Gå til innhold
  • Bli medlem

To jenter på fjelltur i juni!


Lisa

Anbefalte innlegg

Hei! :P

Vi er to jenter som har tenkt oss på fjelltur fra 22.juni.

Ruta vår er Torfinnsbu - Gjendebu - Nørdre og Store Svartdalspiggen - Gjendebu - Memurubu (over Bukkelægret) - Gjendesheim (over Besseggen).

Er det noen som veit om det er mye snø i Svartdalen da, og om det er forsvarlig å gå på Nørdre og Store Svartdalspiggen? Lurer også på hvordan det er å gå eggen fra Nørdre til Store?

Takk for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tro det ligger endel snø igjen der inne da ja, hvor mye kan jeg ikke svare på. Snøen har forhåpentligvis blitt noe hard og sammentrykt slik at det ikke er noe problem å gå på den. I midten av juni i fjord lå vel snøen helt ned mot 1100 meter fortsatt etter hva jeg minns på flya og det er vel ikke mindre snø i år.

Man må bare vente å se hvordan været blir fremover tror jeg. Har selv mange planer for juni og håper på bra forhold!

Ut til Store burde går helt fint, noen mindre vanskligheter kan vel omgås i siden.

God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må regne med mye snø. Har dere truger? Mayhassen tar dessverre feil. Snøen er antakelig IKKE hard og fin å gå på rundt St. Hans. Ellers må dere huske at båten på Bygdin ikke går på den datoen, så dere må traske til Torfinnsbu (3 timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :wink:

Lurer også på hvordan det er å gå eggen fra Nørdre til Store?

Takk for alle svar! :oops:

Fra Nordre til Store er det kun ett punkt som er litt vanskelig. I hvert fall slik jeg gikk.

Etter hukommelsen (det er noen år siden jeg var der): Når dere kommer ned fra Nordre går dere ned et slags skrått platå mot sydvest mot dypeste punkt mellom toppene. Det ender ved en kort vegg på noe slikt som 2 meter. Under denne veggen er man på en stor flate, så det er ikke luftig. Her er det litt leting etter et sted å finne godt feste for å komme seg ned. Videre opp til Store er det helt enkelt. Tilbake samme veien går det jo lettere fordi dere da klatrer opp i stedet for ned.

Det er mulig det er noen lettere ruter høyere opp mot selve kammen, men det vet jeg m.a.o. ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta båten til Gjendebu, gå opp på Svartdalspiggane, og så fortsette som tenkt, alt. legge inn en dagstur til ved Gjendebu - f.eks. Gjendetunga eller Slettmarkhøe eller noe annet.

I slutten av juni 2006 kunne man nok fint gått den turen gjennom Svartdalen, da var det ekstremt lite snø. Men dere må nok med stor grad av sannsynlighet regne med mer eller mindre sammenhengende snø fra overgangen mellom Torfinnsdalen og Svartdalen, og videre nordover til kanten mot Gjende. Som Julius sier - sjansene for at snøen, i alle fall mye av den, er RÅTTEN er stor på denne tiden. Unntaket er om dere er så heldige å få nattefrost og går GRYTIDLIG - da kan dere kanskje få skare å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg hadde helt glemt at båten ikke gikk på den tida. Vi får se det an med snø, og ringe turisthyttene rundt rett før. Det er ikke noe gøy å gå i råtten snø nei. Da tar vi heller ruta fra Fondsbu til Gjendebu.

Vi får også se det an gjeldende Store, får høre med Gjendebu når tiden nærmer seg!

Tror vi holder oss til ruta vår bare at vi bytter om Torfinnsbu mot Fondsbu.

Men takk for alle svar! Dere har vært til stor hjelp 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk en gang fra Fondsbu innover og skulle på Slettmarkkampen på den tiden av året. (rundt 20. juni). Var også en del snø det året, og fra vi kom opp til Høystakktjedne og innover var det i det store og hele sammenhengende snødekke. Så være forberedt på en god del snøvassing over fjellet også på ruta mellom Fondsbu og Gjendebu så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.