Gå til innhold
  • Bli medlem

forslag til skitur 8-12 mai i Finnmark?


Steggen

Anbefalte innlegg

Jeg skal på en 5-dagers skitur 8-12 mai med en venninne. Vi har lyst å dra til Finnmark (med bil fra Tromsø) men vi vet ikke helt hvordan snøforholdene er så sent i sesongen. Jeg regner med at man må ganske høyt opp for å finne brukbart skiføre i den perioden, eller tar jeg feil? Er det noen som kan anbefale en tur eller et område som har brukbare skiforhold i mai, helst ikke alt for langt å kjøre fra Tromsø, maks 8 timer. Vi kan allerede kjøre fra Tromsø på onsdag 7 mai. Vi har tenkt å ta med pulk og to hunder. Alle forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper selv på bra skiføre 11- 12 mai, da vi skal gå fra fjellovergangen Hatter og mot Porsanger. Pr i dag både på

Hatter og Sennalandet er det flotte forhold for ski.

Vi skal følge en scooterløype så råtten snø trenger vi ikke være redd for, men hvordan det blir utenfor scooterløype

i den perioden er litt usikkert, mulig snøen er synket sammen slik at det er fine forholde over det meste av vidda.

Hvis dere liker isfiske så er det jo en fin mulighet å kjøre inn til brøytestasjonen i begynnelsen av Sennalandet, følge

scooterløypen som en støter på, og derfra bare følge løypen og fiske i alle vann en støter på :oops: Hvor mye fisk det er i vannene

er usikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for svar :)

Vi har allerede bestemt oss for å dra til nord-Troms. Vi kjører bilen så langt inn i Reisadalen som det går an å kjøre (Saraelv) og gå opp til Somashytta derfra. Her går det vel skuterløype hvis jeg ikke tar helt feil? Nøyaktig hvor vi skal gå har vi ikke planlagt i detail, det kommer an på føret. Hvis det er skikkelig rotten snø blir vi sikkert nødt til å følge skuterløypene. Er det noen som vet hvordan føret innerst i Reisadalen er for tiden? Vi drar allerede førstkommende onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jo, der går skuterløype. Skuterløypa går ikke helt fram til somashytta!

Det er veldig bløtt utafor løypa!

Her finner du hvor skuterløypa går (se oversiktskart). Skal du til somas så kvet jeg ikke om Sarelv er rette utganspunktet.

http://www.dkdigital.no/troms/nordreisa/nordreisak.nsf/932db17d668fff70c12569370027a098/179558446efa13b8c125710a0050da8a!OpenDocument

Nordreisa har også fin kartside.

http://www.nordreisa.kommune.no/troms/nordreisa/nordreisak.nsf/id/076EDC17DFD4CFF7C12572A700304615?OpenDocument&cat=m1_13_8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, SRX! Da tror jeg at vi skal følge skuterløypa til Somas fra der den starter, et stykke før Saraelv. Når vi har kommet oss til Somas kan vi vurdere føret og bestemme oss for hvor vi skal gå videre. Tror du at det er mulig å gå langs elvebredden fra Nedrefosshytta til parkeringsplassen til skuterløypa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Sommerstid går dette helt greit! Det går en sti nedover den traseen.

Hvordan det er å gå der nå i snøsmeltinga..... hmm... skeptisk! Kan bli tungt, men kan og gå kjempefint.

Se på kartsidene til Nordreisa, velg karttype friluftsliv og søk. Kan skrive inn Nedrefoss eller Somas om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.