Gå til innhold
Nessa009

Skandinaviske halvøy på tvers

Anbefalte innlegg

Hei!

I sommer er vi to stykker som planlegger å gå den skandinaviske halvøy på tvers. Vi skal gå fra Luleå i øst, til Bodø i vest. En tur som vi har beregnet til å ta 37 dager. Er det noen som har gått denne turen før?

Under selve turen vil måltidene se slik ut:

Frokost - Risengrøt eller havregrøt 200gram

Lunsj - 100gram sjokolade/rosiner

Middag - potetmos og ris, i tillegg til fisk

Har også med 10 Real Turmat til dager uten fisk

Er det for lite med 3 måltider til dagen? Noen som har kommentarer eller råd til kosthold på en slik tur?

Lurer også på hvordan det er best å pakke maten i sekken?

:?:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leik her på forumet gikk en lignende tur for noen år siden. Bare litt lengre sør. Tror dere finner litt info på hjemme sida hans og kjenner jeg ham rett deler han sikkert noen erfaringer som kan være nyttige hvis dere tar kontakt.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars Monsen har i alle fall gått Nordkalotten på tvers (tenker da ikke på den nye serien som gikk på TV for en liten stund siden, men på en ekspedisjon han gjennomførte i 1993). Veit ikke mye om ekspedisjonen, men regner med at Finland også ble krysset da, så ruten er i alle fall litt anderledes enn deres. Dessuten blir vel det litt lenger nord da, men turen må jo bli litt av det samme i at han krysset både Norge og Sverige på tvers ikke så veldig mye lenger Nord enn det dere har planer om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må regne 3500 til 6000 kalorier pr pers per døgn. Du bør egentlig spise hver 3 time for og holde systemet i best mulig "form". Hvor lange dagsettapper har dere tenkt dere? Skal dere ha depoer underveis eller bære alt fra start til slutt.

For lite mat og ensidig ødelegger alle turer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en tur som varer i 37 dager vil forbrenningen i kroppen øke kraftig. Det lønner seg å ta i ekstra på rasjoner. Husk fett, og mye godteri. Variert kost er viktig,hvis ikke går man lei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 måltider pr dag synes jeg virker i minste laget, hadde det vært meg så hadde jeg valgt 4-5 tror jeg. Totalt kaloriforbruk er avhengig av samlet vekt av kropp + sekk. Drev selv og regnet ut mitt eget kaloriforbruk den gangen jeg var ung og sprek og deltok aktivt i langrenn. Da jeg trena som mest (15-16t/uke) lå forbruket på ca.4500kcal/døgn. Ellers så ser jeg i boka til Børge Ausland (”Vinter uten nåde” da han gikk til Nordpolen i 2005) at han hadde matrasjoner på 4100, 5600 og 6500kcal/døgn for hhv. liten, middels og stor rasjon.

På den annen side så har jeg sett at Lars Monsen ofte klarer seg med lite mat medbrakt (f.eks. bare et par tusen kcal/døgn på turen ”90 dager på loffen i Børgefjell” om jeg ikke husker feil – men så spiste han mye fisk i tillegg da).

Her er en annen tråd om kaloriforbruk på tur Skjult lenke - logg inn for å se den .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk meg en tur i fjor med samme tidslengde som deg.

Jeg hadde følgende:

frokost

100g havregryn

lunsj

5stk knekkebrød + 50g sjokolade

middag

potetmose med et eller annet.

3 måltider er nok. For mitt eget vedkommede så kan jeg si at dette er og blir en vanesak. Greit nok så er man sulten iblant.

Men det er jo litt sjarm å leve fra hånd til munn da. Og du skal jo gå i gode fiske terreng :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder fordeling av kaloriinntak på de ulike måltidene så er min erfaring at det er litt individuelt. Noen kan gå en hel dag på en tung frokost, mens andre, som meg, synes det er bedre å ha en litt tyngre lunsj. Jeg synes ofte frokosten er borte før jeg har kommet over første haug. Det blir dog bedre av å la avmarsj være ganske tett opptil frokost; da får man utnyttet energien til å gå istedenfor å holde kroppen varm mens man bruker to timer på sulling og leirbryting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frokosten deres der fin ut, men lunsjen er litt dristig. Sjokolade og rosiner fungerer, men ville ikke stolt på at det gjør det hver dag. Jeg ville tatt med 100 gram havregryn til iallefall 2/3 av lunsjene og spist sjokolade til resten, eller tatt med nok havregryn til alle. Sjokolade og rosiner kan evt komme i tillegg. Fint å ha noe å se fram til hver tredje dag :)

3 gode måltider hver dag holder stort sett, men jeg ville tatt med noen suppeposer i tillegg. I og med at dere skal leve på fisk har dere sikkert med ei stekepanne. I såfall ville jeg definitivt tatt med et par poser med pannekakepulver - en super aktivitet på hviledagene!!

God tur!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig med forrige innlegg. Kraftige sukkerinntak til lunch kan gjøre blodsukkeret til en jojo, med påfølgende slapphet og kneskjelv. Jeg ville satset på såkalte langsomme karbohydrater både til frokost og lunch. Det finnes oppskrifter på diverse kjeks, ekspedisjonsbrød osv. som har denne effekten, og det kan jo være fint å ha 2-3 alternativer å veksle på både til frokost og lunch.

Ellers tror jeg det holder med 3 måltider om dagen. Lykke til med planlegging og tur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.