Gå til innhold
  • Bli medlem

Biter fjellørreten når isen forsvinner?


Kim

Anbefalte innlegg

Jeg har erfart at ørreten biter bra like etter at isen forsvinner på fjellvanna. Er det en god regel? Fisken biter visstnok best når vannet har temperatur mellom 8 og 12 grader. Det har jo ikke fjellvanna på denne tiden... Noen som har erfaringer her?

Jeg savner fjellfisket... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Kim!

Jeg har absolutt gode erfaringer med bettet til fjellørreten rett etter isen er gått. Hvis jeg personlig skulle valgt når på året jeg skulle håpe på det beste fisket til fjells, måtte det blitt rett etter isen var gått eller sein høst..... Da har jeg hatt noen av mine beste fisketurer i høyfjellet ;-)

Så mitt tips er: Ikke la deg skremme av vanntemperaturen, men at det er sol er jo en kjempefårdel sånn jeg ser det. Det er stort sett mark og sluk/spinner som gjelder nå før insektklekkinga har startea for fullt til fjells, men je har også lyktes med flue rett etter isen er gått

;-)

Skitt fiske!

Si gjerne fra hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jaja, jeg vet ikke hva jeg skal si jeg... Enten så har vannene jeg fisket i vært bunnfrosset i vinter, eller så kan jeg ikke si meg helt enig... :oops:

Har vært i Brungamarka (sør for Selbusjøen) siden onsdag, og ikke et napp. Nå er jeg ingen sportsfisker å skryte av, men jeg har da fått fisk der før.

Kom gjerne med tips om du får noe bitt i Trondheimstraktene, Kim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så vidt eg kan huske, er ein av dei verkeleg store aurane som er tatt i jølstravatnet tatt ved iskanten, men fisket er no alltid svært bra i det vatnet då... Er nettopp tilbake frå ein god times tur der utbyttet var 3 feite aurar alle rundt 35cm :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Jeg har erfart at ørreten biter bra like etter at isen forsvinner på fjellvanna. Er det en god regel? Fisken biter visstnok best når vannet har temperatur mellom 8 og 12 grader. Det har jo ikke fjellvanna på denne tiden... Noen som har erfaringer her?

Jeg savner fjellfisket... :)

Har sjøl fisket mens isen ennå er på vannet. Slipper da mark klasa med straumen fra ei elv under isen. Biter og napper som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.