Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur gjennom utkanten av Trollheimen


andersno

Anbefalte innlegg

Så var tiden inne for vinterturen til "Geriatrisk Turlag"(Nytt navn etter at vi oppdaget at det snart ikke er noen under 50 igjen). Vi var hele 16 stykker som alle hadde husket at Dovreekspressen skulle gå fra Trondheim i retning Oppdal og noen uvesentlige områder litt lenger unna fredag morgen kl. 8:25. Og under over alle undre - alle hadde husket ski og staver og til og med skisko :D

Etter en behagelig tur med NSB kom vi til Oppdal hvor en maxi-taxi sto klar for å kjøre oss opp i Vangslia. Undertegnede hadde omsider innsett at de gamle skiskoene var ubrukelige med lekkasjer både her og der så nye skisko ble innkjøpt med tilhørende smørefrie fjellski og sto bare og kjedet meg mens alle de andre drev på med universalklister, sprayklister og en og annen boks med blåswix.

Skoene hadde jeg bare så vidt prøvd i butikken før jeg gikk ut døra heime, og det må innrømmes at jeg var en smule spent på om gnagsårdjevelen ville slå til. Men det var ingen grunn til bekymring, i likhet med en del andre på forumet som har kjøpt skisko i det siste kom jeg gjennom turen uten antydning til gnagsår - hurra for flinke skofabrikker :D

Men et en del om og men - og uten den minste gjenglemte gjenstand - gikk turen i retning Gjevilvasshytta. Værmeldingen tydet på regn ut over dagen så vi holdt brukbar fart med bare et par korte raster. Vi berget uten regn, bare litt sludd de siste kilometrene, men en fullstendig udramatisk tur uten mye kliving eller bratte nedkjøringer. Men pilsen på Gjevilvasshytta smakte like godt som om vi hadde slitt oss frem.

Det var mye folk på hytta så 10 av oss ble plassert i selvbetjeningshytta - litt spesiell opplevelse å ligge i 4-manns senger ;-)

Dagen etter skulle vi gå til Jøldalshytta, og det ble diskutert alternative ruter gjennom Minilldalen dersom vinden skulle bli for kraftig. Litt grått og disig opp gjennom bjørkeskogen oppover mot Høghøa, men flotte forhold for skigåing. En rast rett fremom Høghøa ble litt vindfull, så den ble ikke lang. Men derfra og nedover mot Minilla var det flotte forhold og tilløp til modig kjøring i nysnøen oppå skaren. Sola tittet fram og verden var deilig.

Men så snudde skjebnen; I nedkjøringen fra turens høyeste punkt på Skrikhø falt en av deltakerne stygt og armen brakk høyt oppe. Det var heldigvis mobildekning og vi fikk varslet Røde Kors med gps-koordinater og god stedbeskrivelse. Røde Kors gjorde som vanlig en kjempejobb og var hos oss etter ca. 2 timer. Den skadede ble fraktet ned til Jøldalshytta og videre med ambulanse fra Jølhaugen.

De av oss som hadde vært hos den skadde helt til Røde Kors kom var passe nedkjølte og nølte ikke på turen ned til hytta. Flott silkeføre oppå skaren og de smørefri hadde ingen merkbar gliulempe på dette føret i alle fall.

På Jøldalshytta var det som vanlig topp service og det var også her mange gjester slik av vi ble igjen plassert i selvhusholdet - men her fikk vi hver vår seng :D

Søndagen opprant med strålende sol, og mektig utsikt mot de forskjellige Hettene. Vi hadde planlagt å gå helt ned til Rindal, men enkelte begynte å få gnagsår og andre skavanker slik at disse planla å gå litt kortere ned til Resdalen. Men vi skulle holde følge frem til Rindvatnet for så å skille lag der. Men sola skein og rasten ved Rindvatnet ble lenger enn planlagt og det ble til at alle skulle gå ned til Resdalen.

Og været holdt seg fantastisk. En tur opp til toppvarden på Raudfjellet ble vurdert, men forkastet til fordel til en lang lunsjpause på tørrabbene mot sør. Skikkelig påskestemning og tilløp til solbrenthet :)

Resten av turen ble enkel og maxi-taxien ventet på oss da vi kom ned til Resvatnet, alt blir enkelt når organiseringen klaffer.

