Gå til innhold
  • Bli medlem

Tøffe Hesten!


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Da var nok en tur i sol gjennomført, trynet fullt av fregner og storfornøyd sitter jeg her og kan dele denne turen med dere!

Det var en sosial tur med 4 stykk (hvor skal dette ende?). Det var Busken, Babysnupp, Atomsilda og meg som dro avgårde med Veobreahesten som det store målet.

Dette var rett og slett en oppskrift på hvordan en drømmetur kan sees ut!

http://www.mineturer.net/jotunheimen/2008/veobreahesten.php

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette var en fantastisk dag! En annen tråd her på forumet handler om "Drømmeturen". Dette var en av mine.....

Takker til Mayhassen for godt tråkkede spor over marginale snøfonner og til Atomsilda for hyggelig følge over noen av Memurutindane på vei hjem. Frisk eller gal? Jeg lar spørsmålet ligge.

Leste også linken til "hvordan komme seg på hesten" og fant denne svært nyttig også i andre sammenhenger :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en skikkelig godtur, spenstig som fy, til en av mine absolutte favorittopper. Gjør som Busken og lar spørsmålet om Mayhassen er frisk eller gal henge i luften. Marginene er i alle fall ikke voldsomme :wink: Herlige vinterbilder fra en eiendommelig kremtopp i Jotunheimen. Nordvest for Store Memurutinden. Et godt stykke fra laveste skard, og 10 meter - høres i beste fall veldig usikkert ut?

Selve toppen, lå det såpass med snø oppunder "plata" at opptaket derav ble forenklet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk eller gal?

Må det være noe eller her da? :wink:

Var vel ikke så mye snø på toppen som gjorde det så mye enklere, kanskje litt?, men det var to fine tak som jeg benyttet meg av. De andre brukte vel en slynge og fotløkke etter som jeg forsto. Desverre glemte jeg å ta et nærbilde av selve toppblokka.

Kandidaten ved Store Memurutind er usikker ja og må nok måles med noe bedre utsyr ville jeg tro! Piggen ble hverfall bekreftet til 12,38 med laser, satse på den samme laseren finner veien opp dit og kan bekrefte/avkrefte toppen. Jeg teller ikke med den enda.

villmarkingen: Tusen takk for det, bra at jeg kan være til inspirasjon!

Og at dette er en av dine favorittopper Morten, det skjønner jeg godt! Den seiler lett inn på topp 10 lista over turopplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kandidaten ved Store Memurutind er usikker ja og må nok måles med noe bedre utsyr ville jeg tro! Piggen ble hverfall bekreftet til 12,38 med laser, satse på den samme laseren finner veien opp dit og kan bekrefte/avkrefte toppen. Jeg teller ikke med den enda. !

Jfr. Torgeirs erfaringer med relativt enkelt laserutstyr forstår jeg ikke helt hvordan du vil få til det. For det første ble alvesningene krevende i normalt dagslys, og vanskelighetene øker vel med slake og lange avstander fra bunn av skar til topp. Men hadde vært spennende å vært med om du skal opp dit med utstyret dit. 12,38 er jo greit å vite. Bekrefter a) at målingene jeg gjorde i fjor der var på begge sider av dine, dog med 13,5 meter som en middelverdi og B) at laser er mye bedre enn GPS :wink:

Hvis du gidder å springe rundt med laser mange andre steder, så gjør du jo en prisverdig jobb for de ivrigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønner - jaja - det er mange måter å være gal på :wink:

Det var jo Torgeirs kongstanke at alle kandidatene skulle lasermåles på dugnad av folk, men med deres utrettelighet gjør vel Arne og Turid jobben alene. Schnakk om idealister. Men jeg har fortsatt ikke trua på laservater for mange topper. Det finnes feilkilder og det er problematisk på mange måter. Har mer trua på GPS med lokal basestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare takker og bekrefter at turen var overlegent flott!! Fantastisk vær, skikkelige artige toppunkter og ikke minst innmari bra turfølge (les: innmari ivrige, blide og smågærne folk (med unntak mayhassen som går under helgæærn!!))!

Elsker klyving og klartring og litt nervøs spenning mot topper, så dette er noe for meg! Tar gjerne flere turer med dere! Og turrapporten din var nydelig Mayhassen! Stolt av å være første kvinne på en 2000-meter med deg! :D:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Vil si at dette er den "spenstigste" turen jeg har vært med på!!! En fantastisk dag med et veldig trivelig turfølge. Mayhassen er i en klasse for seg og vi andre får gjøre som best vi kan. Hadde vel ikke trodd jeg skulle komme meg opp til Vestre, men etter å ha sett på "Busken" og "Baby Snupp" var det bare å trå til! Denne turen blir virkelig et minne for livet! Tenk at man fikk en slik fin dag midt i alt det dårlige været. Og "Mayhassen"...trå varsomt på eggene i sommer... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! :P Satt og håpte på noen skikkelige grombilder fra Veobrehesten igjen i nærmeste framtid, og der kom de. Ser ut til å ha vært et eventyr dette! :)

Som andre her, har jeg også Veobrehesten som en av mine favoritter. Dette er en meget særegen liten raring, bortgjemt innunder Leirhøes gedigne vegg noen steinkast vestafor. Hesten ruver liksom ikke så fryktelig, men allikevel gir den godfølelser så det holder. Det eneste som er litt synd med en vinterbestigning av dette fjellet, er at mesteparten av rødfjellet er dekket av snø.

