Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av smør


Nessa009

Anbefalte innlegg

Annonse

Du kan benytte Ghee også. Det er bare smørfettet. Mysen ble fjernet. Så kan fettet ikke bli harsk, når det blir for varmt på tur. Det kan bli oppbevart mange månader uten kjøling. Du kan transportere dette i en beholder som er tett. Med Ghee har du et fett med veldig intensiv smørsmak og et fett du kan hete over 180°C uten at det ryker og blir helsefarlig.

Du kan lage den selv (trenger ca. 1 time). Kanskje du kan kjøpe dette i helsebutikker også. Jeg vet ikke om det blir budt i Norge. Men hvorfor ikke?!!!

Hvis du vil lage det selv, kan jeg gjerne gir oppskriften til deg.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg gjerne ut oppskriften her, sikkert flere som er interessert.

Det stemmer. Kan bli interessant for noen. :D

Her kommer oppskriften for Ghee:

Ta 2 stykke (eller mer som du vil) smør. Smelter smøret langsamt ved lav temperatur. Obs 8) Smøret får ikke lov til å bli brun. Da kan du ikke lenger lage Ghee med.

Etter en stund stiger den hvite mysen opp. Den skummer du til smøret blir klart og gyllent. Når ingen mer mysen stiger opp kan du smøret fylle på en beholder etter ønske. Det er bra å fylle på smøret gjennom en papir-kjøkkenduk. La det avkjøle! Massen blir fast etter noen timer.

Det er holdbar 7 – 9 månader (uten kjøling) og over 1 år (med kjøling).

Vel bekomme!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smaker så dette? Høres jo fullstendig genialt ut for meg som er svært så interessert i tradisjonell mat alternativ konservering. Kan man bruke restene etter å ha laget Ghee til noe annet fikst kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om dette før, men det virker som Ghee er genialt å ha med på lengre fjellturer på sommeren. Dette skal prøves.

Fant en oppskrift på Ghee, med noen bilder her: http://www.mamtaskitchen.com/recipe_display.php?id=10271

Fint at du har lagt ut en link for en oppskrift. Har glemt det. 8) Jeg kan virkelig anbefale dette for turer men hverdags også!

Hvordan smaker så dette?... Kan man bruke restene etter å ha laget Ghee til noe annet fikst kanskje?

Det smaker som smøret men intensivere. Så du skulle like smaket av smør. :D Restene kan du spise enkelt. De smaker litt syrlig men er sunne.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det fint å pakke smør i drikkeflasker om sommeren? Det blir ikke for varmt og blir ødelagt.?

Skal på en 40dagers tur i sommer...

her i Kanada bruker de alltid å ha med seg "butter powder". folk som går til Denali synes at BP er den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gaardern,

Ghee er fint å benytte når du liker smak av smør (du kan smøre den på brødet også) og når du må hete fettet over 180°C. Med olivenolje kan det bli problematisk, fordi røykpunkten er raskere nådd enn Ghee gjør. Men man kan selvsagt benytte rapsolje eller solsikkeolje også. Det er en smakssak. :roll:

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kest,

har ikke prøvt å ta saltet smør. Så kan jeg ikke sier om Ghee blir veldig salt.

Men som jeg skrev videre oppe er Ghee svært lenge holdbart slik at du ikke trenger salt som konserveringsmiddel.

Viktig for holdbarheten er at du må ta Ghee med en ren kniv eller skje!

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei thpaulsen,

enda har jeg alltid fjernet skummet under prosessen. Har lest mange forskjellige Ghee oppskrifter. Men har ennå ikke lest om å fjerne skummet først når man filtrere Ghee. Men du kan gjerne prøve det og berette her. :D

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.