Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur til Gran Paradiso 4061 meter


pb

Anbefalte innlegg

Hei,
Sist lørdag, 19/4, tok vi en kjapp tur til Alpene for å gå på ski
til toppen av Gran Paradiso, det høyeste fjellet i Italia som ligger
helt inne i landet (ikke på en grense).
Vi dro fra Bergen til Geneve på fredag, gikk opp til alpehytta Vittorio Emanuele
samme dag. Toppen ble besteget i nydelig vær på lørdagen. Retur tidlig søndag
og tilbake til like flott vær i Bergen før klokken 12 på søndagen. Legger ved
noen bilder fra turen som sier mer enn "fattige" ord.

Petter

PS: En mer utførlig rapport og flere bilder på:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/4000mtn/paradiso.html
DS

post-237-133474529697_thumb.jpg

post-237-133474529709_thumb.jpg

post-237-13347452972_thumb.jpg

post-237-13347452973_thumb.jpg

post-237-13347452974_thumb.jpg

post-237-13347452975_thumb.jpg

post-237-13347452976_thumb.jpg

post-237-13347452977_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøffe gutter! Fint å se igjen GP, min første alpetopp over 4000 moh. selv om jeg vel strengt tatt gjorde vendereis et par meter under det høyeste punktet. Dere duret rett ned og rett opp. Jeg blei høydesjuk som fy til tross for en bitteliten akklimatiseringstur til 3000m et par dager før.

Jaja, sånn er det - vi er forskjellige. Koste meg i alle fall med bildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter:Den "nabotoppen" som du har på et av bildene er vel sett nordover?

Jeg er ikke 100% sikker, men temmelig sikker på at det Grivola (høyest til vestre) med Punta Rossa (til høyre). Grivola er med 3969 litt for lav til å komme med i krem-gruppen av 4000+ topper, men et mye mye flottere / penere / markantere fjell enn Gran Paradiso fra alle kanter. Punta Rossa, som ikke ser så imponerende ut ved siden av, er faktisk en av de aller høyeste vandrertoppene (uten bre) i Alpene: høyde 3630. Der var jeg i 2003 etter en håpløs dårlig natt i en bivac 400 meter lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell-Erik,

Ja det er La Grivola, som du sier 3969 meter. Hun er definitivt vakker!

(Navnet betyr "ung kvinne"..)

Summit view III, under min "trip report" (se over for web-addresse)

har et bedre bilde med omgivelser. (Bildet er for stort for fjellforum)

Fjellet ligger som du sier mot nord

sett far Gran Paradiso. Det ligger dermed naermere (hoved) dalen og

blir derfor ogsaa enda mer imponerende.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona og jeg var på toppen noen dager før, onsdag 16/4, etter noen dagers akklimatisering. Det var stor trafikk, og kork på klatrepassasjen opp til Madonnaen (ikke faste tau). Da var det mye kjekkere å ta turen bort på høyeste punktet, som vi var alene om blant 100-200 besøkende den dagen. Tydeligvis ikke så mange "seriøse" toppsamlere der oppe :D Mer om vår en uke lange alpetur seinere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som La Grivola ja. Lurte på den i fjor, men siden fjellet ligger rimelig avsidesliggende til, går det noen dager med til en tur, så vi slo det fra oss. Men definitivt en kremtopp som neppe får altfor mange besøk.

Det er mindre ille enn det virker m.h.t. tid. To dager er vel riktignok minimum, hvis man ikke er supermann. Jeg kjenner to ruter. Enten opp fra øst fra Valnontey til hytta på ca. 2600 m (Vittorio Sella). Neste dag opp til skardet mellom Punta Rossa og Punta Nera og skrå over breen og opp nordveggen (III, ikke ufarlig, god del steinfall). Den andre ruten er fra Cret minst til Bivacco på 3200 og eventuelt / helst videre (igjen over bre) over til nordkammen og en bivacco der på ca. 3450 for overnatting. Neste dag over denne kammen til topps (II+ ??). Jeg traff på et par italienere som skulle ta den siste ruten og de hadde fullt utstyr (men gikk uten noen som helst sikring over breen som har massevis av sprekker men var aper på den tiden). Det er visst mulig å komme sydøstfra også (fra samme hytte, via kammen over Punta Nera of Punta Bianca), men informasjonen om denne ruten er heller mager.

Ellers har du sikkert rett. Fordi den ikke er over 4000, blir det som topper i Norge som er rett under 2000m høye. I tillegg er den ikke lett og ikke mulig som dagstur fra dal heller. Jeg ville ikke gjerne overraskes av dårlig vær på en slik topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell-Erik,

Det ligger dermed naermere (hoved) dalen og

blir derfor ogsaa enda mer imponerende.

Petter

Jeg har sett det fra syd (Punta Foura), sydvest (Taou Blanc), nesten vest (Grande Traversiere) og nord til nordøst (fra bivacco og Monte Emilius). Det er nesten like praktfullt fra alle sider. Bilde av Grivola og Punta Rossa tatt fra Punta Pousset er et av de meget få bildene jeg var fornøyd nok med til å forstørre og ramme inn. Henger på veggen på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende på mange måter. Både bilder, og tur, men ikke minst ideen om å ta en svipptur til alpene....med hund må jeg nok foreløpig holde meg til den norske og svenske fjellheimen....men har dog for ca 10år siden, vært oppe på 3300moh på Schaufelspitze, men da "juksa" vi litt. Vi tok gondolbane opp en del meter, men gikk den siste etappen opp fra Junfrauenbødele på ca 2600moh. Turne tok mange timer, og utsikten var upåklagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.