Gå til innhold
  • Bli medlem

Lundadalen rundt 19 og 20 april 2008: 78 km og 13 2K topper


askogvoll

Anbefalte innlegg

Lundadalen rundt, 78 km og 13 2K topper:

Etter mang en miljødebatt på fjellforum, bestemte jeg meg for å sette bilen igjen i Trondheim. Istedenfor tok jeg signaturtoget til Otta hvor jeg møtte Gråbein for første gang. Trivelig som fjellfolk flest var han, og snart var vi på veg til Lom for å innta et førsteklasses hamburgermåltid sammen med Håvard. Hilste kort på Atomsilda med turfølge før vi kjørte til Bismo og Flatmoen som ligger 5 nordøst for Heimste Lundadalssætre. Vegen var ikke farbar for vanlige biler, så det betydde noen ekstra kilometers gange dagen som fulgte.


Lørdag 19.04.2008:
Etter en natt med relativt dårlig søvn i en Volvo stasjonsvogn, var det en lettelse å få starte på en tur som får Vasaloppet til å føles som en kort skitur. Startet dagen med å drikke en liter vann, og hive innpå mat tilsvarende to middager. (En pakke med SF-9 tilsvarer 1020 KCAL).
Etter 18 km og 1400 høydemeter stod vi på toppen av Hestedalshøgde og kunne prise oss med den mest fantastiske utsikten vi hadde sett på lenge. Med unntak av Gråhøe i Reinheimen skal man lete lenge etter en drøyere tur. Neste topp var jo bare en liten mil unna, og det skulle gå fort og gale trodde vi. Toppen var jo nesten til å ta og føle på, men det var helt til vi kom til brekanten til Holåbreen. En lang og velfortjent pause tok vi ved en vindgryte, og varmen begynte å tære på kroppen, ”hva hadde vi vell ikke kunne gitt for litt vind”? Fellene hadde begynt å klabbe, og jeg skulle nå etter hvert få en riktig rar opplevelse. Jeg har tidligere opplevd at det har klabbet på skiene grunnet feil smørning, men da vi krysset breen, med verken feller eller smørning, så klabbet skiene. Jeg har aldri smurt de noen gang, aldri glidet de, og bare brukt feller. Å krysse neste fem kilometer bre til Austre Holåtind med helklabb skapte både frustrasjon, svette og irritasjon.

Noen større lettelse enn det å få kaste av seg skiene ved bandet mellom Midtre og Austre Holåtind skal man lete lenge etter. Det var først da jeg stod på toppen av Austre at jeg forstod dimensjonene på avstanden mellom Hestedalshøgde og denne toppen. Det var langt, hvitt og lengre enn langt. De to neste toppene gikk kjapt unna, og det var utrolig befriende å få luft i håret da vi rant nedover Holåbreen fra bandet mellom Midtre og Vestre Holåtinden.

Å komme til ei ferdig oppvarma hytte med ferdigsmelta snø var kanskje en av de få tingene jeg ikke trodde var mulig. Men det var helt til Gråbein spotter en snøscooter fra Lundadalsbandet og mot Trulsbu. Når vi nærmer oss hytta ser vi det tydelig, ja, det står en snøscooter der. Lundamo kommer og håndhilser på oss i det vi kommer til hytta, og jammen, hytta er jo ferdig oppvarmet, og det står minst 20 liter med vann på kjøkkenet.

Vi hiver inn på et par bokser med lys lapskaus, og sjelden smaker det bedre enn etter slike lange dagsturer.

Dagens etappe hadde tatt oss 13 timer, og det er ikke noen problemer å få sovne denne kvelden.


Søndag 20.04.2008
Klokken ringer så altfor tidlig denne dagen. 06.15 er vi på veg igjen etter en kjapp frokost og et par liter vann. Vi ble anbefalt pga rasfaren å gå via Lundadalsbandet til Vestraste Hestbreapiggen. Turen ble 4 km lengre enn planlagt, men hva gjør nå det når utsikten er så fin?

Ryggen opp til Vestraste Hestbreapiggen var ganske hard og isete, så jeg misunte Gråbeins Stegjern til tider. Rusler bortover til Vestre Hestbreapiggen, der Gråbein går til Låven, mens jeg går direkte til Midtre Hestbreapiggen. Dette betyr at jeg ligger ca 40 minutter foran Gråbein, og jeg tar meg bedre tid enn hva jeg ellers ville gjort. Går delvis på eggen, og noe på breen utover til Nord for Midtre Hestbreapiggen N1. Går deretter lett ut til Store Hestbreapiggen. På veg tilbake til Midtre Hestbreapiggen møter jeg Gråbein som følger i mine spor på veg ut til Store Hestbreapiggen.

