Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt turantrekk dovrefjell jegern'n eller annet


skudem

Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny bukse og jakke for brukt på kanoturer og fjellvandring. Primært for bruk i den varmere årstiden (april til september)

Jeg har ikke så enormet store krav til utstyret annet at det er godt å gå med, litt slitesterkt og noe vannavvisende. Jeg vil heller ha en tynn bukse som jeg kan ha ha ekstra under enn en tykk som jeg dør av varme i om sommeren.

Hadde egentlig bare tenkt til å kjøpe bukse til rundt 1500, så fant jeg denne, og trenger igrunn jakke også.

Noen som erfaring med denne dressen? http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=01&prodid=1309

Har fått godt omtale i vi menn og jakt og fiske. Prisen er jo ihvertfall meget bra.

Eventuellt anbefaling av bukse maks 1500, og gjerne med seler. Hva med Bergans Skogshorn II selebukse? Eller er den for varm til sommerbruk? Bergans breheimen?

Takk for tips hilsen nybegynner på forumet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har en slik Bergans bukse (uten sele) som jeg har brukt under alle årstider i snart FEM år!!! Da snakker vi både lange,korte og dagsturer hele året igjennom. Mulig man kan si den er litt for varm til sommerbruk, men jeg kan gi denne buksen mine aller beste anbefalinger!!

Min personlige mening er at produkter fra Bergans holder et meget høyt nivå, relativt prisgunstig er de også!

PS: jeg er ikke sponset av Bergans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Dovrefjell jakke og bukse (tror den heter Turmann) til meg og Kona i julegave til oss fra oss.

Absolutt verd prisen.

+ Puster meget bra

+pris

Vet ikke kvaliteten etter lengre tids bruk.

Foreløpig er klærne i bruk flere dager i uka til trimtur.

Har også brukt dem endel på ski.

For meg stod det mellom Dovrefjell og Fjellræven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Skogshorn II jakke og bukse nå siden august i fjor, og i vinter har jeg gått MYE på tur. Begge deler har vært helt tette. Buksen er så varm at jeg nesten aldri trenger å ha stillongs under. Men samtidig er den behagelig sval når det er mildere, rett og slett et meget behagelig plagg.

Når det gjelder jakken er jeg ikke like fornøyd. Den er tett og fin, men jeg liker ikke måten hovedlommene er designet på. Den tidligere modellen (som jeg slet ut tre stk av...) hadde større lommer uten glidelås. Lommene på den nye jakken er for små, de har glidelås (noe jeg ikke liker) og klaffene over lommene er for små slik at det regner eller snør oppi dem dersom du ikke lukker glidelåsen. Totalt upraktisk spør du meg.

Er heller ikke overvettes begeistret for avtagbare hetter. Hva skal du med det på en jakt/fjelljakke egentlig?

Men totalt sett er dette et meget godt sett og jeg kommer nok til å kjøpe det samme igjen når det jeg har sier takk for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik Dovrefjell jakt dress.

Ja den er billig og den er rimelig stille men jeg er ikke særlig fornøyd. Har ikke brukt jakka særlig mye men buksa er brukt masse og jeg har ikke mye godt å si om den.

Fikk hull i kneet etter møte med en kvist etter kort tid. Ytterstoffet er av meget dårlig kvalitet dette ble klart da jeg så hvordan det så ut under, var ikke hold til å sy men måtte lime en lapp på innsiden. Etter hvert har det blitt hull i skrittet der alle sømmene møte. Sømmene på borrelås strammerene ned på leggen gikk opp og måtte sys.

Invendig nede på beina er foret med et slags nylonfor, dette fører til at når bukksa blir våt så samler vannet deg der og det tar laaaaang tid før den tørker.

Styr unna.

Men for all del Dovrefjell har andre produkter som er bra. Har en blå fjell dress i et bråke stoff og den har vært helt grei, er ikke sikker at denne forsatt er i salg.

Har kjøpt utallige billige bukser og jeg blir nesten alltid skuffet. Kanskje er jeg kresen eller kanskje er det andre feil med meg. Nå skal jeg prøve Norrøna Finnskogen så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var på kanotur (telemarkskanalen) i fjord sommer og det regnet som et helvete.

(Norsjø steg med 8 cm i løpet av korte nattetimer, og Norsjø er STOR.

Jeg brukte en billig regnjakke og regnponsjo utenpå, og Bergans Breheimen-bukse.

Ponsjoen var av under kryssing, noe skummelt å havne i vannet med ponsjo på.

Buksa var tett som bare det, men når det regner slik som det gjorde, så forsvinner pusteevnen etterhvert ettersom den blir "mettet".

Så klam ja, men forholdsvis tørr.

Vanntette pakksekker er å foretrekke hvis du skulle gå rundt, der hadde jeg det mest prikære.

Ellers hadde jeg vanlig tursekk med regntrekk som lå med bærekonstruksjonen ned så ikke selve sekken lå i vann.

Kamera, mobiler osv. lå i vanntett pelican-koffert.

Så tross dårlig vær og mye regn var turen hyggelig.

Slusepersonellet var også hyggelig og sluste oss velvillig igjennom selv om vi var alene.

Som hus, hadde vi lavvo og en primus omnifjuel som kjøkken.

Store 200x90x10 cm oppblåsbare madrasser fungerte som seng, campingstoler var også med.

Kano er et glimrende framkostmiddel der det er vann.

Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte dressen til jaktbruk for ett år eller to siden.

Desverre var det meget dårlig kvalitet. Det meste av sømmer gikk opp etterhvert som høsten gikk. Bytta jakka en gang.

Leverte det tilbake etter jakta, og fikk pengene tilbake uten noe tull.

Bra service, men veldig dårlige sømmer på det meste av klærne er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.