Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med ski på Blefjell i mai?


Anbefalte innlegg

Er helt ny på dette forumet. Fikk tips fra noen kjente om siden for noen dager siden. Liker forumet godt :( .

Driver for tiden å planlegge skitur opp mot bletoppen pinsehelga. Dette blir en helgetur med lavvo og full pakke. Det jeg er usikker på er føret, kanskje først og fremst fra nordstul og opp mot høyden. Noen med erfaring på denne årstiden, eventuelt andre plasser hvor det kan være bra skiføre i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og velkommen. :wink: Valdresflya er bankers på denne tiden. Sognefjellet likeså. Med snømengdene vi har i fjellet nå om dagen vil det være skiføre til langt ut i mai og noen steder også i juni. Vegen inn til Eidsbugarden blir brøytet ca. 10 juni. Der inne er det veldig mye snø og skiføre til St.Hans. God skitur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig lite erfaring med skiturer på Blefjell, har hytte der og på Vesleble begynner det nå å minke med skiføre. Pinsa er vel så tidlig som 9-12 mai i år. Jeg kan si med stor sikkerhet at det da er skiføre på Store Ble. Men fra Nordstul kan det hende du må bære skia opp stien et lite stykke før det er føre. Partiet mellom Bletoppen og Nordstul ligger i solsiden, men tror at om du går Langedalen vil den være godt skjermet til du er oppe i enda mer snø. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Valdresflya er nesten for langt å kjøre for denne gang, men det frister jo litt da.

Til 500fjell: Har bare en gang tidligere gått fra Nordstul på ski. Gikk da til Vasshølet og videre mot Bleporten etter hva jeg kan se på kartet. Dette er jo etter kartet en mye lenger løype enn Langedalen. Hvordan er det da å gå opp Langedalen kontra min andre løype som jeg har prøvd? Tenker litt på stigning etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå med pulk og snøsmeltingen er godt igang er det muligens mer snø i bakkene mot Vasshølet enn i skråningen opp mot Langedalen. Selv synes jeg ruta i solskråningen opp Langedalen er en finere rute, den er jevnt brattere enn Vasshølruta også. Alt i alt er den brattere enn om Vasshølet, men de siste stigningene opp til Bleporten fra Vasshølet er etter min mening nokså tunge hvis du skal ha med "full pakke" :( Sikkert lurt å holde seg i høyden om du skal gå i retning Brørsteinan og Eriksbu. Det er forresten fint med fjellrangel over topper som Nystølnuten, Gråfjell, Gunnulfsbuble og Uverudfjellet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var på Ble, Fagerfjell-området sist mandag. 2 meter snø og fast snø helt til bakken, så skitur mot Bletoppen i Pinshelga burde gå bra.

Jeg går ofte fra Nordstul på våren og det hender det er bløtt i den første lia etter Nordstulvannet.(Bikkjelia)

Når du er i nedest i Langedalen skal du vurdere å gå dalføret på østsida, opp mot Hitjønna /Kongstjenn. det er en finere tur.Du ender opp rett øst for Bletoppen. Ned mot Bletjønna skal du ikke ta rett ut lia, men gå litt sønnafor.

Jeg skal opp der lørdag, kan gi en bedre rapport etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på ski på Ble i mai. Det pleier å være greit. Et problem kan være ganske varierende snødybde og steiner som stikker opp under snøen. Har noen solide riper i skia etter møte med slikt.

Hvis du har pulk er ikke ruta via Langedalen så bra. Selve dalen er OK, men lia opp dit fra Nordstul (Myklelia) er bratt og kan ha ganske råtten snø. Ikke alltid like gode spor der heller. Går du forbi Vasshølet er det greit med pulk hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har pulk er ikke ruta via Langedalen så bra. Selve dalen er OK, men lia opp dit fra Nordstul (Myklelia) er bratt og kan ha ganske råtten snø. Ikke alltid like gode spor der heller. Går du forbi Vasshølet er det greit med pulk hele veien.