At Mayhassen fant fine tak på toppblokka og syntes denne var grei nok, ja det sier det meste om han. :D Gode tak er det, men det er på selve toppen av toppblokka. Hvor takene er før man når toppkanten er meg en gåte…

Herlige bilder Mayhassen og Busken! Interessant med vinterbilder av dette fjellet. Merket meg også størrelsen på skavlene øverst på øststupet av Leirhøe. Man setter liksom ikke opp teltleiren inntil dette stupet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, takene finns de. Greide med et par forsøk og noen grynt å dra meg opp på toppen uten bruk av tau eller slynger andre gangen jeg var på Hesten. Men med vanlige fjellstøvler er det ikke akkurat rare greiene. Nå er jo ikke blokka alt for utsatt pga. fin hylle under, og siden hovedtaket oppe på nabben er rimelig bøttete vil kroppslengde også hjelpe på (vet ikke hvor høy du er Mayhassen)..Jeg ville nå glatt gradert 1-2 flytt før man får bøttehender over nubben til en god 4'er eller mer. Men en rekke rapporter tidligere har jo fortalt oss at du er meget dyktig på å ta deg frem i bratt terreng.

Etterpånote: Men det er klart en god stegjerntagg får jo fin plass og sklir ikke så lett ut av et lite feste som en brei rund fjellstøvelsåle, så kanskje stegjerna gjorde ene fotfeste enda bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet viser de fleste takene i Buskeperspektiv stående på toppen. Knuten på slynga er ca en meter fra bakken. Med korte fingernegler og svasko bør det gå an å komme opp uten hjelpemidler.

Forresten: er det er krav til bestigning av en topp at man står oppreist på toppen?

post-2487-133474523718_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: er det er krav til bestigning av en topp at man står oppreist på toppen?
det finnes vel ikke regler. 2k samling er en lek og hobby for de fleste. Er det så nøye, mer man fornøyd med noe annet enn å stå oppreist på toppen, så hvorfor ikke. Husker med et smil om munnen første turen til toppen, tror det var i 2004. Var med noen temmelig ivrige toppsamlere fra Valdres (Røynelista, verken mer eller mindre. Det er den som gjelder. 10m pf ok, men det er 300 topper basta! som skal bestiges for å fullføre :wink: ).

I alle fall, jeg stakk først bortom østtoppen med GPS. Prøvde å få med noen andre, men de ville ikke. Da jeg kom tilbake og kunne fortelle om pf godt over 10 m, var det bare prat om: "ja men den står ikke i Røyne".

Så skulle vi på toppen. Slynge ble anrettet. En etter en halte de seg opp og klappet på toppen med hånda (og kroppens tyngedpunkt med). Jeg var den eneste som var oppe på toppen (stående med), dog den gangen med god hjelp av slyngene.

Så...... Men som sagt er det så nøye da?

Det er jo turgleden, naturopplevelsen og ev. ens eget samlerregnskap. De som ev. konkurrerer i grenen 2000m bestigninger på en eller annen måte, er jo VELDIG få da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hjelpe deg med mysteriet ditt om takene på toppblokka, tok meg litt frihet med bilde til Busken her: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=10673

Å ja, de bøttetakene der ja… :wink:

Joda, noen få rifter var det i blokka. Sett rett imot nedenfra ser man også de små mulighetene som finnes:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1013

(Ja, nå er det bilder her av toppblokka fra siden, ovenfra og nedenfra :D )

Det nederste hakket hvor du har skrevet ”Bein” Mayhassen, var ikke det ganske høyt oppe?

Vel, egentlig prøvde jeg ikke så hardt selv da vi var der. Hadde innstilt meg på å kaste ei slynge over toppen, men tenkte at med mine halvlefsete fjellsko ville jeg ha slitt med å komme opp uten hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, egentlig prøvde jeg ikke så hardt selv da vi var der. Hadde innstilt meg på å kaste ei slynge over toppen, men tenkte at med mine halvlefsete fjellsko ville jeg ha slitt med å komme opp uten hjelpemidler.

Hvis Rauddalseggje i 2005 er noen som helst referanse Nils, tror jeg det var nokså godt tenkt. (Skriver det siden jeg vet du ikke er selvhøytidelig og ikke tar slike uviktige opplysninger spesielt tungt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare stille meg i kø med "røkla" og gratulere med at dere endelig fikk en fin tur, takke for god rapport og mer bilder/info om selve toppen fra alle vinkler. Nå gjenstår det bare å føtte/kravle seg opp dit sjøl engang :roll: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rar sitering der morten.. jeg har aldri innstilt meg på å kaste ei slynge rundt noe som helst :roll:

Beinet setter du inn etter du har dratt deg litt opp, med stegjern var det sikkert lettere sånn sett. Atomsilda bemerket vel også at han hadde sett noen skrapespor fra et stegjern eller to :wink:

God tur PTG :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomsilda bemerket vel også at han hadde sett noen skrapespor fra et stegjern eller to :roll:

Hvis du ser på bildet i linken til Nils lengre opp, så er dere ikke de første som spinner litt der..ihvertfall er det mistenkelig mange parallelle merker som minner om frontpigg riper :wink:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen klatring navnsettes jo ruter ganske ofte, og iblant med friske navn!

Kanskje det hadde vært en tanke innen tinderangling også??

Så vidt jeg forstår kom det vel et par svært dekkende navneforslag på enkelte partier av ruta deres;)

Eller har jeg misforstått helt nå Babysnupp og Atomsilda :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.