Gå til innhold
  • Bli medlem

Turisthytter - bannlyst?


Lisa

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 200
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hehe Lisa, ekte "fjellfolk" er enkelt å deff!!

Det er alle som ikke føler behov for å fremheve seg selv ved å benytte slike uttrykk.

Du, jeg og de aller fleste trives med de vi møter på vår vei i fjellheimen, og verdsetter de som likeverdige (hytte/telt/dagstur etc...).

Såkalte "ekte" fjellfolk sitter stort sett bak tastaturet og kverrulerer 8)

Snart blir det Eidsbu... og kanskje Fondsbu tjohei :D

Hehe :D må si meg enig.

Ta deg en tur til Fondsbu :D Et sted med mye moro, og masse flott natur! (litt reklame må jeg da legge ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer en tur til Fondsbu, jeg Lisa. Da skal jeg bo på Galdeberg og synge sanger sammen med a´ mor :) Dagen etter skal jeg ligge i telt.

Det høres bra ut! Mor (eller tanta mi) er et fantastisk flott menneske ;)

mange roser henne for flott sang under middagen.

Kos deg på Fondsbu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå holder det vel snart med Fondsbu-propaganda for en stund? Forresten, har Fondsbu noen offisiell holdning til Vinjerock. Greit å vite om det er aktuelt å legge igjen kroner der...

Hva mener du med offisiell holdning?

De har i hvert fall en positiv holdning til Vinjerock, men de samarbeider ikke med Vinjerock under festivalen. De driver sitt eget sted, og Vinjerock med sitt. Det er bare positivt for Fondsbu med Vinjerock. Håver inn en del kroner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv holdning, ja. Da er stedet bannlyst. En turisthytte som sponser ødeleggelse av fjellets fred er det siste jeg vil støtte opp om. Det neste blir vel at dere joiner å arrangere "Bygdin Helikopter- og Scooterfestival". Alt er selvsagt greit bare dere "håver inn en del kroner på det". DNT vil tjene penger på at naturen ødelegges - vekk meg opp, jeg må drømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv holdning, ja. Da er stedet bannlyst. En turisthytte som sponser ødeleggelse av fjellets fred er det siste jeg vil støtte opp om. Det neste blir vel at dere joiner å arrangere "Bygdin Helikopter- og Scooterfestival". Alt er selvsagt greit bare dere "håver inn en del kroner på det". DNT vil tjene penger på at naturen ødelegges - vekk meg opp, jeg må drømme...

Naturen blir ikke ødelagt av en rockefestival på Bygdins vestre ende. Utrolig nok ser naturen som den alltid har sett ut etter folk har rydda opp etter festivalen. Hvis du syns det er ødeleggende, kan du jo være på et annet sted mens dette foregår. Verre er det ikke.

Naturen er vel ødelagt på Eidsbugarden pga de mange hyttene der. En rockefestival ødelegger ikke noe mer enn det hyttene gjør kan man vel si.

Vi har ulike synspunkter om dette, og det er helt greit for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at naturen blir ødelagt av festivalen, men at den ødelegger fjellets fred. Man saboterer dermed rekreasjonsmuligheter, som er svært viktig for folk og som stadig innsnevres i form av at man tillater støy og inngripen i naturområder. Jeg synes det er helt ufattelig arrogant å bringe urban rockestøy til fjells, og deretter be folk som ønsker stillhet på fjellet om å fjerne seg. Jeg går ikke inn i naboens hus og bråker, for så å be ham om å flytte dersom kan klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at naturen blir ødelagt av festivalen, men at den ødelegger fjellets fred. Man saboterer dermed rekreasjonsmuligheter, som er svært viktig for folk og som stadig innsnevres i form av at man tillater støy og inngripen i naturområder. Jeg synes det er helt ufattelig arrogant å bringe urban rockestøy til fjells, og deretter be folk som ønsker stillhet på fjellet om å fjerne seg. Jeg går ikke inn i naboens hus og bråker, for så å be ham om å flytte dersom kan klager.

Bra talt Julius, det bør ikke være tillat å ødelegge freden på fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at naturen blir ødelagt av festivalen, men at den ødelegger fjellets fred. Man saboterer dermed rekreasjonsmuligheter, som er svært viktig for folk og som stadig innsnevres i form av at man tillater støy og inngripen i naturområder. Jeg synes det er helt ufattelig arrogant å bringe urban rockestøy til fjells, og deretter be folk som ønsker stillhet på fjellet om å fjerne seg. Jeg går ikke inn i naboens hus og bråker, for så å be ham om å flytte dersom kan klager.

Okey, greit. Men da kan man i så fall være et annet sted i fjellet enn området rundt Eidsbugarden på den tida. Finnes mange andre fredfulle steder i fjellet og. Det er bare snakk om 3 dager av 365 dager i året, så det burde ikke være så ille. Mange syns det er positivt, og det er mange mennesker som møter opp på denne festivalen.

