Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger nøyaktig kartreferanse - Falketind i Steindalen


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som vet nøyaktig posisjon på Falketind i Steindalen (1920 moh.).

Det aktuelle kartblad er 1617 IV Gjende, men Steindalen er plassert feil. Steindalen er oppgitt å være øst for Rasletind. Toppen skal imidlertid befinne seg i nærheten av Munken. Altså på vestsiden av Rasletind.

Venter i spenning......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rasletind

Hei ! Jeg er ukjent i det aktuelle området og jeg skjønner kanskje ikke ditt problem. Men hvis det kan hjelpe deg så ligger "Rasletd 2108) sydøst for "Steindalen" på mitt gamle gradteigskart "Gjende E 30 vest" Kartet er utgitt i 1938. Det framgår at Rasletind ligger i grensen mellom to kommuner, så vidt jeg kan se, Vang og Vågå.

De gamle gradteigskartene (M:1:100 000) har, som du sikkert vet, ikke noe UTM rutenett som gjør et mulig å oppgi en mer nøyaktig posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kan hjelpe, men sitter ikke med kartet foran meg nå. Toppen er ganske markant når du går opp Steindalen. Du ser den også fint flere steder når du er oppe på Munken. Dersom jeg husker riktig så kan du se på kartet lagt inn av Rogers og ta utgangspunkt i det røde krysset hans, 1.5- 2 cm ovenfor dette går det en mindre markant rygg ut på breen. Omtrent der det er skrevet 1800 moh vertikalt. Det blir med andre ord en slags sydøstlig utløper fra selve Munken massivet.

Selve toppen skal visstnok ikke være spesielt vanskelig å bestige. Flere her i Valdres Tur og Fjellsportlag har besteget den. Akkurat hva høyden er vet jeg ikke, men den ser i alle fall ganske artig ut fra en del vinkler. Antar enkleste adkomst er å følge breen i vestkant eller tvers over breen og så opp i skaret på oppsiden av toppen.

God Tur

Videre opp til Munken antar jeg at det er klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker:) :?:

Jeg har ikke tenkt å bestige den toppen ennå, men den frister helt klart da den er på listen over topper over 1800 meter.

Grunnen til at jeg ønsket å vite nøyaktig posisjon er at jeg merker av alle toppene på kartbladene med fargekoder (markeringspenn). Dermed unngår man å gå forbi en topp man har på listen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.