Der var som vanlig en flott tur i godt lag, med bare en sky - armbruddet, men vi forsøker igjen neste år.

post-474-133474522375_thumb.jpg

post-474-133474522714_thumb.jpg

post-474-133474522772_thumb.jpg

post-474-133474522782_thumb.jpg

post-474-13347452279_thumb.jpg

post-474-133474522797_thumb.jpg

post-474-133474522805_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn

Dokk fer å går :roll:

Ja, ja det var du som sa geriatrisk, men det bildet du kaller "oppover" var nå bærre lekkert da. Har du ikke noe gps kart å legg ut som viser ruta fra Jøla over til Rindalstraktene - du skriver Rindvatnet - du mener vel rast ved Bjønnaråa (bildet viser en skistav som står der, ved sørøstenden av Storrindvatnet) evt oppå Børter Hatten. (de e itj lang biten te Raudfjellet da...).

Skiføret fortsetter å være fantastisk, så nå blir det snart Trollhett tur, da fra Jølhaugen opp Åkerdalen og Piksteinhøa, en lett tur på slikt føre, det hadde vært noe for turlaget ditt (dagstur altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skrev:

Har du ikke noe gps kart å legg ut som viser ruta fra Jøla over til Rindalstraktene - du skriver Rindvatnet - du mener vel rast ved Bjønnaråa

Vedkommende som hadde kartet med planlagt rute har benyttet muligheten til en uke ekstra ferie i indre/øvre deler av Trøndelag så jeg får ikke fatt i det før over helga. Skal forsøke overføre det til GPS-spor/-rute og legge ut.

Og du har selvfølgelig rett når det gjelder plasseringen av rasteplassen, skulle sett på kartet og skrevet Vueliejaevre eller Storrindvatnet - og ja, vi satt litt oppe mot Bjørnalia.

Synd at det er meldt nedbør på lørdag for no krible det i fotan etter en ny skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fjellfinn skrev:

Har du ikke noe gps kart å legg ut som viser ruta fra Jøla over til Rindalstraktene

Har endelig fått fatt i kartet, men merkingen var ikke slik at det lot seg scanne. Men har forsøkt å overføre det til MapSource som rute og legger ut denne som bilde.

Ruta er tegnet temmelig grovt, og før vi valgte å gå mot Resdalen, hadde vi en liten diskusjon om hvorvidt det ville vært bedre å gå litt lenger til venstre under Rindhatten.

Det siste stykket ned til Rindal går langs vei, og jeg vet ikke hvordan skimulighetene hadde vært der.

post-474-133474533781_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror snart jeg får søke opptak i "Geriatrisk Turlag".

Kjenner ikke opptakskravene, muligens er alder i min disfavør foreløpig, men skavanker burde kanskje oppveie manglende år??

Trollheimen er et ukjent område for meg (selv som ækt trønder), men den tid kommer....

Artig turrapport ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fjellfinn skrev:

Det siste stykket ned til Rindal går langs vei, og jeg vet ikke hvordan skimulighetene hadde vært der.

Du har lagt ut ei pussig rute fra Storrindvatnet til sentrum. Er dette noe dere planla å gjøre? Kom armbruddet iveien slik at dere måtte forkorte turen og dra ned i Resdalen istedet?

Som du ser på Rindhatt serie kartet mitt, så ville jeg nok valgt ned til Hølstoen, nordover via Heggemsetra og rent ned via Høglia til sentrum i fin Nordmørsk furuskogs skiterreng. Men mulig at like sør for Gaddfjellet også kunne by på fin trase? Iallfall fin reinrosehei der -- om sommeren vel og merke :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skrev:

Du har lagt ut ei pussig rute fra Storrindvatnet til sentrum. Er dette noe dere planla å gjøre? Kom armbruddet iveien slik at dere måtte forkorte turen og dra ned i Resdalen istedet?

Det er mulig ruta er pussig, men det er en rute som er hentet fra Trondhjems Turistforenings "Tur-Glede 2007". Men jeg ser argumentet for ditt forslag og skal ha det i minne dersom det blir en vintertur der igjen.

Og grunnen til at vi la om ruta hadde ikke noe med armbruddet å gjøre, vi somlet rett og slett for lenge på rasten vår ved Storrindvatnet samtidig som det var en del gnagsårpasienter som helst ville ta letteste tur til bygds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.