Gå til innhold
  • Bli medlem

Dressurhalsbånd


Atene

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg personlig ser ikke problemet med å benytte slike remedier i visse deler av dressuren, men det bør ikke kjøpes inn av Hvermansen som et siste halmstrå for å få bikkja til å slutte å spise nabokattene - dette må man vite hvordan man bruker.

Ikke svaret du ville ha, mistenker jeg... :)

Forøvrig kan du jo gå inn på www.fuglehunder.no og stille det samme spørsmålet der, så får du nok svar... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dressurhalsbånd er nok ikke noe man starter opp med på hvalpestadie. man bør etter min mening ha en del hundeerfaring før man går til det skrittet og bruke et dressurhalsbånd.

Men utover disse begrensningene, og kanskje noen til, så er dressurhalsbånd et meget bra hjelpemiddel. Det er vel og bra "å prøve med det gode først", men da alt er prøvd, MÅ det faktisk sterkere lut til.

Det viktigste i hundedressur er at man er REAL mot hunden sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men hvis man mener at siste utvei er slike halsbånds, ja da synes jeg det kanskje er på tide å finne seg noe annet å bruke energien på en hunden. Føler man at dette er gode hjelpemidler, og "sterkere lut" osv, ja da er det jammen meg ikke lenge siden vi "fant opp ilden" gitt. For meg er det et klart signal på latskap, lite fantasi, og evt også manglende evne til å finne en bra måte å trene hunden på.....det tyder på at man rett og slett ikke har evnen til å finne ut hvordan man skal få hunden til å gjøre det man ønsker i de ulike situasjoner, samt at man ikke gidder å sette seg godt nok inn i stuasjonen, og bruke tid på treningen.

Nå kan alle dere som er uenige bare fyre løs ....men det er uansett min mening om slike dressurhalsbånd....og de som bruker det!

Men det er helt sikkert en effektiv måte å avbryte en uønsket adferd på....det sier jo seg selv. Like effektivt som å koble strøm på fjernkontrollen til "far", og kjøre på når han slår på tv`n for å se fotball, når han egentlig skulle vaske kopper......

Spørsmålet er vel om "far" skjønner at han fikk strøm i seg pga av at han skulle "vaske opp", eller om det er en feil med fjernkontrollen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en avsporing av debatten, men jeg tillater meg å hive innpå et innlegg siden det er folk her med meninger og kunnskaper om hundedressur.

Jeg har hørt om en metode for å få bukt med hunder som bjeffer mye.

Metoden er enkel. Man har en spruteflaske med rent vann i, og gir voffsen en sprut i ansiktet når den gjør.

Vil dere betrakte dette som en dyrevennlig måte å drive hundedressur?

Jeg vil understreke at jeg hverken har hund eller har brukt denne metoden selv, men jeg ville vel vurdert det dersom jeg hadde en hund som var stri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det i hvertfall. jeg kan bare snakke for meg selv, men har gjort opp følgende mening om hundetrening. Men før jeg gjør det, vil jeg bare "klargjøre" et par ting:

Adferden hos mer eller mindre samtlige individer inkl dyr, styres av to ting: 1: Vår adferd ønsker å oppnå et eller annet. 2: Vår adferd ønsker å unngå et eller annet. Som regel er "et eller annnet" for dyra , som oftest i punkt 1, mat eller sex, (parring), og i punkt 2, unngå å bli spist eller drept, ubehag.

Hvis man har akseptert dette eller er enig i det, er det ofte lettere å forstå både dyras, og vår adferd.

Videre vil jeg osgå understreke at alle dyr er like individuelle som oss mennesker, ogg atdet derfro er ulike treningsmetoder, og nyanser av disse , som er mest effektivt for å oppnå ønsket resultat.

