Gå til innhold
  • Bli medlem

Idylliske Innerdalen


skogy

Anbefalte innlegg

Ja, så ble det Innerdalen for alle "penga". Med torsdagens "recon via Jøldalshytta til Langfjellet", ble det Innerdalen til slutt. Det stod lenge og vippet mellom Jøldalen og Innerdalen, men valget falt til slutt på sistnevnte. For førset gang skulle hele familien på teltur. Dvs min kone, Phil og meg selv. Vi hadde gjort klart "alt" på fredag og kjørte fra Trondheim med kurs for Innerdalen ca kl 8:30 lørdag morgen. Første stopp ble Oppdal. Der besøkte vi MX Sport, igjen, og Vibe fikk seg kortfeller, og ny Norrønabukse. Hadde fått et tips/advarsel fra "Fjellfinn" , om at "skituren til opp til Innerdalen, var av det bratte slaget". Så vi besetmte oss for at Vibe skulle ha kortfeller...just in case. Så jo på kartet at det var stigning, men så bratt kunne det nå ikke være....tenkte jeg....

Etter shopping, ble det en liten frokostpause hjemme hos "lensamann Jonassen" på Oppdal. Dattera hans er ei veninne av Vibe, og vi fikk servert nybakt brød med tilhørende pålegg. Himmelen hadde etterhvert fått den forventede blåfargen, og det så ut til at væremeldinga nok en gang skulle slå til. Etter frokost gikk turen videre mot Sunndalsøra, og fylling av drivstoff. På Sunndalsøra var det "full sommerstemning", og det så ut til at samtlige hadde bestemt seg for å vaske og polere bilene sine denne helga...og det skulle de gjøre på Essostasjonen. Dermed brukte vi ca 20min på å få tanket opp. Vi forsikret oss, som vanlig, om vegen videre, og ca klokka 13:30 rullet vi inn på parkeringsplassen innerst i Nerdalen ved Dalen. Til min store forskrekkelse så vi at skiføret var heller dårlig der, og jeg gikk opp gårdsvegen for å sjekke. Der traff jeg ei hyggelig kone, som gav meg tillatelse til å kjøre opp bilen for å lesse av pulken ved "sporstart".

Ca klokka 14:15, var alt klappet og klart, og vi satte av sted. Vibe skulle bære en liten sekk med litt klær, mens jeg skulle dra pulken. Etter ca 10 min, dro jeg fortsatt pulken, ....og hadde fått sekken på ryggen også.
I pulken var følgende:
Reinskinn, 2 stk 14mm underlag, 2 stk oppblåsbare underlag, 1 stk Helsport Trollspiret telt, Primus ETA Power 1 stk, 2 stk primus powergas 220g,
2 stk Helsport Raudfjorden soveposer, 2 stk helsport Dunjakker, ca 6 liter drikke, litt brødmat, pålegg, "åpne spis", sjokolade, nøttemix, ekstra undertøyskifte til begge to, ca 2kg hundemat, 1 stk Canon 350D, spade, 24 snøplugger à 30cm, og litt annet småtteri. TUNG VAR DET I HVERTFALL.

"Fjellfinn" hadde rett, som sikkert er vanlig...det var bratt...bratt som f..., men vi hadde jo hele dagen på oss. Problemet med tung pulk er ikke nødvendigvis vekta , men det å holde et tempo som gjør at pulken er i konstant, og jevn fart hele tiden. Da slipper man "rykkene". Det ble en del "pitstopp" på vei innover, men vi ankom Rendølsætra ca klokka 16. Da hadde vi tatt en velfortjent pause, med fotografering på "toppen", før vi begynte nedkjøringa til Innerdalsvannet. I det vi kom opp til toppen, åpenbarte hele dalen seg, og alt slitet opp dit var glemt. Maken til vakkert skue, skal man vel lete en stund for å finne tror jeg.... jeg er glad Øystein Opdøl fikk freda dalen i 1967.

På sætra var det merkelig nok ikke en sjel. Ikke var det ferske skispor heller, og til tross for stigningen, syntes jeg det var merkelig. Vi stoppet opp inne bak hovedhuset, og orienterte oss litt. Etter 2-3minutter kom det en scooter kjørende, og det var to karer som jobbbet med oppussing av kjøkkenet på sætra. Snakket litt med dem, og fikk "fritt leide" til å sette opp teltet hvor som helst.

Etter litt sjekking, valgte vi å telte like ved fjøset. Det hadde smeltet masse snø, men til tross for det var det mer enn nok. Teltet ble satt opp og vi fant oss raskt til rette i sola. Dalen var utrolig vakker, og utover kvelden ble den bare bedre og bedre. Jeg tok meg en liten tur bort til Innerdalshytta, og traff "oppsynsmannen", på Gammelhytta, Gyda Gravem, og fikk servert nydelig svele, mens hun viste meg litt rundt i hytta. Etter omvisningen gikk jeg videre opp mot Innerdalstårnet, for å komme meg litt opp i lia mellom "tårnet" og Skarfjellet. Det ble brattere og brattere, og jeg stoppet på 650moh. Hadde lite lyst til å "miste grepet", og for å være helt ærlig, så hadde beina fått bra med trim tidligere i dag. Derfra hadde jeg flott utsikt ned mot vatna, og sætrene, og på motsatt side av dalen så jeg bla. Snøfjellet og en del andre fjell. Jeg lot fellene være på skia, og skled rolig ned igjen, og tilbake til "leiren". Sola varmet godt, og den neste timen, fra 19-20, tilbrakte jeg godt tilbakelent i teltåpningen kun iført "superlongsen" og bivaksko.