Etter en liten pause går vi lett til Austre Hestbreapiggen og Heksete. Fra Heksete og til bilen er det halvannen mil med morsom nedkjøring. En lettere og raskere retur skal man lete lenge etter.

Avslutter turen med en stor og saftig Lom burger, med allerede nye planer om neste tur i hodet.

Tekniske detaljer om turen:
- Tilbakelagt cirka 78 kilometer
- 13 topper over 2000 meter
- Total gangtid 23 timer

Takk for trivelig turfølge

askogvoll :roll:

post-2512-133474527065_thumb.jpg

post-2512-133474527077_thumb.jpg

post-2512-133474527098_thumb.jpg

post-2512-133474527112_thumb.jpg

post-2512-133474527124_thumb.jpg

post-2512-133474527136_thumb.jpg

post-2512-133474527466_thumb.jpg

post-2512-13347452748_thumb.jpg

post-2512-133474527495_thumb.jpg

post-2512-133474527507_thumb.jpg

post-2512-133474527523_thumb.jpg

post-2512-133474527538_thumb.jpg

post-2512-133474527551_thumb.jpg

post-2512-133474527562_thumb.jpg

post-2512-133474527573_thumb.jpg

post-2512-133474527584_thumb.jpg

post-2512-133474527596_thumb.jpg

post-2512-133474527607_thumb.jpg

post-2512-133474527621_thumb.jpg

post-2512-133474527634_thumb.jpg

post-2512-133474527646_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikle sikle... :roll: Skal kose meg med bildene fra denne turen når jeg kommer hjem. Har lenge drømt om sånt vær i Skjåkfjella selv.

Var på to storturer rundt Memurudalen nettopp, og det har jo vært helt fantastisk å være fjellmann i disse dager! All hverdagslig trivialitet kunne endelig glemmes :)

Opplevde selv fæl kladding på Raudhamran opp mot Surtningssui. Men til tross for mye frustrasjon og banning så var turene i midtuka og i helga så legendarisk flotte at man heldigvis glemmer sånt i ettertid.

Er allerede fjellsjuk igjen av å se disse Skjåkfjellbildene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikle sikle... :) Skal kose meg med bildene fra denne turen når jeg kommer hjem. Har lenge drømt om sånt vær i Skjåkfjella selv.

Var på to storturer rundt Memurudalen nettopp, og det har jo vært helt fantastisk å være fjellmann i disse dager! All hverdagslig trivialitet kunne endelig glemmes :)

Opplevde selv fæl kladding på Raudhamran opp mot Surtningssui. Men til tross for mye frustrasjon og banning så var turene i midtuka og i helga så legendarisk flotte at man heldigvis glemmer sånt i ettertid.

Er allerede fjellsjuk igjen av å se disse Skjåkfjellbildene :D

Jeg ble fjellsjuk igjen da jeg passerte Hjerkinn i går kveld jeg. Gode opplevelser gjør at man blir mer keen til neste gang. For min del så glemmer jeg fort ubehagligheter og drøye marsjer. Jeg tror den klabbingen på skien skyltes at det var en halv cm med våt snø på toppen, med tørr snø under som "limte" seg fast på skien.

Det tyngste med fjellturen er å komme hjem, og "back to reality" med skolearbeid osv..

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en lengde på turen, da gitt?

Jeg var samme dag (lørdag) på Leirungskampen, og opplevde samme fenomen: Ekstrem kladding. Det var 15-20 cm tørr løssnø, og ettersom sola varmet det øverste laget ble det pyton føre; og stegjerna mistet nesten helt effekten til tider. Men i dag (mandag) var jeg på Valdresflya igjen; og nå var det skikkelig skare på morgenen.

Kunne jeg fått de gps-sporene av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kombinert bortover-/oppovertur, må vel denne turen være blant sørnorges flotteste 2 dagersturer etter mitt syn. Særlig mtp start- og endepkt ved samme sted.

Synd jeg ikke fikk vært med som planlagt (turte ikke så langt inn i fjellheimen med en skrantende kropp), men fikk jo litt farge i ansiktet alikevel med noe lettere mulig retur såfremt/isåfall osv....

Hyggelig at du fremhever Lundamo, for varm hytte og vann er virkelig luksus langt inni fjellheimen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.