke definere Fondsbu som å være på "fjellet".

Ta med dere telt gutter, så skal jeg garantere dere stillhet og ro, langt fra DNT hyttenes 4 vegger.

Samtidig må jeg jo også presisere at jeg ikke akkurat er tilhenger av DNT (og andre lokale aktører) sine forsøk på kommersialisere naturen og få hundretusener av folk opp i fjellet, enten ved å arrangere festivaler, single-treff osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte at du driter deg ut, ja. Jeg tror neppe DNT frakter varer for en som aldri benytter seg av hyttene deres.

Da er jo din storslåtte erklæring om å boikotte Fondsbu temmelig verdiløs. (Sett at Fondsbu er Dnt-hytte, noe jeg fikk inntrykk av lenger oppe i tråden).

Men dette er bare tull. Mitt opprinnelige budskap var Dnt-medlemmer og andre hyttebrukere, som samtidig er natur- og stillhetsforkjempere, ikke er klar over hvor mye motorisert ferdsel de bidrar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt opprinnelige budskap var Dnt-medlemmer og andre hyttebrukere, som samtidig er natur- og stillhetsforkjempere, ikke er klar over hvor mye motorisert ferdsel de bidrar til.

Ja, det er et stort dilemma for oss fjellfanter at vi bidrar til mer CO2-utslipp enn gjennomsnittet av befolkningen (kjøring til Jotunheimen, fly til Andes og Himalaya etc). Sikkert mye bedre for miljøet at vi sitter hjemme i stua, men det vil nok slite på helsen, og det har jo sin samfunnsøkonomisk konsekvens det også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vi kjøre til Andes og Himalaya for å oppleve fjellfølelsen? Til Jotunheimen kan vi sykle.

Hvis man bare har en helg til rådighet, kommer man nok ikke stort lenger enn til Fagernes på sykkel, før man må gjøre vendereis til Oslo og rekke neste arbeidsdag på mandag. Så det argumentet kjøper jeg ikke 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan flytte nærmere fjellet. Man må ikke på død og liv bo i Oslo. "Det er her jobbene er", sier du? Vel, det er et prioriteringsspørsmål. Hvis jobb er det viktigste for deg og den ligger i Oslo kan du ikke forvente den nærhet til fjellet som du ellers kunne hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare har en helg til rådighet, kommer man nok ikke stort lenger enn til Fagernes på sykkel, før man må gjøre vendereis til Oslo og rekke neste arbeidsdag på mandag. Så det argumentet kjøper jeg ikke :)

Det er bare å begynne å trene, så rekker man fram til Beitostølen på en hel fredag. Det er også riktig som Julius sier, hva vil en prioritere? Mindre utvalg på jobb, men kort avstand til fjellene. Stort utvalg på jobb, men langt til fjellene som krever motorisert transport hvis en ikke er en råtass på sykkel som meg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et stort dilemma for oss fjellfanter at vi bidrar til mer CO2-utslipp enn gjennomsnittet av befolkningen (kjøring til Jotunheimen, fly til Andes og Himalaya etc). Sikkert mye bedre for miljøet at vi sitter hjemme i stua, men det vil nok slite på helsen, og det har jo sin samfunnsøkonomisk konsekvens det også.....

Bare tåper bryr seg om CO2 rundt nevnte ferdsel. Jeg mente stillheten og ikke minst "den visuelle forurensningen" som mange fjellturister er opptatt av. Snakker her kun om ferdsel på fjellet, ikke bilkjøring til-fra osv.

Julius: Du sier hytteverter ikke er opptatt av stillhet. Hvis man ser bort denne vinjerock-greia for et øyeblikk, så er det jo ikke hyttevertene som bestemmer hvor mye øl og sjokoladepudding som skal til fjells, men Dnt, som et produkt av ferdsel til fjells og folks appetitt for denslags etter en lang dags marsj. Folk vil ha luksus, Dnt har løyve på x antall turer, det sier seg selv at det blir mye unødvendig kjøring. Samtidig vil man nekte private hytte-eiere å kjøre helt elementære ting som mat, ved og gass til hytter langt til fjells. Dnt(ledelsen, ikke hele organisasjonen), er en gjeng hyklere.

EDIT: Har omsider skjønt at det er hyttevertene på fondsbu du ikke liker. Beklager, litt trøtt, solbrent osv. Men budskapet er fremdeles det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tåper bryr seg om CO2 rundt nevnte ferdsel. Jeg mente stillheten og ikke minst "den visuelle forurensningen" som mange fjellturister er opptatt av.

Ja, det har du sikker rett i, såfremt din visuelle opplevelse ikke skjemmes av elementer som f.eks nedsmeltede isbreer og tykk smogg over Jotunheimen 8)

Du kan godt gjøre narr av at denne ferdsel betyr lite for CO2-utslipp, men mange å'er små gjør som sagt en stor å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye tykk smog samt lite snø i Jotunheimen for tiden, Lyngve? Av og til burde dere klimafanatikere få nesen opp fra skrivebordspulten, og se på den flotte naturen rundt oss som håndterer situasjonen lett som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det hadde vært deilig om fjellvandring gikk noe av moten. Utviklingen på Fondsbu, Gjendesheim, Turtagrø osv speiler bare det faktum at fjellet virkelig er i ferd med å nedbygges.

