Gå til innhold
  • Bli medlem

Stoort ekspedisjonstelt MSR/MH/Helsport


Aalstad

Anbefalte innlegg

Jeg og broren min planlegger å rusle over grønland om to år. Nå har imidlertid enda en kompis vist interesse, og behovet for et større telt melder seg. Jeg har saumfart den vide vebben og funnet noen alternativer jeg synes tilbyr det jeg er ute etter hva angår plass og konstruksjon (med unntak av stormmatter, men det kan jo syes på i etterkant). Men jeg har aldri satt fot i noen av dem.

Jeg leter altså etter et telt med god plass til tre som er meget vindstabilt.

Slik jeg ser det:

MSR : (6,45 kg)

+

stor plass,

stor høyde,

domekonstruksjon med mange stenger - virker meget svindstabilt,

to fortelt,

tilsynelatende meget god lufting

-

mangler stormmatter.

MHT 4: (6 kg)

+

Stor plass

stor høyde

Mange teltstenger, tilsynelatende vinsatabilt

To fortelt

-

oppsett: innertelt først

ikke stormmatter

Svalbard: (4,8 kg)

+

Stor, god plass

god høyde

Meget godt utprøvd

Vindstabilt

stort fortelt

Stormmatter

vekt

-

lufting?

knotete oppsett?

Dyrest mtp dagens $-kurs

Håper dere med førstehånds kjennskap til disse teltene kan si noe om fordeler og ulemper ved dem! Kom gjerne med forslag til andre modeller også!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pegasus så jo veldig intressant ut! Har et Orion Extreme fra før av som jeg er veldig fornøyd med.

Skal prøve å finne ut mer om dette teltet.

Men er det virkelig INGEN som har erfaringer med noen av disse teltene, eller er vi så lei av teltdiskusjoner?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at forteltene på Hilleberg teltet ser litt små ut. På de få bildene jeg har sett av Hilleberg Jannu, som er noenlunde likt, har sekker måtte stå utenfor. De fleste andre store base camp telt har en ekstra stangbue i et forteltene.

Som sagt vet jeg at en her på forumet har Pegasus, lurer på om nicket var villmarking eller noe slikt..

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har de mindre fortelt enn de som er tunneltelt/kominasjon av kuppel og tunnel.

Over Grønland går man med pulk.

De fleste som velger å bruke sekk i tillegg velger da normalt små til medium sekker.

Man får ikke i pose og sekk, hovedgrunnen til at man velger kuppeltelt på mer ekstreme turer er vindstabiliteten, og den er normalt mye/noe dårligere på hhv. tunnel/kombi-telt.

Det finnes ikke noe som har kjempegod plass og som i tillegg står "fjellstøtt".

Man må prioritere; stabilitet (kuppel), ekstra god plass (tunnel) eller et kompromiss (typisk Svalbard).

Jannu har et "knøttlite" og relativt flatt på ca. 100x145cm, Saivo har to stk. på ca. 110x170cm og inngang i begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ja, jeg har fått prøvd teltet litt på diverse vinterturer nå. Men jeg har ikke vært ute i verre vind enn liten kuling. dette taklet teltet helt supert, enda da var det kun satt opp med de tre pluggene som er nødvendig for å få det til å stå, og snø på stormklaffene.

Jeg var på finse sist helg, da blåste det 10-12 m/s uten at det overhode raslet i teltet, men da hadde jeg satt alle barduner, og snøplugger, da jeg ventet mer vind.

Ang størrelse er det danseplass til 2, og plenty plass til 3. takhøyden holder for min del til å sitte på kne under matlaging ol. det er også masse smarte lommer til oppbevaring langs veggene. det er også tørkehylle i taket.

Det er fortelt i begge ender, men de er noe små, det største er tilstrekkelig til noe sekker og utstyr,men den minste, er bare en inngang.

alt i alt er jeg svært fornøyd med teltet, og er ikke redd for å anbefale dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken med tunelltelt streifet meg. Den gode plassen er forlokkende, men jeg tør ikke ta med et tunelltelt til steder hvor vinden kan bli veldig ekstrem. I verste fall kan vinden komme opp i orkan styrke. I slike tilfeller må man selvsagt få opp en levegg først, men sterk vind kan komme uventet og raskt, så vindstabilitet er et veldig viktig punkt.

Noen som vet hvordan det er å være tre store karer i et saivo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken med tunelltelt streifet meg. Den gode plassen er forlokkende, men jeg tør ikke ta med et tunelltelt til steder hvor vinden kan bli veldig ekstrem. I verste fall kan vinden komme opp i orkan styrke. I slike tilfeller må man selvsagt få opp en levegg først, men sterk vind kan komme uventet og raskt, så vindstabilitet er et veldig viktig punkt. ....

Hehe, betviler sterkt du står ute og setter opp lèvegg i orkan :D

Forøvrig, mener B Ousland benyttet et lett forsterket Børgefjell SL på en av sine soloturer til Nordpolen, nettopp pga enkelt å sette opp i mye vind.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, betviler sterkt du står ute og setter opp lèvegg i orkan :D

Forøvrig, mener B Ousland benyttet et lett forsterket Børgefjell SL på en av sine soloturer til Nordpolen, nettopp pga enkelt å sette opp i mye vind.......

