Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan man bruke innerteltet alene på Helsport telt? (Ringstind 2)


Villminken

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk

Fikk dette svaret av Afe i tråden om valg av telt så det er mulig med litt modifisering.

Dersom du lagar stangkoppar som dei Hilleberg lagar, eller kjøper desse frå Hilleberg, skulle det ikkje vera noko problem å tilpasse Ringstind til å kunne setjast opp med bare innertelt. Du treng ein bardun på toppen og 2-3 stutte bardunar i den enden som har ein låg vegg og ei snor mellom stangkoppane for å halde stanga oppspent. Det er mogleg du kan bruke reima som held saman ytterteltet, dersom denne ikkje er fastsydd (eg hugsar ikkje sikkert korleis denne reima er festa.)

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke være bedre å bruke ytterteltet i stedet? Om det er bare tak man trenger mener jeg... Reima er fastsydd så du kan ikke bruke den, men egentlig - om man først skal gjøre det spartansk, så kan man jo bare sette et barduntau i mellom stengene for å dra dem i sammen i stedet for rem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaardern:

Det er ikke vanntett i det hele tatt.

Kjiver:

Jo, hvis det er tak man trenger. Men hvis man vil ha et svalt, myggfritt sted å sove er muligheten til å sette opp innerteltet alene fin å ha.

Kan jo bli rimelig varmt og klamt i telt på sommeren.

I regnvær er jo ikke varme noen problem som regel. I hvertfall i Nord Norge.

Takk for tipset om å bruke en bardun til å trekke stengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sett litt meir på teltet mitt no. Ja, reima er sydd fast, men det er jo som nevnt bare å bruke kva som helst snor med ein stangkopp i kvar ende.

Ein må nok improvisere litt med pluggfester også, for det var ikkje hemper, bare spenner. Men det er bare å knyte ei snor med ei lykke på reimane som er til å feste innerteltet til ytterteltet. Desse snorene kan ein la henge på innerteltet når ytterteltet også vert brukt.

Stanga trer ein gjennom strikken som er mellomstykke mellom inner- og ytterteltet, så trengst det ein bardun for å halde toppen oppe. Dette vert akkurat likt med Hilleberg Akto. På bildet til Hilleberg, er denne bardunen snurra rundt stanga og festa i enden av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.