For ikke å ta helt av her nå, skal jeg prøve å fatte meg i korthet, men det er ikke så lett. Skal ta et eksempel nå, som kanskje gir deg en pekepinn på hva jeg mener:

Se for deg at du plutselig våkner opp på et helt fremmed sted, og ikke skjønnner noe av det som foregår rundt deg. Alle du kjenner er borte og du er helt alene. Ikke forstår du språket, ikke skrifta, eller noe som helst. Du er litt usikker i starten, men også veldig nysgjerrig, og vil derfor prøve å finne ut litt av hva som foregår, og hor du befinner deg. Mens du går bortover gata, skrikwer pluteslig en peron til deg, og du skvetter til og skjønner ingenting. Dette gjenta seg flere ganger, helt til en plutselig river deg i øret mens han skriker. Dette skjer flere ganger i løpet av de førset dagene, og du blir kansakej etterhvert litt usikker på hvordan du skal oppføre deg. Nesetn uansett hva du gjør, blir det skriking og ømme øreflipper. Etter en stund ender du opp med at du stort sett holder deg "inne, og tar lite initiativ til å gjøre ting.

Neset morgen våkner du på et nytt sted, men alt er fortsatt like ukjent og fremmed. Du er like nysgjerrig her også og går en tur bortover gata. Pluteslig kommer en person bort til deg og sier et eller annet, som du ikke forstår, men han gir deg en hundrelapp mens han sier det. dette gjentar seg noen ganger, mens du går bortover gata, og når du kommer hjem, tenker du gjennom dagen. 3000,- ligger foran deg på bordet, og det eneset du har gjort for å få dem, er å gå bbortover gata. Neset morgen våkner du på samme sted, og tenker. Hmmm, kanskje jeg skal gå meg en tur, og samle inn mere penger?". Som sagt, så gjort, og i løpet av de neset dagene har du fått en hel haug med penger. Det du har lært er at ved å gå bortover gata, så blir du rik. Etterhvert prøver du å gjøre andre ting, og finner ut at det er mye du kan tjene penger på.....

Hvis du sjønner disse historiene, så skjønner du sikkert hva jeg mener om hundetrening. Hunder, og dyr lærer beset gjennom assosiasjoner, og hvis man lar dyra/hunden selv finne ut hav den skal gjøre for å oppnå belønningen, så lærer den raskere, og adferden generaliseres bedre. Bruker man straff i hundetreningen, dvs positiv straff,(å påføre et ubehag), vil ikke hunden lære noe som helst. I verste fall vil hunden forbinde straffen med personen, og således utvikle en slags redsel for den personen, og som igjen vil føre til at hunden er usikker sammen med den.

Men, tilbake til det konkrete spørsmålet ditt: Nei, jeg synes ikke spruteflaske er dyrevennlig, for i de fleset tilfeller påfører det hunden et ubehag. Desuten er det mye mer effektivt å belønne hunden for at den ikke bjeffer, og også evt finne ut hvorfor den gjør det. Det er jo alltid en grunn til bjeffing, og som ofteset er det hunder som står ute i luftegårder, eller bundet fast i en hage, eller er alene i bilen, eller hjemme. Sjelden man treffer hunder som er ute på tur med eierne sin, og bare går rundt og bjeffer .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det i hvertfall. jeg kan bare snakke for meg selv, men har gjort opp følgende mening om hundetrening. Men før jeg gjør det, vil jeg bare "klargjøre" et par ting:

Adferden hos mer eller mindre samtlige individer inkl dyr, styres av to ting: 1: Vår adferd ønsker å oppnå et eller annet. 2: Vår adferd ønsker å unngå et eller annet. Som regel er "et eller annnet" for dyra , som oftest i punkt 1, mat eller sex, (parring), og i punkt 2, unngå å bli spist eller drept, ubehag.

Hvis man har akseptert dette eller er enig i det, er det ofte lettere å forstå både dyras, og vår adferd.

Videre vil jeg osgå understreke at alle dyr er like individuelle som oss mennesker, ogg atdet derfro er ulike treningsmetoder, og nyanser av disse , som er mest effektivt for å oppnå ønsket resultat.