Det er drastisk flere som er/går i fjellet nå enn bare for et tiår siden. Dersom denne gruppens ønskehelg i fjellet er en helg med Vinjerockfestival og nachspiel på Fondsbu får vi bare håpe fjellets popularitet går ned. Sånne holdninger blir ikke veiet opp av DNT's skrantende naturverninnsats.

Hilsen kjell3 som håper på røde tall hos alle turisthytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Folk som må dra til fjells for å få seg venner, en fest eller flørte, er tapere.

Vi trenger ikke nattklubber, festivaler eller rødmerking, for den saks skyld, til fjells. La skikkelige folk få oppleve fjellet slik det alltid har vært, dvs stille og mest mulig upåvirket av mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, kjell. En urbanisering av fjellet, med den hensikt å lokke alskens byberme opp dit, er forkastelig grådighet fra pengeinteressers (les DNT og andre umoralskes) side. De forstår ikke at stillheten har en mye høyere verdi enn tusenlapper i et kassaapparat, selv om verdien er ikke-kvantifiserbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Fondsbu ligger ved siden av festivalen 3 dager i året. Relativt rolig ellers :)

Ikke ha fordommer. Du veit ingenting før gådu har dratt dit. Et sted går grensen.

Kunne ikke de ansvarlige ha valgt en helg i starten av desember f.eks? Da ville sikkert færre blitt provosert av bråket deres. Det er uforskammet at man skal bruke en helg i august, som mange fremhever som deres favorittmåned for utflukter til norske fjell.

Stikk heller til Roskilde eller Lollapalooza for å på festival. Det er patetisk med en rockefestival på et sted som Eidsbugarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[stikk heller til Roskilde eller Lollapalooza for å på festival. Det er patetisk med en rockefestival på et sted som Eidsbugarden.

Ja, og det hjelper heller ikke at bandene de booker er hinsides ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ser at Turistforeningen har fått inn en logo og en link på nettsidene vinjerock.no.

Er de sponsorer av dette grusomme prosjektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turistforeningen er velvillige til det meste av støy og naturødeleggelse så lenge de tjener kroner på det. I Vinjerocks tilfelle har betjeningen på Fondsbu i denne tråd fortalt at de stiller seg positive til festivalen fordi Fondsbu da tjener ekstra med penger. Det er et moralsk forfall så alvorlig at jeg tror kun maskingevær kan ha en helbredende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig Julius.

Men jeg er jo optatt av om det ikke finnes noen andre konstruktive måter å endre denne utviklingen på? Maskingevær høres ikke umiddelbart mye lurt ut.

Den har forøvrig kommet langsomt snikende - det vet vel kanskje fler enn meg? Den stille protest har ikke vist seg å ha noen som helst effekt. Mine foreldre som hørte til den generasjonen som mente man var medlem i DNT pga det de sto for av positive verdier meldte seg ut allerede på slutten av 1960-tallet. Jeg har aldri vært medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Den har forøvrig kommet langsomt snikende - det vet du sikkert også. Den stille protest har ikke vist seg å ha noen som helst effekt. Mine foreldre som hørte til den generasjonen som mente man var medlem i DNT pga det de sto for av positive verdier meldte seg ut allerede på slutten av 1960-tallet. Jeg har aldri vært medlem.

Det er dette jeg også etterhvert har begynt å merke. Av og til kan en lure på om angrep er det beste forsvar, også når det gjelder skjerming av vakre fjellområder for enkelte menneskers trang til å rasere det som engang var sjarmerede, vakkert og tidløst ved et sted.

Utviklingen er svært trist, det er svært sjelden at stillheten vinner. Så langt som det har gått i Norge i dag, er det etterhvert blitt få gode grunner igjen til å ønske flere mennesker velkommen til fjellet. Og dette gjelder i særdeleshet ungdommen :)

Fjellet må ikke miste sin særegenhet.

Vi kan kanskje aldri få fjellet tilbake slik som mange av oss foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som må dra til fjells for å få seg venner, en fest eller flørte, er tapere.

Vi trenger ikke nattklubber, festivaler eller rødmerking, for den saks skyld, til fjells. La skikkelige folk få oppleve fjellet slik det alltid har vært, dvs stille og mest mulig upåvirket av mennesker.

Helt enig, kjell. En urbanisering av fjellet, med den hensikt å lokke alskens byberme opp dit, er forkastelig grådighet fra pengeinteressers (les DNT og andre umoralskes) side. De forstår ikke at stillheten har en mye høyere verdi enn tusenlapper i et kassaapparat, selv om verdien er ikke-kvantifiserbar.

Kunne ikke de ansvarlige ha valgt en helg i starten av desember f.eks? Da ville sikkert færre blitt provosert av bråket deres. Det er uforskammet at man skal bruke en helg i august, som mange fremhever som deres favorittmåned for utflukter til norske fjell.

Stikk heller til Roskilde eller Lollapalooza for å på festival. Det er patetisk med en rockefestival på et sted som Eidsbugarden.

Ja, og det hjelper heller ikke at bandene de booker er hinsides ræva.

Første tegn på senilitet er vistnok å snakke med seg sjølv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.