Gå til innhold
  • Bli medlem

Ventilasjon - Fjellheimen Camp 3


Susanne

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

jeg vil kjøpe et nytt telt allerede igjen. :roll: Først var jeg interessert i Fjellheimen 3 eller 4. Men jeg synes det er fint å ha et stort bagasjerom. Slik jeg tenker på Fjellheimen Camp 3 nå.

Kan noen si litt over den ventilasjon? Jeg synes teltet har bare en ventilasjon på fotenden, hvilken man kan betjene fra innerteltet. Hvordan kan luft sirkulere da, når en ventilasjonsåpning i bagasjerom mangler? Hvordan er det med kondens?

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring med Ringstind 2 og Fjellheimen 3 Camp er at Helsports skirt-ventilation prinsipp fungerer fin fint i ymse tilstander av vær og temperaturforhold vår, sommer og høst. Som Construct påpeker vil ventileringen ikke fungere om den blir dekket av snø, at det er kaldt kan jeg ikke forstå blir noe problem, vi har vært nede i minus ni på høstfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt Fjellbeimen 3 camp. Jeg byttet det raskt inn igjen pga. svært så dårlig ventilasjon.

Med en stor regulerbar ventil i hver ende ville dette ha vært et bra telt, men det har det ikke.

Kan ikke på noen måte anbefale deg dette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kan jeg heller ikke hjelpe deg med å finne et bra alternativ. Ønsker du lettvektstelt med stort fortelt koker alternativene dine ned til Nallo GT og Fjellheimen Camp. Nallo GT har jeg ikke prøvd, men det har også dette "skirt - systemet".

Selv hadde jeg mest lyst på Nallo GT da jeg kjøpte lettvektstelt, men valgte isede Katium pga. at det har 2 skikkelige ventiler. Ventilasjon ble valgt istedenfor stort fortelt. Skulle gjerne hatt begge deler..

Noen som har sammenliknet Nallo GT og Fjellheimen Camp mhp. ventilasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar deres. Jeg skal bruke teltet ikke i vintern. Det skulle være et lettvekttelt for to personer. Helst 150/160 cm bred og 230 cm lang. Forholdet mellom vikt og plass er med Fjellheimen og Fjellheimen Camp best. I Fjellheimen 4 kunne vi ta med ryggsekker i innerteltet. Men jeg ble advaret av Helsport at Fjellheimen 4 stå dårlig i vind.

Om Nallo GT og Hilleberg telt har jeg hørt ikke så gode ting. Kvaliteten skulle være dårligere hver år. Nallo GT skulle er en drygsteinshule. Kanskje fordi dette teltet har skjørt-ventilasjon også. Dessuten er Hilleberg telt tyngre og byr med det samme færre plass enn Helsport telt. :roll:

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et Fjellreven Akka til 3000 spenn i fjor høst. Har brukt det noen ganger i vinter og er godt fornøyd med det. Det er lettere enn Fjellheimen og det har bedre plass. God ventilasjon har det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er Hilleberg telt tyngre og byr med det samme færre plass enn Helsport telt. :roll:

Hilsen Susanne

Susanne: Hva i alle dager ??

Titter du nærmere på Helsport og Hilleberg sine respektive sortiment vil du se at produsentenes telt-serier er så godt som parallelle.

Nallo = Fjellheimen (Camp = GT)

Keron = Spitsbergen

etc. etc.

Ha i bakhodet at Helport konsekvent bløffer om vektene på sine telt. Dette tror jeg flere på forumet her kan hjelpe med å underbygge.

For all del: Helsport har meget gode telt, spesielt i x-treme serien, men ihvertfall har gradvis byttet mine til Hilleberg, og jeg tror nok ikke jeg skal tilbake igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mortwe

Fjällräven Akka ser ut veldig spennende. Men det er jo noe tyngre en Fjellheimen, som har bare 2,3 kg. Selv Fjellheimen Camp 3 har bare 2,6 kg. Akka har 3,1 kg. Men kanskje jeg vil ha anledningen til å se Akka på teltutstilling neste uke i Hamburg.

@dsk

Dette telt er for tungt, synes jeg dessverre. Det har nesten 5 kg. Jeg har en Tatonka telt hjemme også (Sherpa Dome Plus). Jeg er veldig fornøyd med det, men det er for tungt for fotturer.

Takk for tipp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dufas,

takk for interessante informasjoner. :-)

Jeg kan bare benytte fakter fra internet. Har sammenlignet telt direkte (Nallo – Fjellheimen etc.) Da ligger Helsport i fronten. Nallo/Nallo GT/Keron er tyngre og byr færre plass enn Fjellheimen/Fjellheimen Camp/Spitsbergen etc.

Blir ennå at Hilleberg kvaliteten avtar og telt er dyrere enn Helsport.