For ikke å ta helt av her nå, skal jeg prøve å fatte meg i korthet, men det er ikke så lett. Skal ta et eksempel nå, som kanskje gir deg en pekepinn på hva jeg mener:

Se for deg at du plutselig våkner opp på et helt fremmed sted, og ikke skjønnner noe av det som foregår rundt deg. Alle du kjenner er borte og du er helt alene. Ikke forstår du språket, ikke skrifta, eller noe som helst. Du er litt usikker i starten, men også veldig nysgjerrig, og vil derfor prøve å finne ut litt av hva som foregår, og hor du befinner deg. Mens du går bortover gata, skrikwer pluteslig en peron til deg, og du skvetter til og skjønner ingenting. Dette gjenta seg flere ganger, helt til en plutselig river deg i øret mens han skriker. Dette skjer flere ganger i løpet av de førset dagene, og du blir kansakej etterhvert litt usikker på hvordan du skal oppføre deg. Nesetn uansett hva du gjør, blir det skriking og ømme øreflipper. Etter en stund ender du opp med at du stort sett holder deg "inne, og tar lite initiativ til å gjøre ting.

Neset morgen våkner du på et nytt sted, men alt er fortsatt like ukjent og fremmed. Du er like nysgjerrig her også og går en tur bortover gata. Pluteslig kommer en person bort til deg og sier et eller annet, som du ikke forstår, men han gir deg en hundrelapp mens han sier det. dette gjentar seg noen ganger, mens du går bortover gata, og når du kommer hjem, tenker du gjennom dagen. 3000,- ligger foran deg på bordet, og det eneset du har gjort for å få dem, er å gå bbortover gata. Neset morgen våkner du på samme sted, og tenker. Hmmm, kanskje jeg skal gå meg en tur, og samle inn mere penger?". Som sagt, så gjort, og i løpet av de neset dagene har du fått en hel haug med penger. Det du har lært er at ved å gå bortover gata, så blir du rik. Etterhvert prøver du å gjøre andre ting, og finner ut at det er mye du kan tjene penger på.....

Hvis du sjønner disse historiene, så skjønner du sikkert hva jeg mener om hundetrening. Hunder, og dyr lærer beset gjennom assosiasjoner, og hvis man lar dyra/hunden selv finne ut hav den skal gjøre for å oppnå belønningen, så lærer den raskere, og adferden generaliseres bedre. Bruker man straff i hundetreningen, dvs positiv straff,(å påføre et ubehag), vil ikke hunden lære noe som helst. I verste fall vil hunden forbinde straffen med personen, og således utvikle en slags redsel for den personen, og som igjen vil føre til at hunden er usikker sammen med den.

Men, tilbake til det konkrete spørsmålet ditt: Nei, jeg synes ikke spruteflaske er dyrevennlig, for i de fleset tilfeller påfører det hunden et ubehag. Desuten er det mye mer effektivt å belønne hunden for at den ikke bjeffer, og også evt finne ut hvorfor den gjør det. Det er jo alltid en grunn til bjeffing, og som ofteset er det hunder som står ute i luftegårder, eller bundet fast i en hage, eller er alene i bilen, eller hjemme. Sjelden man treffer hunder som er ute på tur med eierne sin, og bare går rundt og bjeffer .......

Det er igrunn et veldig interessant perspektiv du beskriver, jeg har aldri tenkt på det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja det var en frisk reaksjon Skogy. Faktisk så må jeg bare innrømme at akkurat det spesielle "dresurhalsbåndet"som det ble vist til her, ville jeg nok ikke ha brukt penger på. Jeg hang meg nemlig opp i overskriften DRESURHALSBÅND, uten å gå inn på nettstedet det her var vist til. :D

Jeg tenker brukshund når dresurhalsbånd blir nevnt.

Det er spesielt når en ønsket adferd strider MOT HUNDENS NATURLIGE ADFERD, at jeg ikke har hatt motforestillinger om å bruke dresurhalsbånd på de hundene jeg har trent opp.

Jeg antar at det er en del i dette fora som kjenner til problemet med fuglehunden som "preller", eller på godt norsk: GÅR ETTER. I stedet skal den, PÅ TVERS AV SINE MEDFØDTE INSTINKTER, stå fullstendig rolig til den får ny beskjed.

