Gå til innhold
  • Bli medlem

En uge i Femundsmarka


halbergmandsholm

Anbefalte innlegg

Hejsa!!

Nu er tiden ved at nærme sig for planlægningen af sommerens tur til Norge.

Sidste år var vi i Jotunheimen, men afsluttede ferien med 3 dage ved Gutulisjøen ved Femunden, og vi blev meget interesserede i at bruge mere tid i Femundsmarka.

Så i år har vi sat en uge af til turen, 6-7 dage.

Jeg har læst mange indlæg om Femundsmarka, men jeg er i tvivl om hvordan vi bedst bruger de 6-7 dage. Uanset parkerer vi bilen i Elgå.

Der er jo mange muligheder, men jeg ser særligt tre:

1) Haugen, Røvoltjønnan, Røa, Roasten etc. (God for min kæreste, for han fisker)

2) Haugen, Oasen og indover mod Rogen

3) Elgå, Svukuriset og indover mod Grøvelsjøen

Vi har telt med og fiskestang som sagt - men ingen kano :roll:

Vi vil gerne gå lidt hver dag - måske blive én dag ved en lejr, hvis fiskene bidder :wink:

Vi vli helt gå en "cirkel", ikke frem og tilbage af samme rute...

Kan I anbefale en god tur?

Lupetto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

En kombinasjon av alternativ 1 og 2 er et polulært turvalg. Lars Monsen har vel bidratt til å gjøre dette mer kjent, men det er fortsatt et område med lite trafikk. Jeg har ikke gått en så lang tur, men jeg var på en 2 dagers tur fra Haugen, via Oasen til Grøtådalen, med en tur innom Store-Svuku.

Dette var lettgått langskap i storslagne omgivelser. Jeg ble i hvert fall forelsket i femundsmarka etter dette. Utsikten fra Store Svuku en solskinnsdag er fantastisk.

Har ingen erfaring med Røavassdraget (og er ingen fisker selv) men vet at dette er populært fiskeområde.

Håper noen fiskere kan komme med tilbakemeldninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kjent med at det går en ferge Femund II? Det står merket på kartet hvor den stopper. Så du trenger ikke å gå samme rute tilbake, men ta båt en av veiene. Båten selger gode vafler og anbefales på tilbaketuren. Se for rutetider her:

http://www.femund.no/rutwtider.htm

Elva Røa er meget populær fiskeelv. Så populær at det ikke er mange fisk igjen. Prøv gjerne fiske i noen av de mange vannene underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hejsa

Tak for svarene!

Jeg tror, vi har besluttet os for én af de ruter, DNT foreslår:

Elgå-Svukuriset

Svukuriset-StorSvuku-Svukuriset

Svukuriset-Røvollen

Røvollen-Ljøsnåvollen

Ljøsnåvollen-Langen-Synnervika

Synnervika-Elgå med båd

Så sætter vi 7-8 dage af til det. Nogen der har kommentarer - positivt eller negativt - til det?

-rikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.