Det skulle være en stor hjelp om Helsport-benyttere kan sier noen om den virkelige vekten om Helsport telt.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjengse oppfatningen er at vekten på Helsport-teltene er oftere +10% enn -10% oppgitt vekt.... Jeg veide meg igjennom ca 20 Fjellheimen 3 Camp før jeg mitt på totalt 2,85 kg. De fleste lå på rundt 3 - 3,1 kg.

Se forøvrig her: http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1145347243.36?expandedtopic=1147164128.29 (PS: Konklusjonen i denne testen angående Nallo er diskutert til døde på forumet tidligere)

Fant også dette på XXLs nettsider:

Kondens

Det skilles mellom ventilasjon og utlufting. Ventilasjon betegnes som jevn tilstrømming av friskluft for god søvn og å styre kondens ut av teltet. Utlufting er mer som å åpne vinduene i hus for god gjennomtrekk.

I et telt vil det i hovedsak kunne dannes kondens av tre forskjellige kilder; fra personene som oppholder seg i teltet, fra luften og fra bakken. Kondensproblematikken oppstår i hovedsak ved høy luftfuktighet og/eller lave temperaturer. Kondens avsettes på kalde flater, og på et telt er ytterteltet og bunnduken mest utsatt. Når værforholdene er slik at kondens avsettes, vil den dannes både på inn- og yttersiden av stoffene. Når ytterteltet beveger seg på grunn av vind eller regn, vil kondensen som er avsatt på innsiden av ytterteltet falle ned, og man vil lett kunne ta feil og tro at stoffet er utett. Kondens dannes også lett mellom bunnduken og liggeunderlaget, som blir kalde på grunn av den kalde bakken. I forrommet kan kondensdannelse oppstå av flere årsaker. Forrommet har ikke bunnduk, og fordampingen fra bakken vil dermed avsettes på innsiden av ytterteltet.

Dessuten ligger det ofte fuktige og våte ryggsekker og annet utstyr i forteltet. Koking i forrommet vil også kunne skape kondensdannelse som kan være vanskelig å fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Trollspiret II ekstrem, og har brilt det ganske mye i vinter. I alt fra -15 til +7(ca). Min viktigste erfaring når det gjelder å forebygge mot kondens er at jeg for det førset strammer opp ytterteltet skikkelig med bardunene, slik at avstanden mellom inner- & ytterteltet blir bra. Det gjør at airflow II ( ventilajsonen) får bedre arbeidsforhold.

Videre har jeg også god erfaring med å legge litt granbar etc under selve teltet, slik at man får litt ekstra isolasjon slik at evt kondens mellom liggerunderlag og bunnduken ikke kommer.

Jeg har også erfart at kondensen holder seg lettere unna hvis jeg ikke graver kuldegrop i ytterteltet. Siste turen la jeg reisnkinnet i ytterteltet og gravde "kuldegropa" utenfor. Det var ganske dgg. Satt da i åpningen av ytterteltet, og koste meg foran bålet, mens hunden lå og koste seg bak meg. Vet ikke om det var tilfeldigheter eller om det var en eller annen fysisk lov som slo til. Kondens ble det i allefall ikke, og tempen varierte fra ca 7-8minus til 1-3varme på dagen. Det var også ganske deilig å kunne "labbe" rundt i ytterteltet i bare "sokkene" uten å tenke på hverklen å fryse eller bli bløt på beina. Ikke dro jeg snø inn i teltet heller.

I tillegg vil jo kondensdannelse faktisk være ganske individuelt. Faktorer som for eks hvor mange som ligger i teltet, hvor mye "fukt" vedkommende avgir osv, vil påvirke dette. I tilegge også alle andre ytre påvirkninger som luftfuktighet, vind, og generelt værforholdene i området.

Det viktigste er vel å tenke litt logisk, og tenke på at jo mer sirkulajson man har i/på lufta, jo mindre sjanse for kondens blir det....tror jeg....

Når det gjelder vakta på teltet mitt, så er jeg ikke helt sikker, men tror det ligger noenlunde der det skal være. Jo lettere et telt etc er i utgangspunktet, jo mindre er det som skal til for at for eks vekta endres / eller fraviker fra det som er oppgitt. I de meset ekstrame tilfeller kan jo for eks tråden som er brukt veie litt mer enn "vanlig", stoffet kan være litt tykkere, stenger/reimer/evt plastdingser osv. Alle slike deler produseres jo til ulike tidspunkt, og også på ulike steder. I løpet av en viss tid, kan det jo skje at enkelte "partier" av yttertelt, innertelt deler osv, ikke har de samme egenskapene, og dermed påvirker den totale vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne,

Tar bare for meg sammenligning Nallo 3 GT og Fjellheimen Camp 3 da dette virker mest relevant for deg ut i fra hva du skriver i ditt åpningsinnlegg.