Kvelden ble ikke så gammel, før vi "slo oss til ro", og både Vibe & Phil sovna ganske tidlig. Selv måtte jeg bare holde meg våken, for å få med meg alle høydepunkter dalen kunne by på i kveldssola,.....og var stadig ute av teltet for å knipse.

Søndag morgen våknet vi til vakker fuglesang, og været var like bra , som dagne før. Storsalen hadde så vidt gjort seg ferdig med morgenstellet, og resetn av fjella rundt oss hadde stått opp. Vi spiste frokost, og gikk en liten fottur oppover lia langs merket DNT sti mot Kårvatn. Fra Merrakammen gikk det stadig småras, og jeg skavtt like godt hver gang. Littt lengere opp, fikk vi enda bedre utsikt og det var enkelt og greit helt utrolig vakkert. Selv om ikke fjellene er av de aller høyeset, så byr de på en variasjon, og fasonger, som er en fryd for øyet. Fikk knipset en del bilder, og gikk ned igjen. Vi stressa ikke, og brukte lang tid på å pakke sammen. Turen tilbake var på mange måter enklere, men det er utfordring nok å komme seg helskinna nedover mot Dalen, med en pulk som presser på bakfra. Hadde baksida av lårene og leggene fått kjørt seg i går, så fikk framsida kjørt seg litt i dag. Vel nede uten nevneverdige hendelser, fikk vi laset alt inn i bilen, og satte kursen hjemover. Turen hjem kjørte vi om Surnadal, og på ferga fra Rykjem, bokstavelig talt tømte jeg Svelebrettet. 10 sveler ble kjøpt inn, og den siste går ned nå.....

Turen til Innerdalen og Rendølsætra, / Innerdalshytta , er ikke så lang, men bratt. Men i det man runder toppen, og dalen åpnebarer seg foran deg, er alt slitet verdt det. Innerst i dalen ser man Storsalen, litt av Navardalsnebba, Tåga m/flere, og "Blåfjell" er jo et spesielt syn. Så er du på jakt etter en kort tur, der melkesyre prioriteres, er det bare å fylle opp pulken, spenne på seg skiene, sette av gårde.....

post-3322-133474526073_thumb.jpg

post-3322-133474526092_thumb.jpg

post-3322-133474526108_thumb.jpg

post-3322-133474526156_thumb.jpg

post-3322-133474526204_thumb.jpg

post-3322-133474526254_thumb.jpg

post-3322-133474526302_thumb.jpg

post-3322-13347452635_thumb.jpg

post-3322-133474526398_thumb.jpg

post-3322-133474526451_thumb.jpg

post-3322-133474526499_thumb.jpg

post-3322-133474526547_thumb.jpg

post-3322-133474526596_thumb.jpg

post-3322-133474526643_thumb.jpg

post-3322-133474526692_thumb.jpg

post-3322-133474526745_thumb.jpg

post-3322-133474526797_thumb.jpg

post-3322-133474526846_thumb.jpg

post-3322-133474526894_thumb.jpg

post-3322-133474526941_thumb.jpg

post-3322-133474526989_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så må jeg nødvendigvis ta litt hensyn. Derfor blir det litt mer "koseturer" på vinterstid i allefall. Blir jo unektelig inspirert av turene til noen av dere her på forumet, og skjønner godt suget etter å kommes seg til topps. Er jo ferskis i dette gamet, og har brukt vinteren til å fått erfaring med vinterfjellet osv. Har også funnet ut at fra Trondheim så ligger egentlig det meset av "fjellheimer" godt innafor det som er en grei biltur. Man bruker jo ikke mer enn ca 4timer til Jotunheimen heller, så det ligger an til en vårtur der snart. da med telt, hund, og godt vær....Trenger ikke gå så høyt opp, men labbe litt rundt, med for eks 2overnattinger, og dagsetapper på 10-20km, avhengig av forholda. Har tenkte på for eks Leirdalen innover via leirvassbu, og så ned til Spiters etc. For så å gå tilbake samme veg. Evt. ta utgangspunkt ved Krossbu, eller Bøvertun. det er sikkert mange flotte turer man kan ta nå fremover med ski og telt.

Men, tilbake til Innerdalen. Ja, det er et flott område, og det ligger jo en del populære topper, i nærheten. Men for 2000samlere, er vel Trollheimen et dårlig utgangspunkt i og med at man ikke kommer høyere enn 1850moh på Trolla...

Det er jo egentlig en "skam" at ikke Trollheimen fikk samme høyde som Jotunheimen, da hadde det nok vært en del mer atraktivt for flere å ferdes der.....

Ser jo på mange flotte rapporter at dere koser dere , og at det er bra ørene sitter der de gjør, slik at smilet får en naturlig stopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lå visst ikke langt fra hverandre denne helga. Jeg og en kompis lå i telt mellom broene sør for Dalen fredag til søndag. Gikk topptur på Kongskrona på lørdag og (nesten) Hesten søndag. Denne helgen ga noe av det flotteste jeg noen gang har opplevd av vær og føre.

For min del er det helt greit at toppene ikke er over 2000 meter, da blir det roligere for oss som ikke er så nøye på høydene. En høydeforskjell på 1550 meter må sies å være bra samme hvor høyt en ender. Når skiføret i tillegg er fantastisk hele veien ned...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.