Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe nytt telt, noen erfaringer med XXL og ARPENAZ T4?


DagE

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal etpar uker til Femunden i sommer også med 2 av barna. Dem har overtatt mitt iglo-telt, 3-manns, og jeg er på utkikk etter et nytt.

Denne gangen skal vi bruke femund canoe-camp som utgangspunkt og sette opp lavvoen der. Synes det er et fint område og ungene ville tilbake dit i år også. Det blir derifra små turer rundt om kring med etpar døgns overnattinger. Fiskevannene blir nok som tidligere, garantert fisk til middag, og sikkert mye mygg denne gangen også.

Veldig koselige turer og ungene er heldigvis bitt av basillen.

Skal som nevnt kjøpe et nytt telt, til vår/sommer/høstbrukt, ikke i ekstremvær selv om noen somre kan minne om det.

Ser at XXL har et ARPENAZ T4, rimelig et, http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=50723

Det er mangelfull informasjon hos xxl, og finner heller ikke noe på forståelig språk ved å google.

Så jeg vet hverken vekt eller størrelse, heller ikke hvor sterk duken er.

Noen erfaringer med dette teltet?

Videre så vurderer jeg er Basecamp Femunden 3 eller 4 , som kan skaffes til 600/800 men er usikker på kvaliteten på det også.

Er redd for at dukene kanskje ikke tåler så mye , siden det ikke er nevnt noe om ripstop.

Har denne gangen bestemt meg får å sette et max beløp på 1000.- ( har lett for å 3-4 doble når jeg vurderer ting i butikkene. :D )

Så jeg håper at det er noen her som kan anbefale et telt, eller fortelle om erfaringer med de to jeg nevnte. Må være 3 eller 4 manns.

DagE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv sett litt på dette teltet, da jeg er på utkikk etter et billig tremanns telt - hovedsakelig for å slenge i bilen og bruke rundt om på ferieturer.

Har også kikka litt på Base-Camp og kommet fram til att ett brukt hel-sport telt kanskje er det beste! Erfaringsmessig er ikke disse billigteltene særlig vanntette og vindstabile!!! og pent brukte telt av kjente merker selges jo rimelig rundt om.

Men for all del, kanskje dette teltet er bra! Venter spent på evt., erfaringer med det!

som du sier umulig å finne noe info på nettet om dette teltet (og det samme gjelder mange andre billigprodukter av ukjente merker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dette teltet et par år og brukt det en håndfull overnattinger, bl.a. i kraftig regnvær, og middels vind. Teltet virker solid og har gode sømmer. Slitestyrke/holdbarhet kan jeg ikke si noe sikkert om. Både bunnduk og ytterduk har holdt tett. Jeg tror teltet vil tåle en god del vind, konstruksjonen med kryssende stenger virker stabil. Stengene er av glassfiber. Forteltet er lite, og fungerer ikke godt som oppholdsrom, men man kan sitte inne i teltet og koke i forteltet med stormkjøkken. Teltet veier gram 5550 gram, av dette utgjør stenger 1800 gram. Ville ikke nølt med å bruke teltet på fjellet sommerstid. Synes det gir meget god valuta for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.