Gå til innhold
  • Bli medlem

Orrleik i Nordmarka / Østmarka


kyrrelien

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en fotograf som ønsker tips til områder i Nordmarka / Østmarka hvor det er gode muligheter for å se orrfugl.

Var i fjor ute å overnattet i kamuflasjetelt på en myr i Nordmarka uten å se orrfugl og ønsker derfor tips om et spesifikt område og når det er mest sannsynlig å se leken.

Setter pris på alle tips!:roll:

Hilsen Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også veldig lyst til å se orrhaneleik. Jeg har blitt gjort oppmerksom på et sted i Bymarka (da snakker vi Trondheim) der slikt pleier å foregå. Jeg lurer på når hormonene begynner å strømme gjennom blodårene til orrhanen for alvor, altså, når bør jeg begynne å vurdere og ofre nattesøvnen for en tur til skogs? Sett "her nedenfra" ser det fremdeles ut til at det aller meste av Bymarka er dekket av snø, så det er vel litt tid igjen enda. Er det også noen som kjenner til (og har lyst til å røpe) andre steder i Trondheimsområdet som er kjent for orrhane- eller tiurleik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, har egentlig fundert på dette selv. Nesten rart ingen har spurt om dette før...

Var en gang med i Nordmarka med noen kammerater som kunne 'garantere' at jeg skulle få se leken. Det ble en veldig hyggelig tur, men leken uteble dessverre. Gutta påstod likevel at dem hadde opplevd dette tidligere på samme sted. Vanskelig å forklare hvor dette var, er ikke så godt kjent der. Men husker vi gikk et stykke oppover fra Stryken stasjon. Dette var i slutten av Mars, men den gangen var det nok mere tørt og mindre snø enn det er nå tror jeg.

Ellers har jeg mistanke om at det ikke kommer mange svar her, tror det blir som å spørre Fiskeren om hvor det er best å fiske......

Håper jeg tar feil :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, har egentlig fundert på dette selv. Nesten rart ingen har spurt om dette før...

tror det blir som å spørre Fiskeren om hvor det er best å fiske......

Gjør nok det desverre. Var 12 stk på myra i helga, så kom deg ut og let. Tar år og dag før man finner de riktige myrene evnt tiurleikene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orreleik generellt begynner å nærme seg kraftig. Det sies at leiken når sitt høydepunkt i slutten av april, men både flere uker før og etter månedskifte april/mai spiller hanene.

Et godt tips når man skal prøve å finne en leik, er å stå opp grytidlig å gå rundt i terrenget. Lytt etter thjoo lyder, se etter dritt osv. Oppsøk gjerne små koller eller myrer. Her skal det være muligheter for å finne orreleiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med kartet hjemme.

Orremyra Orreplassen og Tiurtoppen, det er ofte en grunn til disse navnene.

Ligg i skogen og lytt, i begynelsen på mai starter de gjerne fra kl. 02.00 og utover til 10.00.

Hannene spiller litt (leker) nesten hele året så du kan dra ut nå og finne plassenne, bare husk

ligg stille og lytt til du er sikker,

vær våken hele natta bytt sted neste natt.

Det er masse Orr i Nord og Sørmarka.

Opplevde spill i Januar mellom Ullevålseter og Bjørnholdt stoppet når det kom skiløpere

og startet igjen etterpå.

God tur og lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.