Ja, men man må huske på at det er noen skikkelige kneiker før Bleporten :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrefte at det er masse snø på Blefjell selv om jeg ikke har vært der siden tidlig mars. Man ser kritthvite Blefjell fra Ypsilonbrua i Drammen. Regner med at det vil være skiføre her i marka fram til mai, og Blefjell vil nok ha enda bedre forhold.

Håper selv å kose meg litt på Ble igjen snart, men må bare gjennomføre noen Jotungreier først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur inn på nordre del av Store Ble (området Sløkje - Gråfjell) i dag fredag 18.4.

Fantastiske forhold, nok snø selv på toppene, fast og fint med tørt føre ( voksføre) til langt ut på dagen. Hvor lenge det holder vil nok avhenge av nattetemperaturen spesielt.

Er jevnlig innpå der og kan legge inn ny rapport om jeg får til en tur i 1. maihelgen.

post-460-133474525815_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Storeble både lørdag og i dag. Det har ikke vært mer snø på Ble siden 1988 og føret bør holde til langt ut i mai. Lia opp mot Langedalen blir erfaringsmessig rimelig blaut utover ettermiddagen, så pulken kommer nok til å merkes. Kjører du nord på Ble ( 10 minutter lenger om du kommer fra Kongsberg) er det lettere å komme opp i høyden på kvelden.

Sigridsbu og Eriksbu er sjelden besøkt på denne tida, så du risikere å ha hele hytta for deg sjøl.

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar og ideer.

Med "full pakke" mener jeg pulk, lavvo, ting og tang for 2-3 dager på fjellet. Er fortsatt usikker på om jeg skal gå alene eller om jeg får noen med. Har 2 kompiser jeg maser litt på, men får aldri ja eller nei.

Var sjøl på Ble denne helgen. Kjørte til blestølen, gikk 20 min opp i sia og måka meg ned til bakken for å sette opp lavvo på bar bakke. Var fra ca 1 - 1.5 meter sne i området jeg måkte. Dette er egentlig det jeg kaller for en latskapstur, men er passe avstand når man har med 2 barn (1-3 år) og kone på overnattingstur. Var en kjempe fin helg med nydelig vær og perfekt føre.

Kjører du nord på Ble ( 10 minutter lenger om du kommer fra Kongsberg) er det lettere å komme opp i høyden på kvelden.

Sigridsbu og Eriksbu er sjelden besøkt på denne tida, så du risikere å ha hele hytta for deg sjøl.

Hva blir egentlig nord på Ble, kjøre opp og parkering? Er fra nord-troms, flyttet til kongsberg for 2,5 år sia, så har ikke fått utforska området så mye pga små barn i huset, skal jo ha tid til alt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker så det knaker :roll:

Hvordan trur dere det er å gå fra området einarstjern opp til Eriksbu på kvelden. Neste dag Eriksbu - Sigridsbu i høyden ( ser det er en blå-merket sommer løype), hvor langt er dette i km/tid. 3. dag fra Sigridsbu - Nordstul.

Hvis det ikke er så bratt opp mot Eriksbu kunne jo dette være en grei rute. Men ser at det er 2-3 ganske bratte stigninger mellom Eriksbu og Sigridsbu.

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjør veien helt til endes forbi Einarstjenn. I helga gikk det løype via Krokvann til Eriksbu. I begynnelsen var den i hvertfall skuterkjørt. Inn til Eriksbu er en grei kveldstur med lite stigning.

Videre mot Sigridsbu starter du med ei lang li opp på Uverudfjell. Midveis har du også ei lang li opp på Gråfjell / Brørsteinan. Begge liene er helt greie. jevn stigning og nordvendte slik at de ikke blir for blaute.I helga gikk det løype hele veien over til Sigridsbu. Skal du være der hele 1.maihelga kan du godt ta ei ekstra natt på Eriksbu og utforske området mellom Åklinut og Blenut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.