Jeg forstår dine synspunkter, men det er som sagt bare snakk om 3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isted var festivalen grei fordi dere tjener penger - nå er den grei fordi den "bare" varer i tre dager (i høysesongen). Problemet er bare det at mange bekker små gjør stor å. Eller for å si det mer enkelt: Hvis alle mulige aktører får anledning til å ødelegge fjellfreden i "bare tre dager", varer det ikke lenge før fjellfreden er borte for godt. Det er derfor det er så farlig å gi én aktør tillatelse. Å akseptere ødeleggelse av fjellfred for å tjene penger er direkte umoralsk, og når en DNT-hytte tenker på denne måten er det ikke rart at det går til helvete med fjellfreden, sakte men sikkert. Fondsbu skal aldri støttes av meg på noen som helst måte før de ansatte der viser helt andre holdninger og respekt for naturens stillhet og menneskers rekreasjonsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra Lisas uttalelser kan man lese:

a) Penger prioriteres foran naturens stillhet

:wink: Støy prioriteres foran naturens stillhet

Spørsmålet er om slike holdninger er kompatible med hva DNT skal/bør stå for. Jeg lar spørsmålet bestå ubesvart, da svaret burde gi seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra Lisas uttalelser kan man lese:

a) Penger prioriteres foran naturens stillhet

:wink: Støy prioriteres foran naturens stillhet

Spørsmålet er om slike holdninger er kompatible med hva DNT skal/bør stå for. Jeg lar spørsmålet bestå ubesvart, da svaret burde gi seg selv.

Nei det er vel ikke vits i å diskutere dette mer. Naturens stillhet kan nytes 362 andre dager i året.

Du kan mene hva du vil, men jeg prioriterer naturens stillhet like mye som Vinjerock.

End of discussion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Lisa tjener penger og liker arrangementet kan "uviktige" prinsipper om stillhet i naturen vike. Man har jo fortsatt mange dager med stillhet (foreløpig), og de som ønsker stillhet kan jo bare la seg jage til et annet sted (foreløpig). Det er når slike holdninger får spre seg at vi kan si farvel til naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Lisa tjener penger og liker arrangementet kan "uviktige" prinsipper om stillhet i naturen vike. Man har jo fortsatt mange dager med stillhet (foreløpig), og de som ønsker stillhet kan jo bare la seg jage til et annet sted (foreløpig). Det er når slike holdninger får spre seg at vi kan si farvel til naturen.

Flott at du tenker absolutt det verste om det, og at det kommer til å bli enda verre.

Men greit. Nå har vi vel diskutert ferdig.

Takk for meg, Julius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er vel ikke vits i å diskutere dette mer. Naturens stillhet kan nytes 362 andre dager i året.

Du kan mene hva du vil, men jeg prioriterer naturens stillhet like mye som Vinjerock.

End of discussion!

Hvorfor må Vinjerock arrangeres midt oppi fjellrushet, i månedsskiftet juli/august. Det er jo på den tiden mange av oss er i fjellet, og mange ønsker å dra til Fondsbu. Hadde det ikke vært bedre å legge den til en helg etter sommerferien, i Julius og co sin favør i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må Vinjerock arrangeres midt oppi fjellrushet, i månedsskiftet juli/august. Det er jo på den tiden mange av oss er i fjellet, og mange ønsker å dra til Fondsbu. Hadde det ikke vært bedre å legge den til en helg etter sommerferien, i Julius og co sin favør i så fall.

Ja, du er inne på noe riktig her!

Kanskje det også blir i en bra værlomme – så går det heil i skauen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et spørsmål jeg gjerne skulle hatt flere kommentarer til. Bør det være slik at en rockearrangør kan innta en stille fjellarena, og arrogant fortelle mennesker som er der for å nyte freden om å reise et annet sted? Eller bør det heller være omvendt - at de som nyter stillheten kan si "nei, dette er et stille område. Det er dere som må vise hensyn og arrangere støyet et annet sted"?

For meg er det så åpenbart hva som er rett at jeg er helt i vantro over at det går an å ha en så respektløs holdning at man bare ber dem som er der for rekreasjon og stillhet pakke og dra. Når attpå til en DNT-hyttes ansatte har denne holdningen er jeg intet mindre enn sjokkert og direkte lei meg. Kan aldri urbaniteten og støyen vike en tomme? Kan den aldri respektere at det finnes en grense hvor det på andre siden er stillheten som har forrang? Jeg blir dypt bekymret over denne utviklingen, og er redd for at ydmykheten overfor naturens stillhet er i ferd med å ebbe ut med den generasjon som blant annet den hyggelige debattant Bjarne tilhører. Jeg tilhører selv en noe yngre garde, men det virker som om jeg snart er å betrakte som et utskudd siden jeg gir stillheten absolutt forrang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak, Håvard. Meningen var ikke å mene noe om Vinjerock eller andre ting her. Turisthytter er gode å ha. De er gode samarbeidspartnere for bl.a. redningstjenesten i Norge. Det skal vel alle her på forumet være glade for. Hva med å være litt positive ? :D:wink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.