Når en trener en brukshund, støter en på slike utfordringer. En skal aldri bruke sterkere lut enn nødvndig. I slike situasjoner som her er nevnt, kan det stå imellom en bra og en ubruklig fuglehund.

Det sier seg selv at hunden har det best hos en fornøyd jeger? :lol:

post-4307-133474530572_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg er fortsatt sterk motstander av treningsmetoder der positiv straff er en del av gamet. Men nå er det jo slik har i verden at vi alle står fritt til å gjøre det vi selv synes er best, for oss selv, og våre 4bente venner.

Når du først er inne på innstinkter, så har jeg lite erfaring med fuglehunder, men har en del kjenninger som jakter en del. Skjønner at man kan få en del strev med å "holde igjen" hunden i innlæringen, men jeg er overbevist om at man kan klare det uten å ty til positiv straff. Har selv en labrador, og der er jo en god del av "instinktet" rettet mot MAT. hunden min, Phil, er klikkertrent, og jeg kan når som helst sette fra meg både pizza, vafler, etc, etc på bordet, uten at han så mye som rører maten. Phil har aldri blitt straffet , men har blitt belønnet for å "styre seg". Uansett hvor, og hvem som setter fra seg mat, så er adferden til Phil den samme. Han tar ikke. Adferden er generalisert, uavhengig av situasjonen og omgivelsene, og det er utrolig behagelig. Jeg har en oppfattelse av at de som bruker positiv straff i treningen og dagliglivet, stadig forteller i ulike forum, eks : Canis, at de "hver gang han/hund hopper opp og stjeler mat, så er det bare å ta frem storstemmen / spruteflaska osv. Det får meg til å tro at hunden ikke har lært noe som helst, og at den vil benytte enhver anledning den har til å stjele mat...så lenge den tror at "strafferen" ikke er i nærheten. Det blir liksom litt det samme som når vi bryter fartsgrensen. .....Hvordan hadde det vært på veiene våre hvis vi hadde fått utbetalt en sum penger for hver km / mil vi holdt fartsgrensen......i stedet for å kanskje bli tatt i kontroll...

Når det er sagt, så er jeg av den oppfatning at folk må få lov til å velge den treningsmetoden de vil, men for min del, er ikke positiv straff en del av treningen. Jeg tror også at en hund som får lov til å være hund, og også få muligheten til å tenke selv, raskere finner ut hva som forventes av den i de ulike situasjonene. men jeg må ærlig innrømme at klikkertrening, og trening der negativ straff og positiv belønning er hovedingrediensene kan være en tålmodighetsprøve, og at man må bruke god tid før man beveger seg oppover stigen til neset trinn. Og jeg tror også at den størset utfordringen vi hundeeiere har i forhold til denne type trening, er å finne en belønning som alltid er bedre enn den"fristelsen / forstyrrelsen" vi til stadighet kan møte på.

Uansett så vil det nok alltid være uenighet om dette temaet, og mange av oss finner vel ut i løpet av årene at kanskje skulle vi gjort ting litt anerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristelsen er faktisk til stedet for å kjøpe et slikt produkt til min vorster som er helt sauegal. Har klart å få henne dressert og lydig uten å bruke strøm, og har lest tidligere på forum om negative inntrykk av det. Jeg tror at hunden blir mer usikker og redd enn om du dresserer den med godbit, ros og normal kjeft. Rosen er viktigst, men ofte er det kjeft hunden husker best. Har vært på saueavvending med min fuglehund, så smart som den er skjønte hun at det var ugler i mosen andre gang vi kom dit 8) Er heller ikke blitt mer saueren av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gøy at det er en del interesse for temaet. Men jeg er helt enig at det er opp til enhver å bestemme hvilke metoder man bruker for å nå målet.

Det er også helt klart at ingen hunder er like. En ting som funker perfekt på en hund, behøver ikke funke på en annen. Det er hundefører (eier) som må finne fram til rett metode for sin hund.

For å lykkes bør man ha god kunnskap om hundens adferd. Benytter man seg av den kunnskapen, har et godt hundeemne, trener fornuftig. Da blir resultatet BRA!

