Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt - Hvilket av disse er best til vinterbruk med tanke på ventilasjon/kondens?


Villminken

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg et lite 1-2 manns telt. Vekt maks 2-2,5kg. Tror jeg har lest alle trådene som er skrevet om dette og valget blir bare vannskeligere jo mer man leser. Det er jo et hav av telt på markedet.

Ser at det er mange som klager på dårlig ventilasjon i Nallo teltene til vinterbruk.

Sakset dette fra sportsnett og lurer på hvilken modell de som mener det er dårlig ventilasjon/kondensproblemer har?

Sakset fra Sportsnett:

" Nyhet for 2006 er sterkt forbedret ventilasjon i Nallo og Nallo GT. Løsningen har gjort det mulig å rulle opp ytterteltet en bit i fotenden, og det er satt inn et myggnettingspanel bak i innerteltet som forbedrer luftsirkulasjonen inne i teltet betydelig. Sammen med utspente liner gir disse forbedringer stor økning av luftgjennomstrømningen i teltet. "

Noen som tør utale seg om hva som er best på vintertid med tanke på ventilasjon/kondens av Nallo 2/ Akto / Ringstind 2 / Unna / Soulo?

Litt om valg av telt:

Friluftsliv skriver om Ringstind 1 i "Telt for ensome ulver":

"Konstruksjonen er stabil, men med kun én stangbue er det litt begrenset hva teltet tåler av vind, og ikke minst snø."

Så skriver samme bladet i "Test av lette 2 manns telt" dette om Ringstind 2:

"Teltet er svært enkelt og raskt å sette opp, og tåler overraskende mye av både vind og snø"

Er det rart man blir forvirret !?!?

Helsport rammler antageligvis utenfor da det ikke ser ut til at man kan sette opp innerteltet alene. Noe jeg anser som et "must" for å sove godt på fjellet i Nord Norge, med skyfri himmel, sol hele døgnet og en trillion mygg som svirrer rundt og venter på at du skal evakuere det glovarme teltet.

Alle innspill mottas med takk!

Hilsen

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som tør utale seg om hva som er best på vintertid med tanke på ventilasjon/kondens av Nallo 2/ Akto / Ringstind 2 / Unna / Soulo?

Eg har ingen av telta, men eg har eit eksemplar av Ringstind 1. Eg har brukt det på snø ein gong, og det var nok for meg. Teltet tettar ikkje godt nok mot bakken, så her vil det kunne blåse inn mykje snø. Dette kan sjølvsagt rettast på med snømatter, men då forsvinn fordelen med låg vekt. Ventilen mot vinden, kan ikkje stengast, slik at det vil kunne blåse inn snø her dersom det er snødrev.

Helsport rammler antageligvis utenfor da det ikke ser ut til at man kan sette opp innerteltet alene. Noe jeg anser som et "must" for å sove godt på fjellet i Nord Norge, med skyfri himmel, sol hele døgnet og en trillion mygg som svirrer rundt og venter på at du skal evakuere det glovarme teltet.

Dersom du lagar stangkoppar som dei Hilleberg lagar, eller kjøper desse frå Hilleberg, skulle det ikkje vera noko problem å tilpasse Ringstind til å kunne setjast opp med bare innertelt. Du treng ein bardun på toppen og 2-3 stutte bardunar i den enden som har ein låg vegg og ei snor mellom stangkoppane for å halde stanga oppspent. Det er mogleg du kan bruke reima som held saman ytterteltet, dersom denne ikkje er fastsydd (eg hugsar ikkje sikkert korleis denne reima er festa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nallo 2 (gammel utgave) og brukt teltet mye om vinteren. Er du i skogen eller i områder det ikke føyker om natten er luftingen på Nallo relativ god. På skikkelig vintertur er du nødt til å spa ned bakteltet, og luftingen blir deretter (kun en ventil fungerer da).

Jeg er meget fornøyd med Nallo som telt for alt uten om vinterbruk på fjellet. Har nettopp kommet tilbake fra Nordmarka, og der fungerer det utmerket. Riktig nok kan lufteluken bak snø ned, men graver du dypt nok er ikke det noe problem.

Tror ikke de forbedringene Hilleberg har gjort er gode nok til at jeg vil anbefale Nallo. Et annet problem er snø. Nallo (Akto og Ringstind) er utsatte ved store snøfall. Selv med oppsett med snøplugger på alle barduner har teltet "bøyd seg" av våt snø.

Jeg har satt opp Nallo i stiv kuling, og ligget i det liten storm, uten at jeg følte det som noe problem. På sist fjelltur røk imidlertid webhempene på to steder (teltet er noen år gammelt og mye brukt). Bruk av lette materialer, gjør det mer utsatt. Det gjelder også de andre Hillebergteltene du nevner.

Når det gjelder kondens vil sannsynligvis Soulo være det beste teltet. Takventilen til Hilleberg er god. Plass i fortelt og inntelt vil oppleves liten. Jeg liker plassen du har i Nallo. Men man får ikke i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Heller litt mot Nallo nå pga. vekt og størrelse. (2,8m2+1,4m2 / 2,1kg)

Noen som vet om jeg kan bestille fra den amerikanske Hilleberg siden? Evt. andre sider.

