Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus No 550 - 500 C.P


Anbefalte innlegg

Godkväll pumpnissar!

Idag så fick jag en Optimus lampa av en som jobbade på min systers jobb. Han hade hört talas om att jag samlade på fotogen apparater och eftersom han hade varit scout kände han väl till vad det var för lampor det var jag samlade på.

Lampan som jag fick var en som jag inte hade titigare i min samling vilket var kul :-)

Nedan är bilder på lampan:

IMG_0009.jpg

Så här var lampan när jag fick den. Han hade plockat bort handtaget samt förgasningsröret

IMG_0011-1.jpg

IMG_0012.jpg

Lågspridaren var sönder....

IMG_0013.jpg

Men jag satte dit en ny :D

IMG_0016.jpg

En bild på lampan efter putsningen

IMG_0017.jpg

IMG_0019.jpg

Det jag har märkt är att det är på något konstigt sätt svårare att putsa en Optimus lampa än en Primus lampa.....

Ha det bra!

Mvh

Magnus Thilander

www.swedlamp.se/forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pen lampe Magnus.

Av en eller anna mystisk grunn, har jeg noen sånne.

Lite Norskkurs:

Fotogen er et ord vi ikke bruker. Parafin er nesten dekkende.

Lampetypen , trykklampe, kalles Petromax uansett fabrikat.

Kokeapparat for parafin/bensin/diesel under trykk heter Primus, uansett fabrikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

En liten digresjon:

Var i Sverige som liten gutt husker jeg, bodde på ett motell eller noe. En av de som jobbet der så jeg kunne gå bak hovedbygningen og finne meg noen jordgubbar. Husker jeg gikk ganske skremt bak huset og visste ikke hva jeg ville finne :)

BTW... flott lampe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Begrepet "pumpnisse" var helt fabelaktig godt! Kommer til å oversette det direkte til "pumpenisse" og bruke det som ærestittel for de mest ihuga primusentusiastene som lager trykk i apparatene sine til stadighet. Bare pass dere...:wink:!

Synes forøvrig Petromax er et noe forsømt område i denne sammenheng. Det er svært ofte fint med mye lys langt til fjells. Tar med min egen jallalampe fra Kina kjøpt på Clas O. på mange av turene mine. Man får faktisk et skikkelig arbeidslys om natta langt fra lysnettet. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.