Gå til innhold
  • Bli medlem

GASS - Primus EtaPower EF noe å satse på?


spewster

Anbefalte innlegg

Annonse

Som erstatning for et stormkjøkken er dette helt supert! Varmer raskt opp vann, er følsom nok til å la ting putre og bruker mye mindre gass enn alle andre gassbrennere jeg har vært borte i. Det er mulig at du klarer å få noen flere liter kokende vann ut av en gasboks på en JetBoil eller MSR Reactor, men disse er laget ene og alene til å koke vann med.

I settet til EtaPower følger det med både kjele og stekepanne. Den sistnevnte er ikke av verdens beste utførelse (litt for tynn i bunnen), og jeg endte opp med å bruke den til to ting; steke pannekaker med nenvsom hånd og som tallerken... Men kjelen har stor nok bunn til at den egner seg godt til steking, og bunnen blir ganske jevnt varm. Når det er sagt, så er det selvfølgelig litt varmere midt i kjelen der flammen treffer, og den "buler" ørlite grann ned som gjør at pannekakesteking ble vrient.

Prismus selv reklamerer med at en liten boks holder for to personer bortimot en uke, og det er nok ikke feil. Jeg brukte en stor boks i nesten 6 uker...

Settet er altså et godt alternativ om du ikke har en haug med kjeler og steikepanner du gjerne vil bruke videre!

H.

PS! En glitrende ting med settet er at med en ekstra kjele som passer ned i settet kan man lage en ganske god steikeovnt til f.eks. brød og sjokoladekake! Og når du disker opp med nystekt sjokoladekake rundt bålet får man mange gode venner :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som erstatning for et stormkjøkken er dette helt supert! Varmer raskt opp vann, er følsom nok til å la ting putre og bruker mye mindre gass enn alle andre gassbrennere jeg har vært borte i. Det er mulig at du klarer å få noen flere liter kokende vann ut av en gasboks på en JetBoil eller MSR Reactor, men disse er laget ene og alene til å koke vann med.

I settet til EtaPower følger det med både kjele og stekepanne. Den sistnevnte er ikke av verdens beste utførelse (litt for tynn i bunnen), og jeg endte opp med å bruke den til to ting; steke pannekaker med nenvsom hånd og som tallerken... Men kjelen har stor nok bunn til at den egner seg godt til steking, og bunnen blir ganske jevnt varm. Når det er sagt, så er det selvfølgelig litt varmere midt i kjelen der flammen treffer, og den "buler" ørlite grann ned som gjør at pannekakesteking ble vrient.

Prismus selv reklamerer med at en liten boks holder for to personer bortimot en uke, og det er nok ikke feil. Jeg brukte en stor boks i nesten 6 uker...

Settet er altså et godt alternativ om du ikke har en haug med kjeler og steikepanner du gjerne vil bruke videre!

H.

PS! En glitrende ting med settet er at med en ekstra kjele som passer ned i settet kan man lage en ganske god steikeovnt til f.eks. brød og sjokoladekake! Og når du disker opp med nystekt sjokoladekake rundt bålet får man mange gode venner :oops:

Takk for svar!

Har ingen kjeler så dette høres bra ut.

Kan du anbefalle en kjele som passer ned i settet?

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har ingen kjeler så dette høres bra ut.

Kan du anbefalle en kjele som passer ned i settet?

Mvh

Stian

Jeg bruker en kjele med teflonbelegg jeg kjøpte for noen år siden. Tror det er en kjele fra enten Primus eller Trangia. Det viktige om du vil bruke den til "baking" er at den er en cm eller to mindre i diameter enn EtaPower-kjelen og omtrent like mye lavere. Du plasserer den på noen små steiner i bunnen av Eta-kjelen, som du såvidt har dekket med vann. Stekepannen legger du over som lokk og slenger en stein på så den holder seg så tett som mulig, men fremdeles lar damp slippe ut. Fyr litt hard til å begynne med, og skru ned gassen til det bare såvidt brenner.

Sjokoladekake lager du lettest med en pose muffinsmix. Følg bare oppskriften og stek i ca 35 minutter! NAM!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv eta power, og har hatt den i ca 7 mnd. Den ble innkjøpt like før jeg skulle til Jotunheimen i høst, og jomfruturen fikk den opp til Piggen fra Spiterstulen. Problemet var bare at de to pakkene real turmat lå igjen i bilen, så den fikk desverre ikke prøvd seg der opp.

Har imidlertid brukt den svært mye, og stort sett i minusgrader. Veldig praktisk "innpakning", som jeg for eks bruker til å "varme" gassen når det er kaldt. Da plasserer jeg gassboksen inne i bagen, og for eks legger ullsokkene rundt boksen. Det funker veldig bra, slik at man kan bruke den når det er skikkelig kaldt, som for min del er fra 8-10minusgrader og kaldere. For å være helt ærlig, har jeg ikke erfaring nok til å uttale meg om forbruket av gass. Har stort sett brukt den til å varme opp mat, eller koke vann, og da her det stor sett vært full gass til det er ferdig....

Stekte nydelige pannekaer og bacon på den for ca 3 uker siden, og som det sies, er den følsom nok til at man får riktig varme.

Bagen funker også som varmeskap, og man kan plassere kjeler og panner direkte ned i den, hvis man for eks skal holde noe varmt.

Nå har den også kommet som MF-modell, som gjør den enda mer atraktiv for vinterbruk. Som det nevnes her, gir den mange muligheter for matlaging og "baking".

Jeg vil absolutt anbefale deg denne, men den tar en del plass, og veier nok litt mer enn for eks gravity ef, inkl evt kjelesett.

post-3322-133474529648_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.