Til slutt: Det kan være flere typer dresurhalsbånd, og alle dresurhalsbånd har ikke strøm.

Og for all del, strømhalsbånd MÅ IKKE brukes av ukyndige på området!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, ja,.....egentlig har jeg brukt for mye tid på dette emnet, men blir jo litt ivrig veit du. Da du, 500 fjell, nevner dumme hunder, må jeg skrive noen ord til. "Dumme og dumme, fru Blom". Det er hverfall helt sikkert at hunder ikke tenker som mennesker. De kan bl.a. ikke legge sammen 2 og 2.

Nabon hadde en boxer. En kveld, før familien skulle legge seg, skulle de forta en såkalt "hurtiglufting" av hunden før de gikk til ro for kvelden.

Boksern var glad og fornøyd da den ble sluppet ut. Den skvetta litt, foretok lit større forretninger, sprang rundt som en gal og syntes at livet var hærlig.

Naboen prøvde så å kalle inn hunden, ....-men hunden ville ikke. De plystra, kjefta, løp etter'n og prøvde alle tenklige muligheter for å få hunden i hus igjen.

DET VAR DA YNGSTE SØNNEN I HUSET FANT PÅ DET GENIALE. Han gikk og ringte på dørklokka. Plutslig bråstoppa hunden. Kom som en strek inn døra, opp trappa, inn i stua, opp i sofaen....-og kikker ut: ....................HVEM VAR DET SOM RINGTE PÅ?

Hunder er vanedyr,........-absolutt noe å ta med seg når en skal trene hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men dette,.............blir det aller siste innlegget om dette tema for mitt vedkommende.

Jeg er en forholdsvis fersk rypejeger, men det har i tilegg blitt en av de hobbyer som ligger mitt hjerte nærmest. I den forbindelse har jeg lest boka: RYPER og rypejegere av JOHAN B. STEEN. Den boka vil jeg anbefalle på det varmeste!!

Forfatteren JOHAN B. STEEN, er ikke bare en av våre mest anerkjente rypeforskere, men også en meget erfaren hundemann. Hans tanker om fuglehunder og hundedresur vil jeg aplaudere!! Ei flott bok som alle interesserte rypejegere og FJELLFOLK,...- burde lese!!

post-4307-133474530966_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er inne på innstinkter, så har jeg lite erfaring med fuglehunder, men har en del kjenninger som jakter en del. Skjønner at man kan få en del strev med å "holde igjen" hunden i innlæringen, men jeg er overbevist om at man kan klare det uten å ty til positiv straff. Har selv en labrador, og der er jo en god del av "instinktet" rettet mot MAT. hunden min, Phil, er klikkertrent, og jeg kan når som helst sette fra meg både pizza, vafler, etc, etc på bordet, uten at han så mye som rører maten. Phil har aldri blitt straffet , men har blitt belønnet for å "styre seg".

Nei, jeg skjønner at du ikke har erfaring med fuglehunder. Min IS hadde gladelig ofret både mat og puling for litt fuglelukt i nesa, og da kan du klikke i vei til du blir blå. Hva gjelder stjeling av mat, etc., så vet min hund: 1) hvem som er sjefen i huset, og 2) hva nei betyr. Skulle hun være så vimsete at hun skulle glemme det et mikrosekund, får en kjapp påminnelse, og så er den tvilen blåst vekk.

Jeg kan ikke fatte hvorfor en hund skulle ha vondt av å bli irettesatt fysisk? Det foregår både blant ville hunder, ulver og mellom tamhunder - men en viss type mennesker legger sine følelser over på hundene sine, og synes å tro at hunder er små barn med såre og sarte følelser. Personlig synes jeg det blir pinlig, og jeg blir brydd når jeg opplever det. :D

