Gå til innhold
  • Bli medlem

Halvhøye eller høye fjellstøvler?


Kristianrk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ser etter nye fjellstøvler og lurer på om hva som er best halvhøye eller høye fjellstøvler?

Jeg skal bruke støvlene til fjellturer med tung oppakkning (20 kg ++) og en og annen jakttur.

Jeg vet at halvhøye fjellstøvler har sine fordeler med lavere vekt og pris, men har den like god ankelstøtte som en høy støvel?

Har sett litt på viking mountain og synes de ser gode ut.

Jeg vet at høye fjellstøvler gir veldig god ankel støtte, men har ulemper med høy vekt.

Har sett litt på Alfa støvler som bever pro og hjerkin.

Ved elvekryssinger, er da høye støvler bedre enn halvhøye eller blir du like blaut uansett? :P

Hva passer da best til mitt bruk, høye eller halvhøye fjellstøvler?

Har noen her ca de samme bruksområdene som meg? Hadde vært greit om noen kunne gitt anbefalinger til gode fjellstøvler som passer mitt bruksområde.

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har omtrent samme bruksmønster som deg, lange turer med tung sekk og jakt en gang iblant. Jeg gikk over fra halvhøye til høye fjellstøvler i høst og er veldig fornøyd. Det tok et par turer før de var skikkelig inngått, men nå er de behagelige å gå med. Jeg kjøpte La Sportiva Elk. De gir mye bedre ankelstøtte enn lave sko og man kan vasse i bekker som er nesten like dype som høyden på skoen. Men ja, billige er de ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har også gått over til høye støvler. Har en noe slarkete høyre ankel og har ikke tråkket over siden jeg kjøpte de. Jeg valgte Varg Isogaisa, og er veldig fornøyd med disse. Kan lese mer om disse her:

http://www.oslosportslager.no/product/2674/7786/341744/Varg_Isogaisa_jaktst%F8vler,_unisex.html

Valgte etter en tid å bytte ut innleggssålene som fulgte med. Passform ble enda bedre med varmebehandlling av nye innleggssåler. Har brukt støvlene i all slags terreng og sesonger og har ennå ikke blitt våt på bena. En annen fordel med høye støvler i motsetning til lavere er at dersom man har bukser med snøring nederst vil lukking mot elementene bli langt mer effektiv. Høye støvler veier dog noe mer og koster litt mer enn lave støvler.

Vil vel konkudere med det samme som Steggen, kjøp høye støvler når du skal ha deg nye, høres ut som om det vil passe ditt behov.

mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker høye fjellstøvler og kunne egentlig ikke tenkt meg annet.

Investerte i Alfa gore tex for noen år siden og er storfornøyd. Høye støvler er litt tyngere ja men man venner seg til det mener nå jeg. Fordelen med disse støvlene jeg bruker er at uansett hvor vått og gjørmete det er i terenget, om jeg må vasse over lave elver o.l så er jeg like tørr på beina. Jeg er stort sett bare på turer hvor det er mye gåing og med tung oppakning, så anbefaler absolutt høye støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.