Gå til innhold
  • Bli medlem

Uranostind/Slingsbytind 15.4.08 i supervær.


agno

Anbefalte innlegg

:o Tirsdag morgen på Fondsbu, ferdig med frokost og nødvendige ærend. Feller på; og vi la i veg fra Fondsbu kl. 0900. Solbjørgs strutsemiddag fra kvelden før ga et godt turgrunnlag.

Vi ruslet oss opp til Sløtatjernet i stekende sol. Der oppe var det feller av, og det ble felleløst opp til toppen. Vi hadde noen fine raster underveis. Da vi kom til Kvitevatnet åpenbarte Uranostinden seg foran oss, akkompagnert av Hjelledalstind, Falketind, Stølsnostind, Sagi, Uranosbreen og Langskavltind. Hvitt i hvitt så langt øyet kunne se, med en knall blå himmel og ei gul sol som toppet det hele. (Jeg tenkte litt på mine arbeidskollegaer akkurat da, som sikkert hadde det fint på jobben, men...............) Kunne man ha det bedre ? Nei, ingen kom på noe, bortsett fra at noen begynnende gnagsår for enkeltes del kunne man vel ha klart seg uten.

Vi ruslet oppover breen med majesteten til venstre for oss. Sydtoppen på Uranostind ER bratt i fall noen tviler, men den så ordentlig forlokkende ut. Den kommer til sommeren. ;-)

Der Uranosbreen møter Skogadalsbreen og Mjølkedalsbreen, vest for Urdaknatten parkerte vi ski og sekker. Stavene var gode å ha på ferden opp mot toppen, som nå hadde fått den evinnelige slørhatten som var der og var der og var der. På toppen kom man over sløret, og utsikten var som vanlig formidabel. Toppskavlen var hengende ut mot øststupet og så skummel ut, så den fikk være i fred. Så var det ned igjen og en avstikker til Slingsbytind. Den siste eggen føltes veldig smal for noen, men toppvarden ble nådd. Det er rett ned, og langt ned på begge sider, men det var nesten vindstille.

Vel nede ved skiene igjen var det bare å kjøre rett ned breen, over Kvitevatnet, den siste bakken ned fra Sløtafjellet og turen var unnagjort. Vi var på tur i 8 timer, en hel dag med sol og nesten helt vindstille. GPS´n viste utgått distanse 28 km, og omlag 1100 høydemeter var tilbakelagt. Det kan trygt sies at det smakte med en kald en, en dusj og tørre klær når vi var tilbake på hytta. Kvelden ventet med Solbjørgs treretters middag og en noe halvtrøtt gjeng som ikke var oppe så veldig sent den kvelden.

Det er spådd kjempevær framover også, så jeg kan bare anbefale turen på det sterkeste. :D

post-2388-1334745257_thumb.jpg

post-2388-133474525719_thumb.jpg

post-2388-133474525742_thumb.jpg

post-2388-133474525764_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kommer bilder, har bare litt problemer med å laste de. :o

Viss du har Photoshop kan følgende veiledning brukes (når billedet er på skjermen):

Hold tastene Ctrl og Alt nede og trykk I, deretter åpner vindua 'Billedstørrelse'

I vindua kan størrelsen H og Br innstilles. Kontroller de tre små boksene nederst tv er hakket av (det gjeller især den det hetter

"Bevar proporsjoner")

Velg fx Bredde 1200 piksel (viss bildet ligger ned), så blir høyden satt automatisk deretter.

Når det er gjort går du i Filer og velger: "Gem til Web".

I vindua "Gem til Web" kan du velge kvaliteten mellom 1-100, og samtidig nederst tv se hvor mye bildet fyller i Kb

Deretter navngis bildet og gemmes.

Det tok tid å skrive dette, ser du har løst problemet, men kanskje der er noe her du kan bruke?

NB: Bildene dine er ikke spesiell skarpe, det kan også klares i Photoshop :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at bildene ikke er helt skarpe. Det KAN ha noe med fotografen å gjøre. :?: Uansett, takk for tips - det er det man lærer av. Bildene er tatt med en gammel IXUS, da jeg ikke gadd å dra med "tyngre" skyts. Jeg har tatt bedre bilder før, så da er det vel bare å øve mere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er supervær fordi litt skyer på himmelen skaper kontraser og liv i landskapet - spesielt i det litt monotone vinterlandskapet - men etter vanlige målestokker antar jeg at dagene som fulgte etter 15.04 var mye mer superdupert vær.

Flott tur i alle fall som jeg også (Uranostinden vinterstid) håper å kunne gjøre etter deg en dag.!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en superdag i supervær. Vi så skyer, ja. Men som du sier; det skaper kontraster. Jeg har en viss anelse av at det kommer noen etterpå som har vært i det samme området som oss med flere detaljer og bilder og ENDA bedre vær................, eller ?

Legger ved noen flere bilder. :D

Og så: Bare for at det skal bli litt klarere: Vi gikk samme turen i fjor i tåke og sprutregn, og det var ikke helt samme opplevelsen. Derfor............. :)

post-2388-133474526021_thumb.jpg

post-2388-133474526025_thumb.jpg

post-2388-133474526028_thumb.jpg

post-2388-133474526032_thumb.jpg

post-2388-133474526051_thumb.jpg

post-2388-133474526054_thumb.jpg

post-2388-133474526059_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ja, og en flott skitopp. Det er fullt mulig i løpet av resten av april og fram til langt ut i mai og komme opp på greit føre. På den annen side står helt sikkert toppen der til neste år også. Har vært oppe flere turer i april, og da er det ofte stabilt pent vær. Gikk Skarverennet i 20 år, og husker nesten bare finvær. (Siste helga i april.) Husker selvfølgelig noen møkkaturer også.

Weaslene fra Tyin kjører til og med 4. mai. Det er enormt mye snø der inne nå, så hvis du kjeder deg ei godværshelg, så anbefales det sterkt. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.