Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av telt


Mio80

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å bruke mer tid ute i friluft sammen med min datter. Har ikke så mye erfaring når det gjelder friluftsliv men sater på at det kommer :)

Nå sitter jeg og vurderer hvilke telt jeg skal gå for. I første omgang kommer vi nok ikke til å bruke det på senhøst og vinter.

Hadde håpet jeg slapp å bruke så mye penger på telt, men samtidig vil jeg ha et telt hvor vi begge kan trives slik at det blir mange turer fremmover!

Vi bor på vestlandet, så teltet må være vanntett. Siden jeg er alene, og min datter er så liten enda kreves det at jeg klarer å slå opp teltet greit alene.

Noen som kan hjelpe meg og komme med gode forslag på telt???

Var inne på en side nå i sted og såg på et telt, men det var så billig at jeg ble veldig usikker på om det var greit nok! http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10503&prodid=10330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det er flott at du har den innstillingen, og vil ta med barn ut på tur tidlig.

Dette er nok det beste av de aller rimeligste teltene du finner om dagen:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64051

Helsport er en anerkjent produsent med god kvalitet.

Den modellen produseres kun for XXL, men jeg har snakket med Helsport og de sier de bruker samme materialer osv.

Nå står det ikke mål på den siden, men jeg mener å huske at det er 135 i bredden i åpningen, og noe smalere (mulignes 110) i fotenden - altså mer enn god nok plass til en voksen og et barn.

Det skal også være rimelig enkelt å få satt opp alene.

Det du får ved å gå noen hakk opp i pris er litt større plass, spesielt i forteltet.

Større fortelt kan sikkert være ønskelig om det blir mye tid inne i tetet pga. evt. regn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Det teltet såg veldig fint ut og sikkert enkelt å slå opp men er vel kanskje litt lite om vi skal være litt i leltet ja. Og når jeg gikk opp en størrelse der ble det jo veldig dyrt....

Men jeg fant ett til her:

http://www.g-sport.no/gs/templates/Produkt.aspx?id=14556

Vet du om det kunne være greit? Virker jo som om det er et romslig telt da, men jeg blir jo veldig usikker på om det er freit å slå opp og om det holder mål sånn ellers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har et fra den produsenten som ligner veldig på det der, sikkert en tidligere modell.

Så lenge det brukes hovedsaklig sommerstid fungerer det helt ok, og du får mye plass for pengene.

Det som skiller det der fra dyrere telt er kvalitet på sømmer, stenger og rivestyrken på selve teltduken.

Men som du sier om du ikke skal bruke det vinterstid eller under ekstreme forhold funger det sikkert helt greit.

Du bør imidlertid være klar over at levetiden sannsynligvis er kortere enn på feks. et Helsport telt.

Det er ikke noe vanskeligere å slå opp, bare litt mer tidkrevende.

Det som er viktig uansett hvilket telt du velger er at du behandler det med noe forsiktighet, sjekker over teltplass nøye og bruker litt tid på å fjerne skarpe objekter, ikke lar det stå flere døgn i solskinn, samt at du får luftet det så mye som mulig når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Dro og kjøpte det jeg viste deg først i dag, var nysgjerrig så ville se hvor lite det var, for det var jo så billig.

Det var 120/95 i bredden og var såpass lavt at det er ikke noe jeg ville anbefale for hyggetur med barn.

De hadde forøvrig en variant som ikke stod på nettsiden, Helsport Nordmarka 3, det var 160 i bredden og de skulle ha 1499 for det... Høyden var dog identisk.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg Kuppeltelt.

Spesielt når du har med småtroll, er det kjekt å få opp teltet i en fei.

Dette teltet kjøpte jeg i fjor sommer.

http://www.eurekatent.com/p-64-pinnacle-pass-3xta.aspx

64.jpg

Dette var viktig for meg:

Teltet har fortelt på begge sider.

Innerteltet har tak av "Mesh" som betyr at du får god lufting.

Teltet er stort.(Plass til tre voksne)

Lett å sette opp. (To bøyler så står det der.)

Vekt/pris.

Jeg betalte rett under 1000,- ferdig levert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.