Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommersovepose for bruk i høyfjellet


Bjørja

Anbefalte innlegg

Det er vel etterhvert på tide å pensjonere min Ajungilak Igloo fra 1984. Posen er relativt tung, og varmer naturlig nok dårlig alderen tatt i betraktning.

Jeg er primært på jakt etter en pose som duger sommerstid og tidlig høst. Posen bør helst ha en vekt under 1600 gram eller så, og koste rundt 1000-1500 kroner.

Etter å ha tittet litt rundt på diverse nettbutikker er jeg egentlig ikke så mye klokere. Jeg har vondt for å finne noe særlig med tester av soverposer også.

Ajungilak Kompakt Summer og Ajungilak Kompakt Spring er de letteste posene jeg har funnet, henholdvis 880 og 1220 gram. Det virker dog litt risikabelt å satse på disse med en komforttemperatur på +10 or +5 grader. Jeg vil tro at det kan fort bli litt i kaldeste laget om man er over 1200-1400m. Er det noen som har brukt noen av disse soveposene sommer og høst i høyfjellet? Det kunne vært hyggelig å høre noen erfaringer.

Ellers mottas andre tips om passende soveposer til ovennevnte bruk med glede

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er ikke lett å orientere seg i soveposejungelen. Det finnes seriøse merker (gjerne dyre) og en del jallamerker å få kjøpt (som regel rimelige). Alle skryter av hvor varme deres poser er og slår rundt seg med komforttemperaturer i øst og vest, gjerne uten at forbrukeren får vite hvordan denne temperaturgrensen er satt. I høyfjellet trenger du utstyr du kan stole på og en produsent som faktisk kan dokumentere skikkelige prosedyrer for testing og temperatursetting er betryggende.

Jeg har laget en tabell over 152 alle soveposene jeg har funnet på det norske markedet, med vekt, komforttemperatur og pris. Når jeg prøver å legge inn deler av tabellen inn på fjellforum så blir det bare rot i kolonnene. Men her er uansett noen tanker og tips, om det skulle ha noen interesse.

Først; du må ikke bry deg om den såkalte ekstremtemperaturen man finner i noen brosjyrer. Det er en ikke-standardisert og høyst forskjellige definert grense som av mange produsenter bare settes på slump, i noen tilfelle åpenbart farlig lavt! Et eksempel er en tusen grams billigpose fra Intersport som ble oppgitt å ha pluss en som komf.temp. og minus tolv i eks.temp. Det tror jeg ville blitt en nær-døden-opplevelse i minus tolv.

Du bør konsentrere deg om anerkjente merker og sjekke komforttemperaturen og finne ut aktuelle temperaturer du vil møte i ditt turområde og årstid. I det norske sommerfjellet går nattemperaturen sjelden under pluss fem, men den kan gå ned til null eller litt under. Jeg mener det er verdt å ha litt å gå på her, da varm og god søvn er helt essensielt for å ha en fin tur. Man må også ta i betraktning at isolasjonsevnen langsomt vil avta etter bruk.

Min sommerpose (sesong definert som 1.5. – 1.9) har derfor en komforttemperatur på minus tre og, de få grammene jeg bærer på som ekstra temperatur-”buffer” i den sammenheng har jeg aldri angret på.

Om du er interessert i lav vekt, så kan den nye modellen Ajungilak kompakt SL (kunstfiberpose) på 1020 gram være en interessant pose. Komf.temp på minus ni er ekstremt for denne vektklassen. Prisen er følgelig høy; 2600-.