Det hadde vært steika artig å se en klikkerfantast prøve å få en hund med et sterkt jaktinstinkt til å slutte å løpe etter sau ved hjelp av klikker - enda bedre å fått en fuglehund til å bli RIOS (ro i oppflukt og skudd) med den samme klikkeren. Det er en utopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner at du ikke kan så mye om klikkertrening 8) Men det er vel ikke galt at vi ikke kan så mye og uttaler oss likevel (jeg gjør det stadig). I klikkertrening må man finne en forsterker som hunden gjør hva som helst for å oppnå, fuglelukt i nesa... javel, da er belønning for å RIOS nettopp fuglelukt i nesa, eller til og med levende fugl. Sånt kan trenes på tamfugl, og det er det jo mange hundetrenere som driver oppdrett av. Om du vil se en klikkerfantast få en jakthund til å slutte å løpe etter sau og ha komplett RIOS så kan du sjekke ut Thomas Stokke med Pax(SV), -og der har du et eksempel. Tror Pax var avbildet i fuglehunden rett over nyttår etter gode prøveresultater..

Jeg tror i grunnen flere metoder fungerer, men man må forstå metoden man har valgt og være konsekvent i bruken av den. Det er vel inkonsekvent trening(uansett metode) som skaper trøbbel, -tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ba bare om å få se EN klikkerfantast som hadde fått det til... :D

Og når du skal hetse hundetrenere så hets nå heller de som banker bikkja når kona/gubben er sur og gir den godbiter når sola skinner. De som i tillegg skyter bikkja etterpå fordi den ikke funka i fjellet på grunn av dårlig avl... DE fortjener hets! (vi har sikkert begge møtt dem?) De som trener hund og oppnår god kommunikasjon mellom hund og fører, samt trivsel hos begge, er i mine øyne gode hundetrenere -uavhengig av "religion".

Men nå er jeg vel på lang vei ut av opprinnelig debatt *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke bruke ordet "klikkertrening", for det liker du tydeligvis ikke. Poenget mitt er akkurat det du beskriver med din hund der du sier at "en kjapp påminnelse,..... så er tvilen borte" Hvor mange slike påminnelser trenger hun da før hun har lært seg hva som forventes av henne ?. Hun har tydeligvis ikke lært seg hva som forventes av henne hvis hun trenger slike påminnelser. Og det er vel også det som kanskje er den største forskjellen på den treningen jeg og mange andre bruker, der positiv belønning & negativ straff er basisen. Hvis man i tillegg bruker en fast "kommando/ord/lyd....eller ja...klikker, for å markere akkurat det tiendelet der hunden gjrø eller er i ferd med å gjøre det du er ute etter, vil hunden selv finne ut hva man er ute etter, og ikke få det du kaller fysisk irettesettelse. Tar det som en salvfølge at irsksttere har noe mindre appetitt en labradoren, og da er jeg forholdsvis fornøyd med at jeg i allefall på dette punktet, (matstjeling) har fått bekreftet at klikkertrening er effektive saker....

Videre så har jeg veldig stort fokus på at hunden skal være motivert til å trene, og da er det vel ingen i hele verden som kan mene at fysisk irettesettelse er den mest effektive motivasjonsfaktoren, og da heller ikke den mest effektive metoden.

Men uansett hva du mener om "klikkere", så kan man uansett rase, få hunde til å gjøre hva som enn måtte ønskes i hvilken som helst situasjon. MEN, det vil sansynligvis ta mye lengere tid å trene inn ønsked adferd som strider med dyrets naturlige innstinkter, som for eks RIOS, eller for den saks skyld det å ligge helt i ro mens nabokatta løper rundt og terger, eller at ei løps tispe jogger forbi, mens hunden ligger 5-6meter unna , løs, og ser på.....(De to sistnevnte vet jeg tar tid, men den med RIOS har jeg ikke peiling på.

Utfordingen ligger jo i å finne den belønningen som er bedre, eller å bruke mye tid på stimulikontroll, eller "doggie-zen" som det også kalles....og det er jo svært varierende fra rase til rase, og fra hund til hund.

Til slutt vil jeg også si at det er synd at du synes at det er pinlig at visse folk legger følesene sine i hundene sine, og behandler dem som små barn. Videre så vil nok vi mennesker aldri kunne bruke fysisk irettesettelse på en slik måte som dyra internt bruker, Til det er vi altfor trege, og upresise i både metode, og timing.

Men som sagt tidligere ...hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.