Det stemmer, 2 manns med digert Helsportmerke på innertelt. Helsport lagde en liten serie med disse. Jeg tittet på ett, og det hadde litt tykkere duk (tror jeg), bredere stormmatter og bra med barduner. Muligens var også høyden litt lavere. Fra boka til Ousland kan det sees at hans telt kun hadde lufteluke på den ene kortveggen, den andre lufteluka var satt midt på toppen i taket som en pølse, det samme i innerteltet (begge med lukkemulighet). Enden uten lufteluke kunne dermed settes mot vinden.

Ellers tok Ousland å preppa teltet for raskere oppsetting: han teipa isammen stangleddene, bortsett fra på midten og den ene siden ble permanent satt fast i den ene koppen. Teltet ble rulla rundt dette som en pølse, mao ingen stenger som måtte træs ved oppsett. I tillegg benyttet han sikkerhetsline mellom pulken og teltet så det ikke skulle blåse bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Helsports Hitra3. Det ligner meget en forgænger til Rondane modellen (som sikkert er endnu bedre).

Vi sov i storm på Finse i februar, med vindstød op til 34 m/s (orkan styrke) - og teltet stod fremragende stabilt.

Efterfølgene sov i 2 nætter i stærk kuling /storm, hvor teltet stadig stod meget stabilt.

Teltet er godt nok et "3" personers telt, men bruges bedre af 2 personer med fx rygsække.

Det kan stærkt anbefales.

Uanset valg - Held og lykke med købet

Mvh

Jakob

post-636-133474529893_thumb.jpg

post-636-133474529896_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt noen månder på å bestemme meg for hvilket vintertelt jeg ville kjøpe og falt ned på Hilleberg Saivo. Så på en del andre modeller.

Jeg vil ikke anbefale Moutain Hardwear Trango 4. Jeg har riktig nok bare satt opp teltet alene i en butikk, men det ga ikke mersmak. Det var rett og slett vanskelig. Feste for stengene i ringer (som de løsner lett fra) er gammeldags. Jeg ville dessuten holdt meg unna alle telt som krever at du setter opp innerteltet først, og så setter på ytterteltet.

Jeg har ikke fått testet Saivo enda. Det er kanskje stort nok til 3 voksne menn innvendig, men plassen i de to ytterteltene er ganske begrenset. Jeg ville likevel vurdert teltet. Oppsettet er genialt i dårlig vær.

Jeg ville også sett på enduksteltet Bibler Bombshelter. En sterk innvending mot dette teltet er at du må krype inn i det for å sette opp teltet (ikke morsomt i snøstorm). Innvendig høyde/størrelse gjør det passende til 3. Vekta er 4,4kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, først vil jeg bare pirke litt... Til alle dere som skriver tunell - slutt med det :wink:

Når det gjelder vindstabilitet på rene tunneltelt med store fortelt vil jeg trekke frem Keron GT.

Har aldri følt meg så trygg i noe annet stort tunneltelt, ikke engang i Helsport med stormmatter.

Jeg tror Keron/GT fint vil klare turen over Grønland.

Mange har benyttet det der tidligere samt til polene.

Alikevel ville jeg som sagt valgt Saivo.

post-3333-13347453035_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her linker jeg til div. bilder av Saivo i vinden på Svalbard.

Dette er ikke mine bilder, og dersom noen ikke liker at jeg linker til de er det bare å fjerne de evt.

palangs15.jpg

palangs17.jpg

palangs33.jpg

palangs35.jpg

Plassmessig får du muligens et inntrykk her:

palangs16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og delte erfaringer folkens. Saivo virker som et meget godt telt. Jeg er bare litt skaptisk til plassen. Mål fra produsenten sier at det blir 57 cm bredde pr mann og 105 cm på det høyeste. Jeg ser for meg at det kan bli litt trangt på de dagene hvor mye dilldall må ordnes og gjøres inne i teltet. Jeg får sende en mail til "Jenter på langs" og høre hva de synes om det. De var jo tre i teltet, dog litt mindre enn oss.

Hehe, mulig det ikke er bare bare å grave noe som helst i orkan ja:)

Jeg ser jo at jeg ikke har utdypet hvilket MSR telt jeg snakket om i det første innlegget!! :wink:

Modellen heter MSR Stormking, og er fra den nye serien telt fra MSR. Anybody?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Jag har ett Saivo och ett Keron 3. Jag är mycket nöjd med båda tälten, men som vintertält är det i första hand Saivot som gäller. Här kommer några synpunkter på Saivot:

FÖRDELAR:

Enkelt att sätta upp & ta ner, även i stark vind (bästa jag provat).

Ventilationen är mycket bra.

Det tål också stark vind bra (det har stått bekymmerslöst i >20 m/s när ett Kaitum som stod bredvid blåste sönder).

Många (12) och bra fickor i innertältet.

Överlag genomtänkt och av bra kvalité.

