Gå til innhold
  • Bli medlem

Når starter "sommersesongen" ?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

Fottur sesongen starter for min del i Mai. Da er det muligheter for å gå i fjellet både på ski og til fots. Men ski er å foretrekke....

Rondane og Dovre er perfekt for fotturer (uten ski) i mai. Det er en flott mix av barmark og hard snø.

De fleste høyfjellsoverganger åpner også i løpet av mai, hvilket gjør adkomsten så mye enklere. Jeg ser virkelig frem til at Valdresflya, Sognefjellet og Årdal-Turtagrø åpner. Da blir det helgeturer nesten hver helg i mai :D

Eneste problemet i mai, er passering av elver. Det kan være ganske så risikabelt på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er snøen da? Slafsete og våt? Eller er det mye skare? Har ikke ski med stålkant! :D

Helt avhengig av hvor i terrenget og tid på døgnet. Går du om natta og tidlig om morgenen når det kryper under null får du et fantastisk fast og fint skareføre. På dagen mykner snøen i sola og av varmen. På større snøflater vil snøen som regel være fast og fin med et mykt lag i overflaten. Der hvor snøen ikke er så dyp og barmarka kommer frem vil snøen råtne fort.

De fineste skiturene er definitivt i april-juni! Fotturer går også bra fra mai. Da må du imidlertid legge turer oppover rygger hvor snøen blåste vekk om vinteren. Der smelter det fort bart når sola varmer. Dovrefjell f.eks. trenger ikke mange soldagene før fotturføre er brukbart i solsider/rygger.

Noen bilder fra vårskiturer:

18. mai på Tverrådalskyrkja 2088 moh

http://www.bergtatt.net/turer/2000m/020518_tverradalskyrkja/main.htm

30. mai på Besshø 2258 moh

http://www.bergtatt.net/turer/2000m/030530_bessho/main.htm

1. juni på Heimdalshø 1843 moh

http://www.bergtatt.net/turer/ostlandet/030601_heimdalsho/main.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Når sommersesongen starter er vel avhengig av hvor i landet du skal, og hvor høyt til fjells du skal.

Her på Nordmøre er det vår nå! Jeg var på fjellet onsdag før påske, ikke så høyt riktignok (ca 630 moh) Der gikk jeg meg på årets første hvitveis!!! Et fantastisk vakkert syn der den lyste mot meg ved en sildrende bekk ;)

Må innrømme at det kribler i beina etter å komme meg til fjells nå.

jeg ønsker sommeren velkommen, og gleder meg til mange flotte turer!!!

Vårhilsen fra Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.