Gå til innhold
  • Bli medlem

Skien-Bergen på sykkel


haukern

Anbefalte innlegg

undertegnede og en kamerat har store planer om å sykle fra Skien til Bergen. Noe av ideen er at vi skal sykle absolutt hele distansen. Ettersom de klassiske rutene, som over Haukeli, er ganske tunnelbefengt lurer jeg på om det er noen der ute som har noen gode forslag til rute? Er rallarvegen et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje ikke verdens beste svar, men jeg har klare minner av å ha lest en blogg e.l. av en fyr som gjorde akkurat det der, dvs fra Oslo til Bergen. Men jeg har selvsagt ikke adressen dit. Har du googlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

undertegnede og en kamerat har store planer om å sykle fra Skien til Bergen. Noe av ideen er at vi skal sykle absolutt hele distansen. Ettersom de klassiske rutene, som over Haukeli, er ganske tunnelbefengt lurer jeg på om det er noen der ute som har noen gode forslag til rute? Er rallarvegen et alternativ?

Har syklet både Rallarvegen og Haukeli. Mange plasser er gamleveien bevart som sykelvei, fx mellom Röldal og Seljestad er gamleveien gjennom Seljestadjuvet en flott opplevelse på sykel.

Rallarvegen ender på Myrdal, da må man på toget gjennom tunnel til Örneberget :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av ideen er at vi skal sykle absolutt hele distansen.

Hvis dere sykler Haukeli må dere ta ferje og da sykler dere ikke "absolutt" hele distansen. Dvs dere må ta via Rallarvegen, Hol-Aurland eller Hemsedalsfjellet.

Men hadde jeg vært dere hadde jeg valgt ferje over Hardangerfjorden, litt utpå sommeren er snøen borte fra gammelvegene på Haukeli og Seljestad og da er det flott å sykle der.

Ellers Rallarvegen med fem minutter tog fra Myrdal til Upsete, og deretter noe knoting for å komme seg fra Voss til Bergen. Det går å omgå togtunnelen ved å dytte over fjellet men tror det er litt trasig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers Rallarvegen med fem minutter tog fra Myrdal til Upsete, og deretter noe knoting for å komme seg fra Voss til Bergen. Det går å omgå togtunnelen ved å dytte over fjellet men tror det er litt trasig.

Å "knote" seg frå Voss til Bergen er ikkje noko problem, det er berre å sykle om Hardanger! Den vegen er det veldig fint å sykle. Men frå Myrdal til Upsete er det jo litt verre som skiraffen skriv. Kanskje de kan låne dresin? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

over vidda? ironman-triatlonet går jo med sykkel/maratonløp frå eidfjord til gaustadtoppen. no er kanskje ikkje dette beinaste vegen, men vidda er fin, og det er "gamleveg" ned måbødalen til eidfjord. det fordrar forøvrig eit av dei kortaste ferjesambanda: bruravik - brimnes. nokre småtunnelar til norheimsund, nokre småtunnelar opp tokagjelet, men her kan ein kanskje lure seg utanom? (med risiko for steinsprang). resten er iallfall ganske greit dekka med sykkelsti såvidt eg hugsar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er helt uenig med Jarle over.

Jeg har gjort Oslo - Bergen og har følgende anbefaling:

Oslo/Drammen - Vikersund - Krøderen - Gol - Geilo - Hardangervidda - Kinsarvik - Utne - Jondal - Tørvikåbygd - Mundheim - Eikelandsosen - Venjaneset fergeleie - Hattvik - Os - Bergen

Grunnen:

Ruta unngår alt de verste åsene/bakkene vest for Hardangervidda når man sykler via Mundheim. Overgangen til Eikelandsosen var faktisk veldig morsom og fin.

Krøderen og Hallingdalen er flat til Gol. Deretter stigning, men ikke morderisk stigning til Haugastøl + 5 km videre. Den verste stigningen er fra Strandefjorden opp til Geilo.

GLEM IKKE Å FYLLE VANNFLASKENE !

ADVARSEL 1: IKKE TA Brimnes ferga !! Dette er en lang omvei gjennom en multi kilometer tunnell. Ta heller veien over åsen til Kinsarvik selv om den klatringen over til Kinsarvik er hard i et par kilometere. Sjekk fergetidene på Kinsarvik - Utne sambandet før dere drar fra Skien.

ADVARSEL 2: Hopp av Kinsarvik - Kvanndal ferga på Utne. Ikke ta ferga til Kvanndal. Grunnen er at nordsiden av Hardangerfjorden har endel morderiske bakker og mye trafikk. Utne til Jondal er flatt, med unntak av en stor bakke rett før Jondal der man må over et lite fjell på et par hundre meter. Den er også mye, mye kortere enn nordsiden.

ADVARSEL 3: Hardangervidda er et høyfjell. Glem aldri det. Været kan skifte brått. Veien ned til fjorden igjen fra Vøringsfossen er vertikal i tunneller og andre lite behagelige ting. Sjekk bremser og pakning.

Ellers så er denne turen helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.