Trykker USA linken på hilleberg.com og Nallo 2 kommer opp med pris på 525$ (2722 nok)

På Europa linken er prisen oppgitt til 569 Euro (4634 nok)

Sportsnett.no vil ha 4980 nok

525$ + 50$ frakt + 25% moms = 3726,25 nok levert hjem fra usa er ikke ille. Får mye snack for en 1000 lapp i statene for tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bestilt Saivo fra Moontail. Samme pris som du fant, men med noen bonuspoeng (eller avslag).

http://www.moontrail.com/hilleberg-nallo.php

Ps: Hvis jeg skulle kjøpt et lett telt igjen blant de du har satt opp, hadde jeg valgt Nallo. Jeg lever heller med litt kondens, enn et telt med alt for dårlig plass. Dessuten er det å ha plass i forteltet en stor fordel om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et Nallo2. Er vel ganske fornøyd med dette teltet, men kan ikke si at det er skikkelig utprøvd på vinteren ennå. Har hatt det under snøstorm, uten at jeg har følt at dette skulle ødelegge teltet. Har ikke testet det i streng kulde. Teltet er meget lett og svært enkelt å sette opp, samt at det er god plass. Disse egenskapene taler for at jeg hadde nok kjøpt dette igjen.

Jeg kjøpte dette fra USA, det ble mye billigere. Nå er dollaren så lav, at jeg hadde ikke tenkt på det engang hvis jeg skulle kjøpt det nå. Jeg bestilte fra www.backcountrygear.com.

mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en titt på Hilleberg Kaitum. Dette er vel det eneste teltet i lettvektssegmentet som har skikkelige ventiler i begge ender. Dessuten 2 innganger, og muighet for å sette opp innertelt separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Heller litt mot Nallo nå pga. vekt og størrelse. (2,8m2+1,4m2 / 2,1kg)

Noen som vet om jeg kan bestille fra den amerikanske Hilleberg siden? Evt. andre sider.

Trykker USA linken på hilleberg.com og Nallo 2 kommer opp med pris på 525$ (2722 nok)

På Europa linken er prisen oppgitt til 569 Euro (4634 nok)

Sportsnett.no vil ha 4980 nok

525$ + 50$ frakt + 25% moms = 3726,25 nok levert hjem fra usa er ikke ille. Får mye snack for en 1000 lapp i statene for tia.

Er enig i at man kan gjøre mange gunstige kjøp over dammen i disse dager.

Vil samtidig legge til at man får 15% hos Sportsnett (4233), diffen blir da snaue 500.

For en såpass liten sum synes jeg det blir for mye hassle å vente på sending, signere tollpapirer etc.

Kan bare stikke ned i butikken og få det umiddelbart dersom man bor sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som kommer med innspill. Har kommet så langt at jeg har bestemt meg for merke i hvertfall. Det blir et Hilleberg telt. Hvilket er jeg fortsatt usikker på. Har mest erfaring med tunnel telt men det frister veldig med kuppel. Får prøve å finne ut hva jeg vil prioritere. Alt er jo et kompromiss. Det har kokt ned til Nallo 2, Soulo og Unna da de er i vektklassen jeg kunne tenke meg og bære på soloturer.

Følger ivrig med i tråden om drømmelett sekk, men vil ha et telt som kan brukes hele året. Ihvertfall på solotur.

Lagfører:

Er ikke enig med deg der. Har dårlig erfaring med Norske nettbutikker generelt. (ikke bare turutstyr)

De sier de har ting på lager så tar det flere uker før ting dukker opp. Hvis de dukker opp i det hele tatt.

De store amerikanske har som regel "next day shipping" og service er som oftest upåklagelig.

Tollpapirer signerer du bare en gang. Jeg har signert fullmakten så de kan åpne pakkene mine i tilfelle kviteringen ikke er klistret på utsiden.

"Snaue 500 kroner spart". Det er mye penger i statene. I tillegg får jeg 40 "bonuspoeng" hvis jeg kjøper Nallo 2.

24 av de kan brukes på f.eks. en MSR Pocket Rocket. Den tar sportsnett 449,- nok for.

For 30 poeng får jeg et MSR Titan kjelesett. Det skal sportsnett ha 799,- nok for.

De siste poengene har jeg ikke sett hva man får for, men får sikkert noe snacks for de å.

Er lenge siden jeg kjøpte noe fra en Norsk nettbutikk og det kommer til å bli enda lengre til neste gang.

Kjøpte GPS fra statene for et par måneder siden. Og fikk da vadebukse, radio, tre bryner, en fiskestang m/ snelle, samt noen andre småting ekstra for samme pris som jeg fant den billigst i Norge. Inkludert frakt og moms.

Er ikke fattig, men har ikke så mye penger at jeg gidder å kaste de bort på "ingenting" heller!

Ikke bor jeg i nærheten av xxl, sportsnett eller Oslo sportslager heller. De butikkene som er her har enda mer horrible priser! :roll:

Ble mye dette her, men jeg skjønner bare ikke hvorfor folk bestiller i fra .no og ikke .com. Leverings tiden er ofte kortere fra amerikanke sider i tillegg.

Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bor jeg i nærheten av xxl, sportsnett eller Oslo sportslager heller. De butikkene som er her har enda mer horrible priser! :wink:

Hehe, nei da så.. :?:

Skal ikke uttale meg om evt leveringstid hos norske nettbutikker da jeg så godt som alltid stikker i butikken :)

Nallo 2 frister meg litt også (som dedikert sommertelt).

Valg av telt er nærmest en egen vitenskap, men du finner sikkert ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.