Hvordan du får det til at Helsport "ligger i front" (på tekniske data?) her er for meg totalt uforstående.

Du nevner vekt og plass - tillat meg å være litt pirkete:

Vekt: Nallo er faktisk lettere (netto 2,5 komplett 2,8 vs. netto 2,6 komplett 2,95 (minst!)),

Plass: Nallo har større plass i både innertelt (Fjellheimen er mye smalere i fotenden) og yttertelt (30cm lenger + ca 5cm smalere).

For alle praktiske formål er disse teltene nesten identiske i bruk, og begge gode som 3-sesongstelt.

Jeg synes Hilleberg er enklest og raskest å slå opp, og det veier ikke mer enn oppgitt fra produsent.

At Hilleberg går i stykker raskere er bare BS.

Begge har rivestyrke langt over snittet for "vanlige telt".

Hva man velger koker normalt ned til personlig smak og detaljer, samt mulig også pris.

Håper du finner et telt du blir fornøyd med. Lykke til!

Mvh lagfører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med å bruke bunnduk i ytterteltet? Det vil vel redusere kondensen i teltet?

Med bunnduk, -10: Ikke merkbar kondens/frostlag (på innsiden av ytterduk, bunnduk fuktig).

Uten bunnduk, -8: Se bilde.

Antas temmelig lik luftfuktighet, dette ble ikke målt. Høytrykk begge dager.

post-3333-133474522843_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne. Hvor har du fra at "Blir ennå at Hilleberg kvaliteten avtar" ?

Noen som vet om det har vært spesielle problemer med dem i det siste ?

Har 3 av dem selv, og har ikke hatt noe problemer av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante svar deres. Det er ikke så lett å finne et (lett)-telt. Inklusive bunnunderlag skal det har ikke mer enn 3,5 kg vekt.

@Trym

Så kan man si at jeg må ha flaks for å få en Fjellheimen Camp 3 med bare 2,85 kg? Takk for sitatet fra XXL-siden.

@skogy

Det er klart, at kondens er avhengig hvor teltet står eller om det regner eller bare vinden blåser. Men jeg ville vet om det virker bra i Fjellheimen Camp.

Ofte har jeg tenkt at teltet må være litt tyngre for å ha reserver i dårlig værforhold. Så jeg kan forstå deg i den. Jeg er litt fillet.

@lagfører

Du har rett. Har enda en gang sammenlignet måte og vekt av Fjellheimen Camp 3/Nallo GT 3. Nallo byr mer plass. Jeg har ikke beregnet at Fjellheimen er smalere i fotenden. Jeg er sikkert at jeg vil finne et godt telt.

@dufas

Noen personer i omgangskretsen har fortalt at Hillebergs kvalitet avtar. Særs Hilleberg letttelt avtar i siste årene. De er dårlig laminert, det drypper gjennom glidelåser. Dessuten viser stoffet misfarger bare etter en natt eller kort tid. Man kan spenne teltet bare dårlig og derfor ofte stoffet flagrer med mye brak i vinden.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man si at jeg må ha flaks for å få en Fjellheimen Camp 3 med bare 2,85 kg?

Ja, du ender nok mest sannsynlig opp med et telt med totalvekt (duk, plugger, stenger, repkit, pakkpose) på 3kg. Bunnduken til forteltet (ekstrautstyr) veier 330g, så da er du vel innenfor 3,5kg.

Det er som mange nevner små detaljer som skiller dem. Noe som kan være vesentlig for lengre personer (er det rundt 180cm+ mon tro?). Nallos innertelt er 220cm mot Fjellheimens 230.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Susanne

Her er også telt du bør vurdere.

Jeg er rimelig røsslig av meg, ikke er jeg korteste heller, så å finne et telt som hadde rimelig vettug plass har vært et problem.

Dette teltet endte jeg opp med sist sommer:

http://www.eurekatent.com/p-64-pinnacle-pass-3xta.aspx

64.jpg

Mitt telt veier ganske nøyaktig 3Kg med alt

Et meget stort pluss for fortelt i begge ender.

Jeg og konemor bruker teltet som stort tomannstelt.

Teltet finnes som tomannstelt også, og da forsvinner ca. 1/5 Kg av vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune,

takk for tipset! Dette teltet byr verkelig masse plass. Jeg er begeistret at det er da så lett. Men jeg irriterer meg over innerteltet blir byggt opp først. Innerteltet er vel Mesh. Nemelig vil jeg har en god ventilasjon, men jeg synes det er for luftlig for meg. 8) Hjemme har jeg et GoLite Hex 3 med innertelt av Mesh. Da kan de bli veldig kaldt. Så innerteltstoffet skulle være tjukkere en Mesh.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.