Hilleberg erbjuder också bra service, om man råkar skada sitt tält så det behöver repareras (vid tältrivning en blåsig morgon tappade en turkompis balansen och trillade ner i fotgropen, ovanpå tältduken. Förvånansvärt nog blev det bara en liten reva i tältduken, längst ner. Denna blev snabbt och välgjort lagad av Hilleberg till en rimlig peng.).

NACKDELAR:

Tungt.

Trångt för tre (som vintertält betraktar jag det som ett tvåpersonstält men de där "Jenter på langs" är uppenbarligen av en annan åsikt. Å andra sidan kanske de inte är 195 cm långa vilket jag är.).

Absiderna är inte så värst stora, men eftersom dörren kan öppnas helt är de lätta att gräva ut bra fotgropar i. Man kan alltså stå upprätt och gräva ut fotgroparna, vilket jag tycker är en stor fördel då jag får ont i ryggen av att gräva ut absiderna i t.ex. Keron. För två personer räcker absiderna till, då det då finns plats för en del prylar i innertältet. Då är det inga problem för båda att få in sin packning och varsitt kök i varje absid. Jag kör ett omnifuel på bensin i absiden, det är inga problem så länge man kan gräva ut en någorlunda djup fotgrop (mindre snödjujp än 1 dm gör det lite besvärligare att köra köket i absiden).

ÖVRIGT:

Det här med stormmattor är ju ett evigt diskussionsämne. Jag tycker det är bra, och jag drar ändå tältet i pulka så mervikten bekymrar mig inte. I hårt väder kan stormmattor vara värdefulla, så jag bad Hilleberg sy på stormmattor på mitt Saivo och fick betala runt 800 kr för det vill jag minnas.

MIN SLUTSATS:

Vill ni ha ett rymligt och bekvämt vintertält för tre rekommenderar jag Keron 3 eller 4 GT, vill ni i första hand ha ett tält som är enkelt att resa & riva i extremt väder och som tål extrema väderförhållanden, rekommenderar jag gladeligen Saivo. För egen del tycker jag dock Saivo verkar för trångt för tre fullvuxna karlar på längre tur. Ett Keron GT erbjuder då bättre komfort, vilket torde vara viktigt på en längre tur. Dessutom är ju även ett Keron väldigt starkt och tål rejält oväder. Vill ni ha extra marginaler kan ni ju dessutom köpa till extra stänger till Kerontältet. Med dubbla stänger i varje stångkanal torde ett Keron GT tåla det mesta man kan råka ut för, förutsatt så klart att det är korrekt uppsatt (dvs med alla staglinor spända, tältet rejält spänt och helst med kortsidan vänd mot vinden). En illustration av hur det kan se ut när ett Keron GT inte är korrekt uppsatt finns på:

Av personerna att döma blåser det inte mer än (styv) kuling här! Korrekt uppsatt tål ett Keron betydligt värre väder än så, men i den här videon ser det ändå anmärkningsvärt illa ut.

Lycka till med tältvalet och Grönlandsturen!

post-3297-133474534332_thumb.jpg

post-3297-133474534339_thumb.jpg

post-3297-133474534346_thumb.jpg

post-3297-133474534353_thumb.jpg

post-3297-133474534361_thumb.jpg

post-3297-133474534367_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke teltet selv, men har fått med meg at relativt mange har krysset Grønland, både på tvers og på langs med Keron GT med doble stenger. Siste på langs ekspedisjon er vel denne til to finske fyrer som startet for vel en uke siden:

http://www.expedition.fi/greenland2008/enindex.html

Vet forresten om en annen finsk Grønlandsekspedisjon fra 2006 hvor Keron GT 4 tålte en real Pitteraq. Teltet la seg litt, men klarte brasene. Den ekspedisjonen jeg linket til består av venner av de som tok turen i 2006, og de har som sagt valgt samme telt. Jeg vil derfor anta at Keron GT fungerer greit. Men på den annen side finnes det jo mye bra telt der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg eier et Bibler Bombshelter og har brukt det en hel del på Finnmarksvidda denne våren. Det er utrolig vindstabilt, og både litt lettere og romsligere enn Saivo, med litt större sjanse til plass til tre voksne menn (selv om jeg syns to er akkurat passelig på vinterturer - i hvert fall hvis man er av min størrelse). Oppsettingsmåten er meget smart så lenge det ikke snör veldig mye - da blir det lett litt grisete i teltet med en del børsting å tørking før man kan flytte inn. Men dette blir bedre når mann lærer seg å sette sammen stengene og slå opp teltet helt fra innsiden - da unngår man å gå inn og ut og dra inn mengder med snø. Men en hel del børsting blir det når det blåser hart og snør mye.

Duken transporterer kondens på en fantastisk måte, men når det er skikkelig kallt og det har begynt å legge seg frost på innerduken er den vanskelig å få bort - dette er en klar ulempe. Man må ventilere MYE for å unngå dette.

Jeg resenserte akkurat Bombshelter på Utsidan, det svenske forumet. Se her: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3066

Jeg syns det er et kanontelt på mange måter - det har vært helt gudommelig i hard vind - men det krever mye trening på oppsetting før man kan benytte seg av fordelene med det, og så må man være instillt på å ventilere en hel del for å unngå nedfrosting.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.