Andre kunstfibersoveposer som kan være verdt å kikke på:

vekt komf.temp

north face windstorm 920 +2

ajungilak komp spring 1200 0

helsport dovre 1300 -2

bergans rondane spring 1300 0

ajungilak kompakt varden 1500 -5

PS: ikke glem noe som er like viktig som soveposen; et godt liggeunderlag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man kan også ha et fleece laken med seg til nøds om det skulle bli veldig kaldt. Har ny pose i år, tåler minus 5, skal bli spennende å se om den duger! Helsport, kjøpt for 450kr på Obs, kostet ca 1000kr en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Jeg var nede på et par sportsbutikker idag og "testet" ut Helsport Dovre og Ajungilak Kompakt Spring. Tydelig at det har skjedd endel på soveposefronten siden 1984 :D Tar enormt mindre plass enn den gamle posen jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det kan godt bli frost selv sommerstid, men det hadde vært topp om Kompakt Summer hadde holdt. Den veier jo kun rundt 880g.

Den virket lovelig tynn dog.

Har planer om å gå fra Le Puy - Santiago del Compostela neste sommer, den hadde sikkert vært genial til den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Den føles utrulig lett.. Godt å ha en varm og god sovepose å legge seg i viss ein er svett og kald. Det er ikkje alltid det er varmt og godt i fjellet sjølv om det er på sommarstid. Men men. Det er ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med peachy, jeg bruker Ajungilak Kompakt Winter med komfortgrense på -15, den er ikke for varm. Men så liker ikke jeg å ha klær på meg om natten heller da, i alle fall ikke ull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken, og hvor varm sovepose man har behov for, er og blir subjektivt. Noen fryser uansett, andre trenger kun "høstposer" året rundt. Rart egentlig, de fleste av oss har jo i utgangspkt samme kroppstemp.

Dog, husk nå på at posene taper seg svært mye gjennom vask og ikke minst bruk. Jeg for min del bruker aldri vinterposen sommerstid. Stor og tung er den òg i forhold til en "nullgraders" pose.

De 30 nettene sommerstid vil jeg ikke tappe vinterposen med kanskje 4-5 grader!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Det er ikke mange som har tenkt dun på denne tråden.

Som en lett sommerpose til fjellbruk tror jeg ajungilak goose bay summer kan være aktuell for mange. Minus to som komforttemperatur og en vekt på kun 910 gram. Er man mindre enn 180 cm høy klarer man seg med den kortere versjonen som bare verier 780 - og det er lite!

sjekk: www.ajungilak.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har akkurat kjøpt meg en Marmot hybrid-pose (ikke fått testen den ennå), denne posen er en kombinasjon mellom dun & fiber. Noe som gjør den veldig liten og lett, samtidig som den skal tåle fuktig vær noe bedre enn hva kun dun gjør. Sommeren & høsten vil vise om teori & praksis henger sammen - noe det forhåpentligvis gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har selv flere poser, blant annet jubileumsposen til DNT (Ajungilak). Den fungerer utmerket i høyfjellet er lett og varm nok til det meste.

Den posen jeg imidlertid bruker mest er en fra engelske RAB. Posen er en dunpose og heter Atlas 500 og er på 1100 gram. Komfort ned til -5. Jeg har brukt den sent om høsten i over -10 grader og det har fungert bra med langt ullundertøy, ullsokker og ull-lue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Ser at du har handlet Helsport Alta. Komforttemperatur minus ti grader og 1800 grams vekt i normallengde 195 cm.

Sikkert en varm pose, men kan du fortelle meg hvor i det norske sommerfjellet man opplever ned mot ti kuldegrader??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
I det norske sommerfjellet går nattemperaturen sjelden under pluss fem, men den kan gå ned til null eller litt under. Jeg mener det er verdt å ha litt å gå på her, da varm og god søvn er helt essensielt for å ha en fin tur. Man må også ta i betraktning at isolasjonsevnen langsomt vil avta etter bruk.

VIKTIG poeng. Særlig hvis det ligger fire svære mannfolk som pruster og damper en hel uke sammen i et lite telt - posen blir relativt fuktig og ekkel. En gjennomvåt kunstfiberpose isolerer etter det jeg har forstått bare 50% i forhold til tørr tilstand.

Er det EN ting jeg veldig gjerne bærer noen ekstra gram for, så er det viten om at jeg iallefall har et varmt og godt sted å krype nedi når dagen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.